گفتگوی العالم با کریم یونس، آزاده‌ای که به مدت ۴۰ سال دربند اشغالگران بود

گفتگوی العالم با کریم یونس، آزاده‌ای که به مدت ۴۰ سال دربند اشغالگران بود
سه شنبه 11 بهمن 1401 - 21:03

کریم یونس از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح، که به مدت ۴۰ سال در اسارت رژیم اشغالگر بود در گفتگو با العالم تأکید کرد که او زمانی‌که در دانشگاه بن گوریون در بئرالسبع، مشغول تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بود، بازداشت شد.

العالم - فلسطین اشغالی

کریم یونس در گفتگویی تحت عنوان "۴۰ سال اسارت؛ حکایت استقامت و پیروزی بر اشغالگر صهیونیست" در برنامه "ضیف و حوار" که از شبکه خبری العالم پخش می شود، اظهار داشت که یک روز صبح که در آزمایشگاه دانشگاه مشغول به کار بود، یکی از اعضای دانشگاه با همراهی گروهی از افراد ناشناس او را صدا کردند و وقتی که سراغ آنها رفت، او را به عضویت در سازمان فتح متهم کردند.

این اسیر آزاده در ادامه افزود که او به آنها گفت که شما اشتباه می کنید، اما آنها کارت شناسایی‌شان را به او نشان داده و گفتند که تو بازداشت هستی.

* حضور نیروهای اطلاعاتی رژیم اشغالگر با لباس غیرنظامی در میان دانشجویان

او با اشاره به حضور نیروهای اطلاعاتی با لباس غیرنظامی در میان دانشجویان، افزود که این افراد او را به پاسگاه پلیس در بئرالسبع منتقل کردند و تا نیمه‌شب در آنجا ماند و سپس از آنجا به العفوله منتقل شد و در آنجا حکم بازداشت وی تمدید شد، او مدتی بعد به زندان نابلس منتقل شد که در آنجا یک مرکز بازجویی ویژه جوانان وجود داشت و به رغم اینکه او شناسنامه اسرائیلی داشت ولی در همان ابتدا مورد بازجویی قرار گرفت و این روند به مدت ۲۰ روز و یا بیشتر ادامه داشت.

یونس اضافه کرد که مدت بازداشت او بار دیگر تمدید شد و هیچ‌کسی حتی قاضی نظامی حتی به یک کلمه از دفاعیات او گوش نمی‌دادند و یک هفته بعد به مرکز بازجویی جنمه منتقل شد و در آنجا متوجه بازداشت شماری از هم‌شهری‌های خود شد ولی نتوانست با آنها دیداری طولانی داشته باشد.

* محاکمه نظامی

یونس گفت: پس از انجام تحقیقات و بازجویی‌ها، برای وی و ماهر کیفرخواست صادر و برای ادامه مراحل قانونی تا پایان محاکمه به مرکز بازجویی رمله منتقل شدند.

وی افزود که محاکمه او یک سال به طول انجامید و پس از آن در دادگاه نظامی لد محاکمه شد، دادگاه ابتدا آنها را در اواخر سال 1983 به اعدام محکوم کرد اما پس از هشت ماه تلاش وکلای فعال در سازمان های حقوق بشر، به حبس ابد تغییر یافت.

این آزاده فلسطینی ادامه داد: اجرای حکم اعدام مستلزم تایید رئیس ستاد ارتش یا وزیر جنگ وقت، "موشه آرنز" بود که این حکم را نپذیرفت و گفت: ما نزد سازمان آزادیبخش فلسطین اسیرانی داریم لذا نمی‌توانیم اسرای فلسطینی را اعدام کنیم، زیرا در این صورت، سازمان تمام اسرای اسرائیلی را اعدام خواهد کرد.

* تغییر حکم حبس ابد به حبس طولانی مدت

وی گفت که در اواخر سال 2012، یکی از مدیران وزارت دادگستری در رژیم اسرائیلی از قصد این وزارت برای تعیین زمانی مشخص برای حکم حبس ابد برای اسرای فلسطینی خبر داد به ویژه افرادی که در دادگاه نظامی لد محاکمه شده اند، با این بهانه که این دادگاه دیگر موجود نیست و بسته شده و پرونده آنها به وزارت دادگستری اسرائیل منتقل شده است، او به آنها گفت که طبق قانون درصدد تعیین مدت زمان مشخص برای حکم حبس ابد آنهاست و باید اسرا در این خصوص درخواست بنویسند.

کریم یونس گفت که او و دوستانش از نوشتن درخواست امتناع کردند، اما این مدیر مسئول در وزارت دادگستری صهیونیستی گفت که از طریق یکی از وکلا، مدت زمانی برای حبس ابد ۱۰ تن از بازداشت شدگان تعیین شده است که او [کریم یونس] یکی از این ۱۰ نفر بود که حکم حبس ابدش به ۴۰ سال حبس تغییر کرد. برخی دیگر به ۳۵ سال، ۴۵ سال و ۵۰ سال محکوم شدند.

کریم یونس اسیر فلسطینی گفت که طعم اسارت را در همه زندان‌های رژیم اشغالگر، چشیده است و هیچ زندان متعلق به این رژیم نیست که وی در آن اسیر نبوده باشد.

وی در ابتدا به عنوان دومین اسیر فلسطینی از داخل اراضی اشغالی به زندان عسقلان تبعید شده (کسانی که از خارج از اراضی برای اجرای عملیات استشهادی از طریق لبنان یا مرزها یا از طریق دریا می آیند، در این زندان نگهداری می شوند) و بیشتر اسرایی که در زندان عسقلان هستند، از باریکه غزه بوده اند.

مبادله اسرا

کریم یونس گفت اولین توافق مبادله اسرا که سال 1985 صورت گرفت شامل حال وی شد، این بزرگ‌ترین توافق مبادله اسرا در تاریخ انقلاب فلسطین بوده است، رژیم اشغالگر برای آزادی اسرای فلسطینی اعمال فشار می‌کرد، اما ابوعمار (یاسرعرفات) تاکید داشت که مبادله اسرا انجام شود و موفق شد که اردوگاه انصار واحد را ببندد و 100 اسیر را از زندان های داخل اسرائیل آزاد کند، که این اسرا از قدیمی ترین اسرا بودند و کسانی که عملیات ضد اسرائیلی اجرا کردند، که از جمله آن ها می‌توان به فوزر النمر و یوسف ابوالخیر اشاره کرد، آن ها به شرط خارج شدن از اراضی فلسطینی از زندان آزاد و به ژنو و از آنجا به تونس و الجزایر و به مکان‌های دیگر منتقل شدند.

* توافق های بعد از 1985

این اسیر فلسطینی گفت که توافق سال 85، مکمل توافق سال 83 بود که سازمان آزادی‌بخش فلسطین درباره آن مذاکره کرده بود و در آن به دنبال آزادی 1200 اسیر فلسطینی بر اساس اولویت‌های قدیمی بودن و حکم‌های بلند مدت بود، اما ویژگی توافق 85 این بود که براساس آن 150 هزار اسیر که براساس آن حدود 579 محکوم به حبس ابد و 760 نفر آزاد شدند و به اراضی فلسطینی بازگشتند و 194 نفر از آنها به اراضی اشغالی فلسطینی سال 48 رفتتند و مابقی به خارج از اراضی رفتند.

توافق سال 85 شامل حال من شد ولی ...

یونس افزود: توافق سال 85 برای مبادله اسرا، شامل حال من شد و همه برگه های لازم را امضا کردم و همه اقدامات لازم انجام شد و حتی به مدت 20 روز با کسانی که آزاد شده بودند، ماندم ولی در لحظات پایانی، همان‌طور که از رژیم اشغالگر انتظار می‌رود، از آزادی من سرباز زد.

وی افزود: قرار بود که در توافق مبادله اسرا درسال 85 من و ماهر آزاد شویم، اما شاباک اصرار داشت که ما را آزاد نکند و موفق هم شد و درآن زمان، وزیر به اصطلاح دادگستری، گفت که موفق شده که به زعم خود سه اسیر بسیار خطرناک را از زندان آزاد نکند.

یونس تصریح کرد: بعد از سال 85، گشایش هایی حاصل شد و توافق هایی برای مبادله اسرا صورت گرفت، از جمله اینکه بعد از توافق اسلو، 15 هزار اسیر فلسطینی آزاد شدند، اما اسرایی که عملیات ضد اسرائیلی اجرا کرده بودند، آزاد نشدند.

یونس گفت که در توافق اسلو، نامی از اسرا برده نشد و وقتی که وضعیت اسرا دراین توافق چیست، گفتند آزادی حاصل خواهد شد، زیرا وقتی که توافق صلحی امضا شود، بدیهی است که اسرا آزاد شوند.

* بی توجهی مذاکره کنندگان فلسطینی هنگام انعقاد قراردادها

یونس تاکید کرد که شکی نیست که اگر پیشتر یک توافق قوی وجود می داشت، طرف اسرائیلی در طرح مبادله اسرا این همه تعلل نمی کرد. طرف فلسطینی تلاش کرد این نقص را در توافقات قاهره اصلاح کند که طی آن 500 اسیر در سال 1994 به عنوان اولین گروه آزاد شدند یعنی هنگامی که ابوعمار با همراهی حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر و اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل، توافقنامه‌ای را امضا کرد و سپس در روز دوم و سوم هزاران اسیر آزاد شدند، نبیل شعث نزد آنها آمد و نارضایتی خود را از این توافق به دلیل نامشخص بودن معیارهای آن ابراز کرد و گفت: متأسفانه ما احساس کردیم که مذاکره کننده فلسطینی با اسرا به عنوان ارقام و عدد برخورد می کند و خواهان تعداد بیشتری اسیراست در حالی که باید با توجه به امتیاز ها و سوابق یا با توجه به معیارهایی برخورد می کرد که بیشتر جنبه ملی گرایی داشته باشد.

* نتانیاهو پیوسته از توافقنامه آزادی اسیران سر باز می زند

یونس توضیح داد که وقتی این موضوع را جویا شدند، به آنها گفتند که همه آزاد می شوند زیرا پس از پنج سال یعنی سال 1995 عفو عمومی صادر می شود. با این حال این موضوع اتفاق نیفتاده زیرا به سال 1995 نرسید و تمامی توافقات نقض شد. دولت رابین تغییر کرد و پس از او نتانیاهو به قدرت رسید که مخالف توافقات بود. با این حال ابو عمار رئیس فلسطینی موفق شد او را به زانو درآورد و به توافق اسلو ادامه دهد.

ابوعمار قرارداد «وای ریور» را با او بست که معامله خوبی برای اسیران بود اما نتانیاهو باز هم از آن سر باز زد و اسیرانی که باید با استفاده از توافق‌های قبلی آزاد می‌شدند، طبق توافق آزاد نشدند. ناظر مسئله اسرا و توافقنامه وای ریور هشام عبدالرزاق و ابومازن رئیس فعلی فلسطینی بود. آن دو مسئول مذاکرات بودند و بر توافق اسرا نظارت می کردند که توافق خوبی بود. با این حال متأسفانه نتانیاهو به دلیل چشم پوشی بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق نامه سر باز زد و اسامی مورد توافق آزاد نشدند که با توجه به معیارهایی که مورد توافق قرار گرفت، تعداد آنها زیاد بود.

یونس تاکید کرد که بخشی از اسرای فلسطینی از طریق توافق ژنو یا توافقنامه پاریس آزاد شدند همان گونه که بخش بزرگی از اسرا در توافق شرم الشیخ آزاد شدند اما اسیری که عملیاتی منحصر به فرد انجام داد که به کشته شدن تعداد زیادی از اسرائیلی ها منجر شد، نگه داشته شد. با این حال 15 هزار اسیر سال 2000 آزاد شدند و فقط 800 نفر از آنها باقی ماندند.

* قرارداد مبادله زندانیان با حزب الله

یونس گفت که رژیم اشغالگر حدود 100 اسیر لبنانی را در جریان قرارداد تبادل اسرا با حزب الله از زندان های اسرائیلی آزاد کرد.

وی گفت که زندان تعلق خاطر او را به عنوان یک فلسطینی تقویت کرده است و افتخار می کند که به مردم فلسطین تعلق دارد که بیش از صد سال است در حال مقاومت هستند زیرا آرمان فلسطین منحصر به فرد و دشمن آن نیز منحصر به فرد است همان گونه که همه طرف ها یعنی اشغالگران و جنبش صهیونیستی دشمنی منحصر به فرد هستند.

یونس افزود: ما می گوییم اگرچه آرمان فلسطین منحصر به فرد و یک درگیری منحصر به فرد است، اما مردم فلسطین بزرگ هستند و با توجه به شرایط، با تمام امکانات به مقاومت خود ادامه خواهند داد. امروزه هفت و نیم میلیون فلسطینی از رود تا دریا، هرگز پرچم سفید به نشانه تسلیم بالا نبرده اند زیرا بر رسیدن به آرمان های خود پافشاری می کنند و حاضر نیستند شهروند درجه هفتم و برده صهیونیست ها باشند. مردم فلسطین صاحب این سرزمین و ساکنان اصلی آن هستند. فلسطین مال آنهاست نه مال صهیونیستها بلکه آنها متجاوزاند.

* پایداری در قدس استراتژیک است

یونس توضیح داد که در آن دوره همیشه راه مناسبی برای مقاومت در برابر اشغالگر وجود داشت و مردم فلسطین در مبارزه خود خلاق و مبدع هستند و این چیزی است که امروزه در جریان دو عملیات قدس اشغالی شاهد آن هستیم. هر فلسطینی هر کجا که باشد، برای بازگشت به فلسطین و دستیابی به کشور فلسطینی تلاش می کند و اینکه در سرزمینی با حاکمیت کامل به پایتختی قدس تحقق یابد.

یونس از مردم بیت المقدس و حمایت آنان از الاقصی و مقدسات قدردانی کرد و گفت به پایداری آنها در برابر محاکمه های ظالمانه و بازداشت های روزانه که به 300 نفر در روز می رسد، درود می فرستد. وی تاکید کرد اشغالگران قدس را هدف قرار داده اند و برای یهودی سازی و به زانو درآوردن آن تلاش می کنند زیرا صهیونیست ها متوجه شده اند که اگر فلسطینی ها قدس را از دست بدهند، در واقع فلسطین را از دست داده اند با توجه به اینکه استواری فلسطینی ها در قدس، در واقع ایستادگی هر فلسطینی است که پشت خاکریز اول در مقابل نیروهای دشمن ایستاده است.

وی تاکید کرد: قدس مسائل را حل خواهد کرد، زیرا اگر فلسطینیان قدس را از دست بدهند، در واقع تمام فلسطین را از دست خواهند داد.

* وضعیت رقت بار اسرا در زندان های رژیم صهیونیستی

یونس گفت: برخی از زندانیانی که با آنان خداحافظی کردم دو سوم عمر خود را در زندان سپری کرده اند و دوره محکومیتشان تمام شده است و دلم برای آنان به درد آمد، به خصوص که برخی از آنها بیش از سه دهه در اسارت بوده اند و هیچ امیدی ندارند.

وی گفت: احساس می کنم مساله اسرا مورد غفلت مانده زیرا برخی اسرای فلسطینی 40 سال در زندان های اسراییل حبس بوده اند. وی از همه گروههایی که به مقاومت و اسرا اشاره می کنند و وعده توافق بسیار نزدیک را داده و منتظر توافقات بعدی هستند، انتقاد کرد.

یونس پرسید این اسرا تا کی و تا مدتی نامعلوم باید بمانند، راه می روند و جنازه های خود را بر دوش می گیرند در حالی که مرگ همراه آنهاست؟ وی گفت: از موضوع به تعویق انداختن آزادی زندانیان به شدت آسیب دیده و با این وجود زندانیان می گویند که حاضرند 40 سال زندانی باشند و فقط زمان آزادی آنها مشخص شود.

* مقابله با بن گویر وحشی

یونس هشدار داد که زندانیان امروز با خطری شدید ، به ویژه از سوی بن گویر، گاو خشمگین روبرو هستند ، که پیش از روی کار آمدن و ورود به دفتر خود، زندانیان را تهدید کرد که می خواهد آنها را به دهه هفتاد برگرداند، اما وی تاکید کرد اسرا علیرغم آن می توانند با وحدت خود و زیر پرچم کمیته عالی فوق العاده گروه‌های فلسطینی با این وحشی مقابله کنند و سرسوزنی از دستاوردهای خود عقب نکشند، اما برای حمایت از مبارزات خود به حمایت مردمی نیاز دارند تا نبرد بودن یا نبودن را به نبرد آزادی تبدیل کنند، و این نبرد ناگزیر در راه است

پربیننده ترین خبرها