'عفو' رئیس جمهور فراری؛ وعده دو نامزد انتخابات تونس

'عفو' رئیس جمهور فراری؛ وعده دو نامزد انتخابات تونس
شنبه 16 شهريور 1398 - 15:11

در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس، دو نامزد وعده داده‌اند که در صورتی که پیروز شوند، رئیس جمهور پیشین را عفو خواهند کرد.

العالم - تونس

تونس ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام است و در حالی که برخی نامزدها در تبلیغات وعده ازسرگیری روابط با سوریه را داده‌اند، برخی دیگر وعده «عفو» رئیس جمهور فراری را می‌دهند.

هفته گذشته پس از آغاز دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، وعده‌های مختلف نامزدها آغاز شد. «المنصف المرزوقی» رئیس جمهوری سابق تونس قبل از آغاز ایام تبلیغات اعلام کرد که در صورتی که در انتخابات پیروز شود، آماده است که به سه شرط «زین العابدین بن علی» را عفو کند.

زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس بود که بعد از ۲۴ سال حکومت، ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ در پی خشم و قیام مردم کشورش بناچار از قدرت کناره‌گیری و از تونس به سوی عربستان سعودی فرار کرد.

به گزارش وبسایت «بابت نت» تونس، المرزوقی در برنامه «تونس الیوم» در شبکه «الحوار التونسی» گفت، سه شرط او برای عفو بن علی، «اول، بازگرداندن ۲۰ میلیارد دلاری است که خودش و خانواده‌اش آن را دزیده‌اند، دوم، رفتن به سر مزار شهدای و فاتحه‌خواندن برای آنان و عذرخواهی از خانواده شهداست».

المرزوقی

همچنین «ناجی جلول» دیگر نامزد انتخابات است که تلاش کرده با دادن وعده عفو برای رئیس جمهور فراری، توجه مردم را به خود جلب کند.

به گزارش وبسایت «زوم تونیزیا» جلول در گفت‌وگو با رادیو «دیوان اف ام» گفت: من عشقی به بن علی ندارم اما وجهه کشور و حفظ آن چیزی است که می‌طلبد بن علی به تونس بازگردد.

به گفته این نامزد انتخابات تونس، «بن علی رئیس جمهور سابق است و باید پرونده او را بست و لازم است که او [به کشورش] بازگردد».

جلول نامزد انتخابات

بن علی تقریبا یک ماه پس از آغاز اعتراض‌های مردمی و گسترش آن، روز جمعه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ به عربستان سعودی فرار کرد و با هواپیمایی اختصاصی به جده در غرب عربستان رفت و دیوان سلطنتی عربستان سعودی نیز از او و خانواده‌اش استقبال کرد. یک ماه بعد از آن در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۱ دولت موقت تونس در درخواستی رسمی، از عربستان خواست که بن علی را به تونس تحویل دهد اما ریاض تاکنون از این کار خودداری کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها