نتانیاهو و نبرد با دستگاه قضایی

نتانیاهو و نبرد با دستگاه قضایی
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 11:45

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت محاکمه شد.

العالم - تحلیل روز

پیش از این طبق عرف رایج در رژیم صهیونیستی، محاکمه یک سیاستمدار مستلزم کناره گیری وی از قدرت بود؛ افرادی همچون اسحاق رابین، ایهود اولمرت، حاییم رامون و موشه کتساو به همین روال محاکمه شدند اما نتانیاهو که رژیم صهیونیستی را به مدت یک سال کامل دچار بحران کرده بود، دوباره این رژیم را در بحران فرو برده و باعث بروز اختلاف شدید بین موافقان و مخالفان محاکمه شده است؛ عده ای وی را فاسد می دانند که باید محاکمه شود و عده ای دیگر اتهامات مطرح شده علیه وی را ترفندی برای بر هم زدن انسجام و یک دستی جناح راست رژیم می دانند. مهمترین صحنه ای که در این راستا می شد دید، تظاهرات مخالفان محاکمه و تجمع آنها جلوی ساختمان دادگاه مرکزی قدس بود.

جناح راست با حمله به دستگاه قضایی رژیم، آن را متهم به جانبداری از طرف مقابل کرده اند. این در حالی است که میانه روها و جناح چپ خواستار محاکمه نتانیاهو هستند و وی را عامل سقوط این رژیم در زمره دولت های فاسد می دانند. نکته عجیب در این مورد، حمایت لیکود و جناح راست رژیم، از نتانیاهوست؛ آنها با اینکه نتانیاهو را فردی فاسد می دانند به دستگاه قضایی این رژیم حمله می کنند، اما موفقیت خود را در انتخابات اخیر، مدیون وی هستند و حاضرند به خاطر انتخابات آینده، زیر سایه فساد او باقی بمانند.

بحث درباره برخی از این پرونده مثل پرونده موسوم به "4000" مربوط به شرکت مخابرات "بیزک" خارج از وقت و حوصله این مقاله مختصر است؛ تشریح جزئیات این پرونده، فرصت مفصل تری را می طلبد. چیزی که امروز در این مطلب قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، قدرت نتانیاهو برای دور زدن دستگاه قضایی این رژیم است مخصوصا که این دستگاه، در سراسر عمر رژیم اشغالگر، مایه مباهات این رژیم بوده است و همواره به استقلال خود می بالیده است و افتخار می کرده است که در همه پرونده های حکومتی، حکم قاطع صادر کرده است اما امروز اوضاع به کلی فرق کرده است. این بار نتانیاهو، دادستان را مردی ضعیف و وابسته می داند و همین برداشت، نقش تعیین کننده در سرسختی و اصرار وی برای ماندن در قدرت به رغم همه اتهام های موجود داشته است.

طی چند ساعت گذشته تلاش کردم اظهارات و مواضع دو طرف بحران در تل آویو را بررسی کنم و چیزی که بیشتر نظرم را جلب کرد، اظهارات "یائیر لاپید"، رئیس حزب "یش عتید" (آینده آنجاست) و متحد سابق بنی گانتس بود. وی لیکود را به جنجال علیه دستگاه قضایی رژیم به منظور زهر چشم گرفتن از قضات و تهدید آنها متهم کرده و این اقدام را کودتای واقعی علیه دستگاه قضایی دانسته است.

اظهارات لاپید و دیگر سران میانه رو و چپ گرای رژیم نشان می دهد که بحران جدیدی در راه است، بحرانی که برای این به مراتب خطرناک تر است. این بار این بحران گریبان گیر دستگاه قضایی خواهد شد و نتانیاهو اگر بتواند، این دستگاه را به فنا می دهد؛ به عبارت دیگر وی رژیم صهیونیستی را از مرحله دموکراسی به عصر دیکتاتوری خواهد کشاند، و آغازگر دوره ای خواهد شد که همه دستگاه های حکومتی زیر سلطه یک نفر خواهد بود.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها