مشاور اردوغان در گفتگو با العالم: همه کودتاها در ترکیه با حمایت خارجی انجام شده است/ نقش آمریکا و ناتو در کودتای 2016 ترکیه

مشاور اردوغان در گفتگو با العالم: همه کودتاها در ترکیه با حمایت خارجی انجام شده است/ نقش آمریکا و ناتو در کودتای 2016 ترکیه
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 20:34

«یاسین اوکتای» مشاور رئیس جمهور ترکیه به مناسبت ششمین سالگرد شکست کودتا در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در برنامه «ضیف الحوار» [میهمان و گفتگو]  از سیاست داخلی و خارجی ترکیه پرده بر داشت.

العالم _ ترکیه

مشاور رئیس جمهور ترکیه در خصوص میزان موفقیت آنکارا در ناکام گذاشتن هرگونه تلاش برای کودتا با وجود سابقه طولانی کودتاهای نظامی در ترکیه گفت: تاریخ ترکیه پر از تلاش برای کودتا و دخالت ارتش و برخی عناصر دیگر بوده است، برخی گروه های رسمی و گروه‌هایی در دولت که خود را برتر از همه معیارهای دموکراتیک می دیدند حتی اگر عملشان برخلاف خواست مردم باشد، گاه بدین منظور تلاش کرده اند.

وی با اشاره به دموکراسی در ترکیه و برگزاری انتخابات در این کشور گفت: صندوق رأی و انتخابات در ترکیه نمایشی نیست اثبات این ادعا را می توان در زمان اعلام نتایج انتخابات مشاهده کرد که همواره مورد پذیرش مردم بوده است و همچنین همه نهادهای ترکیه آن را می پذیرند.

مشاور اردوغان در همین خصوص افزود: با این حال برخی گمان می کردند که بالاتر از صندوق های رأی و نظر مردم هستند و اقدام به دخالت غیرقانونی کردند، آنها با ابطال و لغو نتایج انتخابات به سبب داشتن حامیانی در ارتش و برخی نهادها در سیاست دخالت کردند، این بدان معناست که تنها در ارتش این عناصر حضور ندارند، مردم گمان می کنند که تنها ارتش است که در انتخابات دخالت می کند؛ در حالی که ایگونه نیست، نهاد‌های خودسر نیز تلاش‌های برای نفوذ در روند سیاسی ترکیه دارند.

اوکتای درباره وجود دخالت هایی در برخی بخش های دولت گفت برخی هستند که گمان می کنند بالاتر از ملت ترکیه هستند و تصور می کنند که کشور را اداره می کنند و در نتیجه جز به فکر منافع خود نیستند، این در حالی است که برخی تشکلات و برخی عناصر در گروه هایی که با هم هماهنگ هستند، تلاش می کنند که حکومت را بدزدند. کودتا در واقع دزدیدن حکومت است و کسی که حکومت را می دزدد، شورشی و طغیانگر است و متاسفانه در برخی تشکیلات این گرایش وجود داشته است.

وی افزود: با این حال نخستین بار هنگامی که رجب طیب اردوغان بر سر کار آمد پس از سریال کودتاها در ترکیه در برابر این این دخالت‌ها و اقدامات فراقانونی مقاومت شد، ارتش ترکیه در سال 2007 در انتخاب رئیس جمهور دخالت کرد و در اینترنت پیام فرستاد و مردم گمان کردند که کودتای مستقیم و شورش ضد دولت رخ داده است تا دولتمردان از قدرت کنار بروند و استعفا بدهند؛ در گذشته این گونه بود که ارتش دولت را مشخص می کرد و در تقسیم قدرت نقش داشت.

اوکتای درباره شکست کودتا گفت که وقتی اردوغان درباره مداخله ارتش شنید، آن را به طور کامل رد کرد و به فرمانده ارتش گفت که ارتش تابع حکومت است و نه برعکس؛ اردوغان تاکید کرد که ارتش نباید در انتخاب رئیس جمهور دخالت کند، معیارهای انتخاب رئیس جمهور مشخص است و هیچ دست پنهانی وجود ندارد، در آن زمان می گفتند رئیس جمهور وقتی انتخاب می شود همسرش باید بی حجاب و از اندیشه اسلامی دور باشد، حتی رئیس ستاد ارتش گفته بود ما رئیس جمهوری سکولار را انتخاب می کنیم.

وی با توجه به گذشت شش سال از کودتا درخصوص عاملان پنهان و آشکار کودتا در این کشور گفت که همه کودتاها در ترکیه با حمایت خارجی انجام شده است، البته این بدان معنا نیست که افرادی از خارج وارد شده و کودتا را به راه انداختند، مانند کودتای سال 1960 که ناتو از آن حمایت کرد و ارتش ترکیه با کسب اجازه از ناتو، اقدام به کودتا نمود، حتی در آخرین کودتا در سال 2016 سیگنالی از سوی پایگاه ناتو در آدانا ارسال شده بود و چند هواپیما با همکاری کودتاگران برخاستند، حتی برخی در آمریکا از کودتا حمایت کردند. جنایتکارانی که کودتا کردند در آمریکا ساکن بودند، لذا با اینکه دولت ترکیه از ابتدای کودتا خواستار استرداد آنها بود، آمریکا آنها را به ترکیه تحویل نداد.

اوکتای در مورد دخالت ناتو در کودتا به رغم آنکه ترکیه از اعضای این پیمان است؛ گفت: این مساله یک معضل در تاریخ ترکیه به شمار می رود، پیمان ناتو دقیقا اینگونه و با این شیوه عمل می کند و نمی گویم تمام مسئولیت ها به گردن ناتو است بلکه آمریکا نیز مسئول است، به عنوان مثال جو بایدن در یک مصاحبه با نیویورک تایمز صراحتا گفت که ما خواهان تغییر در ترکیه هستیم، مقصود وی کودتا نیست اما همه اینگونه برداشت کردند که وی می خواهد در ترکیه تغییر ایجاد شود و دولت اردوغان را تایید نمی کند و می خواهد که اردغان کنار رود و این نخستین بار نیست.

مشاور اردوغان تاکید کرد که این مواضع از امریکا هر از گاهی به گوش می رسد از زمانی که اردوغان به سیاست های «اسراییل» و برخی سیاست های امریکا در خاورمیانه اعتراض می‌کند و نیز زمانی که موضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران در سازمان ملل را اعلام کرد، اردوغان به تصمیم سازمان ملل که آمریکا پیشنهاد داده بود؛ اعتراض کرد. آمریکا می خواهد ترکیه یک کشور تابع باشد، سیاست آمریکا آن است که ترکیه وابسته و تابع آن باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها