با حمایت سازمان ملل؛

مذاکرات صلح لیبی در ژنو برگزار شد

مذاکرات صلح لیبی در ژنو برگزار شد
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 20:15

سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان دو طرف درگیر در لیبی روز دوشنبه در ژنو تشکیل جلسه دادند.

العالم - لیبی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در این بیانیه آمده است که پنج مقام ارشد دولت وفاق ملی لیبی و پنج نماینده ارتش ملی لیبی در این مذاکرات شرکت داشتند.

نشست سازمان ملل تحت عنوان «کمیسیون مشترک نظامی لیبی» که نهادی ۱۰ نفره است، در نتیجه اجلاس ماه گذشته برلین در مورد بحران لیبی، برگزار شد. این کمیسیون مسئول نظارت بر آتش بسی موقتی در لیبی است که تقریبا شکست خورده است.

ریاست جلسه سازمان ملل را «غسان سلامه» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس ماموریت حمایتی این سازمان در لیبی برعهده داشت.

در همین حال، «هایکو ماس»‌ وزیر امور خارجه آلمان گفته است که دومین نشست ویژه لیبی اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) در برلین برگزار می شود.

در دومین نشست ویژه صلح لیبی قرار است وزیران امور خارجه کشورهای میانجی در برلین گردهم آمده و درباره تشکیل یک کمیته مشترک نظامی میان طرف های درگیر در آن کشور تصمیم گیری کنند.

برلین به تازگی میزبان نشستی بین المللی درباره لیبی بود و فرماندهان نظامی جناح های رقیب در لیبی تصمیم داشتند تحت نظر سازمان ملل یک آتش بس میان خود برقرار کنند. با این وجود هر یک از طرفین بارها طرف مقابل را به نقض این آتش بس متهم کرده اند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری "معمر القذافی" دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

یکی دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر از وی حمایت می‌کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها