گزارش :

کم آبی در عربستان و رویارویی با پیامدهای گسترده نمک‌زدایی

کم آبی در عربستان و رویارویی با پیامدهای گسترده نمک‌زدایی
يکشنبه 26 شهريور 1402 - 13:15

کمبود دریاچه، رودخانه و بارندگی منظم در عربستان سعودی، باعث شده که این کشور با وضعیتی وخیم روبرو شود و این مساله همواره دغدغه مسوولان سعودی بوده تا جائیکه محمد الفیصل شاهزاده سعودی حتی در برهه‌ای امکان انتقال کوه‌های یخ از قطب جنوب را برای رفع نیازهای فزاینده عربستان بررسی کرد.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت:
عربستان سعودی به دلیل کمبود دریاچه، رودخانه و بارندگی منظم، امروزه به ده‌ها تأسیسات تصفیه‌خانه متکی است که آب خلیج‌فارس و دریای سرخ را به مایعی قابل شرب تبدیل و نیاز شهرهایی را تامین می‌کنند که در غیر این صورت زنده نمی‌مانند.

اما نیازهای رو به افزایش در حوزه نمک‌زدایی عربستان - که با رویاهای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای ریاست بر یک مرکز تجاری و گردشگری جهانی تقویت می‌شود - احتمال تقابل با اهداف پایداری آن کشور، از جمله دستیابی به انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص صفر تا سال ۲۰۶۰ را افزایش می‌دهد.

پروژه‌هایی مانند جزله، نخستین نیروگاهی که نمک‌زدایی را با انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ ادغام می‌کند، به منظور کاهش این تعارض دردستور کار قرار گرفته اند. مقامات می‌گویند این صفحات خورشیدی سالانه به صرفه‌جویی در حدود ۶۰ هزار تن انتشار کربن کمک می‌کند. نیروگاه جزله در شهر جبیل، جدیدترین پیشرفت‌های فناوری را در کشوری به کار می‌گیرد که بیش از یک قرن پیش برای اولین بار به نمک‌زدایی روی آورد، زمانی که حاکمان عصر عثمانی از دستگاه‌های تصفیه برای زائران حج که در معرض خطر خشکسالی و وبا قرار داشتند، استفاده کردند.

این الگویی از نوآوری است که کاربرد آن باید به سرعت بیشتر شود زیرا شاهزاده محمد افزایش جمعیت را به بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۴۰ هدف قرار داده است. جمعیت عربستان هم‌اکنون ۳۲.۲ میلیون نفر است.

مایکل کریستوفر لو، مورخ در دانشگاه یوتا که مبارزه عربستان با معضل کمبود آب را مطالعه کرده است، در این خصوص گفت: «استفاده از نمک‌زدایی برای حفظ سرعت توسعه، یک چالش مرتبط با مرگ و زندگی است.»

وی افزود: «این برای کشورهای خلیج‌فارس تعیین‌کننده حیات آنهاست. بنابراین وقتی کسی از نظر پیامدهای زیست‌ محیطی نسبت به کاری که انجام می‌شود، انتقاد می‌کند، من کمی سرم را تکان می‌دهم.»

او در عین حال افزود: «محدودیت‌هایی» در مورد چگونگی نمک‌زدایی سبز وجود دارد.»

جست‌وجوی آب آشامیدنی، عربستان سعودی را در دهه‌های نخست پس از تأسیس آن در سال ۱۹۳۲ به شدت آزار داد، موضوعی که پژوهش‌های زمین‌شناسی را به همراه داشت که به نقشه‌برداری از ذخایر عظیم نفت این کشور کمک شایان کرد.
شاهزاده محمد الفیصل، پسر ملک فیصل که برخی او را «شاهزاده آب» لقب داده اند، حتی در زمانی امکان انتقال کوه‌های یخ از قطب جنوب برای رفع تشنگی فزاینده عربستان را بررسی کرد؛ موضوعی که شگفتی بسیاری را به همراه داشت.
اما شاهزاده محمد همچنین بر ظهور زیرساخت‌های مدرن نمک‌زدایی عربستان که از سال ۱۹۷۰ آغاز شد، نظارت داشت.
شرکت ملی تبدیل آب شور (SWCC) اکنون ظرفیت تولید ۱۱.۵ میلیون متر مکعب در روز در ۳۰ مرکز را در اختیار دارد. اما این رشد به‌ویژه در نیروگاه‌های حرارتی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، هزینه‌های سنگین را به همراه داشته است.
تا سال ۲۰۱۰، تاسیسات نمک‌زدایی عربستان ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کردند که بیش از ۱۵ درصد تولید کنونی است.

پربیننده ترین خبرها