بیانیه پایانی نشست آستانه با محکومیت حملات صهیونیست‌ها به سوریه/ روسیه: نشست‌ها ادامه می‌یابد

بیانیه پایانی نشست آستانه با محکومیت حملات صهیونیست‌ها به سوریه/ روسیه: نشست‌ها ادامه می‌یابد
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 17:04

کشورهای ضامن روند آستانه در بیانیه پایانی خود بر تعهد ثابت خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز تصریح کرد که «روند آستانه» کارآمدی خود را ثابت کرده و ادامه خواهد داشت.

العالم - آسیا

به نقل از اسپوتنیک، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان بیستمین نشست بین‌المللی «روند آستانه»، اظهار کرد «روند آستانه» موفق بوده و ادامه خواهد داشت و پویا و کارآمد است.

وی یادآور شد: «روند آستانه» و کشورهای ضامن بودند که کمیته قانون اساسی سوریه را تأسیس کردند.

لاورنتیف با اشاره به اینکه «روند آستانه» به مکان خاصی مرتبط نیست و بعداً مکان جدیدی برای ادامه جلسات درباره سوریه تعیین خواهد شد، از مقامات قزاقستان برای میزبانی ۱۸ دور از ۲۰ دور مذاکرات طی بیش از ۶ سال تشکر و قدردانی کرد.

وی تصریح کرد که نشست بعدی درباره سوریه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

پیشتر و در پی «تحولات مثبت در سوریه و تغییر اساسی در وضعیت سوریه، از جمله در نتیجه دستاوردهای روند آستانه»؛ وزارت امور خارجه قزاقستان پیشنهاد کرد که میزبان دور بیستم آخرین دوره در «روند آستانه» باشد.

فعالیت‌ بیستمین دور از نشست‌های آستانه درباره پرونده سوریه به پایان رسید و این دور با بیانیه نهایی بسیار شفاف درباره بیشتر جزئیات مربوط به اوضاع سوریه منتشر شد.

در بیانیه پایانی آمده است: رایزنی‌های معاونان وزیران خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه سازنده بود و پیشرفت‌های حاصل در تهیه نقشه راه برای احیای روابط ترکیه و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه بر اهمیت هماهنگی با وزارتخانه‌های دفاع و خدمات ویژه در سوریه، روسیه، ایران و ترکیه و تداوم تلاش‌های فعال در این راستا و اذعان به اهمیت پیشبرد این روند بر اساس حسن نیت و حسن همجواری به منظور مبارزه با تروریسم تاکید شده است.

در این بیانیه بر ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت ایمن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه آوارگان سوری با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، فعال کردن روند سیاسی و تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی در سراسر سوریه تاکید شد.

کشورهای تضمین‌کننده، فعالیت سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی در سوریه را محکوم کرده و بر اجرای کامل توافق‌های موجود در شمال سوریه تاکید کردند. همچنین از توافق برای تحقق امنیت و ثبات در شمال شرق سوریه به نحوی که حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند، خبر دادند و با تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید از جمله ابتکارات غیرقانونی در خصوص به اصطلاح «خودمختاری» به بهانه مبارزه با تروریسم مخالفت کردند.

در این بیانیه، بار دیگر بر مخالفت با عملیات غیرقانونی برای تسلط بر نفت سوریه که اشغالگران آمریکایی روزانه بدان دست می‌یازند، تاکید شد و حملات مستمر "اسرائیل" به خاک سوریه که نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، مورد محکومیت قرار گرفت.

در این بیانیه ضمن مخالفت با تمامی تحریم‌های یکجانبه که قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند، تاکید شد: هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و باید به پیشبرد یک روند سیاسی به رهبری و اجرای خود سوری‌ها با کمک سازمان ملل متحد پایبند بود.

در این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت انسانی سوریه در پی زلزله ویرانگر، با تمامی تحریم‌های یکجانبه که ناقض قوانین بین‌المللی، حقوق بشر و منشور سازمان ملل است، مخالفت شده و از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل متحد و آژانس‌های بشردوستانه خواسته شد تا تأسیسات زیربنایی اولیه برای آب، برق، بهداشت، آموزش، مدارس و بیمارستان‌ها را بازسازی کنند.

در این بیانیه همچنین بر ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه تاکید شد.

در این بیانیه بر نگرانی کشورهای تضمین‌کننده نسبت به آزار و اذیت گروه‌های جدایی‌طلب علیه مردم غیرنظامی، از جمله سربازگیری اجباری و اعمال تبعیض آمیز در زمینه آموزش، تاکید شد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها