بیوگرافی | سید عمار حکیم

بیوگرافی | سید عمار حکیم
شنبه 17 مهر 1400 - 17:56

سیدعمار حکیم، متولد 1971 در نجف و برآمده از یک خانواده مذهبی و سیاسی پرنفوذ در عراق است. پدر او "سید عبدالعزیز حکیم" سیاستمدار و روحاتی تاثیرگذار در مرحله پساصدام در عراق بود. پدربزرگ او نیز "سیدمحسن طباطبائی حکیم" از مطرح‌ترین مرجع دینی شیعیان در جهان بود.

العالم- عراق

اطلاعات شخصی:

-سید عمار حکیم در سال 1979 به همراه پدرش، که به دلیل نزدیکی به "محمد باقر صدر"، که تحت تعقیب سرویس‌های امنیتی رژیم بعثی صدام بود، عراق را ترک کرد. محمدباقر صدر از بزرگ‌ترین مرجع دینیِ منتقد رژیم حاکم بود که چند ماه بعد از خروج حکیم از عراق، اعدام شد.

- او در یکی از دبیرستان‌های تهران مشغول تحصیل شد سپس تحصیلات دانشگاهی خود را دانشگاه اسلامی شهر قم به پایان رساند.

-سید حکیم دانش‌آموخته رشته حقوق و مسلط به زبان‌های عربی و فارسی است.

- او بر تاسیس و مدیریت برخی پروژه‌ها و موسسات دینی و فرهنگی در تبعید نظارت داشت که مهم‌ترین‌شان مرکز "دار الحکمه للعلوم الاسلامیه" بود که مرکزی در قم برای آموزش و پرورش روحانیون و مبلغان شیعی بود.

- بر موسسه "شهید محراب" که توسط عمویش، آیت‌الله محمدباقر حکیم تاسیس شد، نظارت دارد.

پیشینه سیاسی:

- بعد از درگذشت پدرش، ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق را بر عهده گرفت.

- به ائتلاف "الوطنی العراقی" یا ائتلاف "الوطني الشیعی" پیوست که متشکل از گروه‌های متعدد شیعه به‌ رهبری ابراهیم الجعفری، نخست‌وزیر اسبق است که در انتخابات‌های پارلمانی سال‌های 2010 و 2014 وارد انتخابات شد.
- در سال 2017 از ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق کناره‌گیری کرد و جریان ملی الحکمه را تاسیس کرد.
- در جولای 2020، سیدعمار حکیم از تشکیل ائتلاف پارلمانی "عراقیون" خبر داد.
- در مارس 2021 سید عمار حکیم تشکیل ائتلاف "نیروهای دولت ملی" توسط دو جریان الحکمه و ائتلاف النصر خبر داد. سید حکیم ریاست این ائتلاف را بر عهده گرفت.
- رهبری هیچ گروهک مسلح را بر عهده ندارد و تمام ائتلافات‌هایش با نیروها و احزابی انجام شده که شاخه‌های نظامی و مسلحانه ندارند.

پربیننده ترین خبرها