تولید واکسن کرونا در 6 کشور آفریقایی با حمایت سازمان جهانی بهداشت

تولید واکسن کرونا در 6 کشور آفریقایی با حمایت سازمان جهانی بهداشت
شنبه 30 بهمن 1400 - 14:57

آفریقای جنوبی، مصر، کنیا، نیجریه، سنگال و تونس شش کشور آفریقایی هستند که برای ساخت واکسن با حمایت سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده اند. این در حالی است که کرونا جان پنج میلیون و ۸۶۰ هزار و ۵۷۷ نفر را در سراسر دنیا گرفته است.

العالم - آفریقا

نابرابری در توزیع واکسن در سراسر جهان و آسیبی که متوجه کشورهای کم‌برخوردار قاره آفریقا شده، تولید واکسن را در این کشورها ضروری کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی خبر داد: شش کشور از قاره آفریقا که در دسترسی به واکسن های سارس و کووید ۱۹ با محدودیت جدی مواجه هستند ، انتخاب شده اند تا با حمایت سازمان جهانی بهداشت واکسن مورد نیاز این قاره را برای مقابله با همه گیری کرونا و سایر بیماری‌های مسری تولید کنند.

تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: این بیماری همه‌گیر بهتر از هر رویداد دیگری نشان داده که تکیه بر تعداد انگشت شماری از شرکت ها برای ارائه کالاهای عمومی جهانی محدود کننده و خطرناک است.

وی افزود: بهترین راه برای پاسخ گفتن به فوریت های بهداشتی و دستیابی به پوشش همگانی بهداشت و سلامت، افزایش چشمگیر ظرفیت همه مناطق برای تولید محصولات مورد نیاز است.

وی به طور مداوم دسترسی عادلانه به واکسن‌ها برای غلبه بر این بیماری همه‌گیر را خواستار شده و بارها به این واقعیت اعتراض می‌کند که کشورهای ثروتمند دزهای واکسن را برای مصرف خود ذخیره کرده‌اند و آفریقا را بدون دسترسی متناسب به واکسیناسیون باقی می‌گذارند.

مراسم انتقال فناوری تولید واکسن به روش «اِم آر ان اِی»(mRNA) روز جمعه در بروکسل و هم زمان با نشست مشترک اتحادیه اروپا-اتحادیه آفریقا صورت گرفت.

بر پایه این گزارش، امروز تنها یک درصد از واکسن مورد استفاده در قاره ‌آفریقا در این قاره با یک میلیارد و ۳۰۰ هزار سکنه ساخته می شود.

آمار جهانی جان‌باختگان کووید-۱۹

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همه گیری ویروس کرونا در جهان از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۹ تا دیروز (جمعه) جان پنج میلیون و ۸۶۰ هزار و ۵۷۷ نفر را گرفته است.

آمریکا با ثبت ۹۳۱ هزار و ۷۴۱ مورد فوت بیشترین جان باختگان را داشته است. برزیل با ۶۴۱ هزار و ۹۰۲، هند با ۵۱۰ هزار و ۹۰۵ و روسیه با ۳۴۳ هزار و ۹۵۷ جان باخته در رده های بعدی قرار می گیرند. با در نظر گرفتن تعداد قربانیان در تناسب با جمعیت، کشورهای پرو، بلغارستان، بوسنی، لهستان و مقدونیه شمالی بیشترین نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرده اند.

سازمان جهانی بهداشت، با در نظر گرفتن مرگ و میرهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با کووید-۱۹ مرتبط است، تخمین می زند که تعداد قربانیان این بیماری همه گیر می تواند دو تا سه برابر بیشتر از آن چیزی باشد که به طور رسمی اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد. این سازمان در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۵ آذر امسال) واژه یونانی اومیکرون را برای نامگذاری جدیدترین سویه کرونا که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است برگزید.

پربیننده ترین خبرها