کنعانی: درصورت تداوم حملات به غزه، امکان گسترش دامنه جنگ درمنطقه جدی است/ واکنش به اظهارات وزیر کابینه صهیونیست درباره حمله اتمی به غزه/تحولات غزه، موضوع اصلی سفر نخست وزیر عراق به ایران 

کنعانی: درصورت تداوم حملات به غزه، امکان گسترش دامنه جنگ درمنطقه جدی است/ واکنش به اظهارات وزیر کابینه صهیونیست درباره حمله اتمی به غزه/تحولات غزه، موضوع اصلی سفر نخست وزیر عراق به ایران 
دوشنبه 15 آبان 1402 - 11:42

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که در صورت تداوم جنایات این رژیم در غزه، امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه ۱۵ آبان ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تحولات اسفناک استمرار جنایات صهیونیست‌ها پرداخت و گفت: تعداد جنایات صهیونیست ها در یک ماه اخیر قابل شمارش نیست. با کمال تاسف این نسل کشی و بربریت عصر جدید به صورت روزانه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت علنی چند کشور غربی از جمله رژیم آمریکا در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فهرست بلندبالای این جنایات در این زمان کوتاه قابل بیان نیست، خاطرنشان کرد: براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه از هفتم اکتبر تا دیروز ۹ هزار و ۷۷۰ نفر است. ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار قرار دارند و شمار مجروحان تا این لحظه ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر است. یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است که این رژیم در این یک ماه چه میزان جنایت را مرتکب شده است.

خروج ۱۶ بیمارستان در نوار غزه از خدمت رسانی

وی با بیان اینکه ۱۶ بیمارستان در نوار غزه از خدمت رسانی خارج شده‌اند، افزود: ۵۱ درمانگاه از ۷۲ درمانگاه موجود در غزه به دلیل نداشتن سوخت قادر به خدمت رسانی نیستند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان در نوار غزه به شهادت رسیدند و آمار خبرنگاران شهید در صحنه غزه براساس آخرین آمار به ۴۶ نفر رسیده است.
استفاده از یک و نیم برابر بمب اتمی هیرشیما در غزه

کنعانی ادامه داد: میزان مواد منفجره در غزه قدرت انفجاری آن یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود. وسعت غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع است. جنایات اسفناکی در غزه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی از جمله در حال ارتکاب است و آمریکا با سوءاستفاده از قدرت مانع انجام وظیفه شورای امنیت شده و این شورا و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان خودش در آورده است.

واکنش به اظهارات وزیر کابینه صهیونیست درباره حمله اتمی به غزه

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی که خواستار استفاده از بمب اتمی علیه غزه شد نیز بیان کرد: دیروز و دیشب این خبر به صورت گسترده منتشر شد. این تهدید با توجه به رفتار وحشیانه و عصیان گری این رژیم حتما باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه قرار بگیرد. این تهدید تضعیف کننده رژیم منع به کارگیری و گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

کنعانی گفت: همانطور که وزیر خارجه ایران تصریح کرد امیدواریم این موضوع به شکل مناسب و جدی و فوری مورد توجه سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی قرار بگیرد.

کنعانی ادامه داد:‌ سکوت مدعیان غربی حامی رژیم منع به کارگیری و گسترش سلاح‌های هسته‌ای نسبت به این تهدید را رصد می‌کنیم و مایه تاسف است که اینها کسانی هستند که سال‌ها درباره تهدیدهای موهوم و دروغین واکنش نشان می‌دادند ولی نسبت به این تهدید واضح سکوت کرده‌اند. این نشان می‌دهد این رژیم در ارتکاب جنایات جنگی هیچ حد و مرزی را قائل نیست و برای حقوق، قوانین و مقررات آمره بین المللی ذره‌ای قائل نیست.

وی گفت: این تهدید نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری یک تهدید واقعی و عینی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند و اینها مسؤول مستقیم جنایات جاری و هرگونه جنایات دیگر رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم سازمان ملل به صورت اخص این موضوع را مورد توجه قرار بدهد و در این خصوص به صورت فوری اقدام کند. ایران این موضوع را به صورت جدی در دستورکار قرار داده و در این ارتباط برنامه دارد که با سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل رایزنی و مکاتبه کند و اینکه شورای امنیت را نسبت به مسوولیت خود در این خصوص توجیه کند و این موضوع به صورت جدی به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی در دستورکار سازمان ملل قرار بگیرد.

تحولات غزه، موضوع اصلی سفر نخست وزیر عراق به ایران

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امروز نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه حامل پیامی از بلینکن بوده است، گفت:‌ این سفر در حال انجام است و در جریان موضوعات مطرح شده در جلسه نیستم. موضوع تحولات غزه یکی از موضوعات اصلی در نشست نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران خواهد بود. اینکه حامل پیامی است تا این لحظه در جریان این موضوع قرار ندارم.

احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه با تشدید حجم حنایات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر السودانی نخست‌وزیر عراق به تهران و امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه اظهار داشت: این احتمال کاملا وارد است. با حجم و نوع جنایاتی که این رژیم در حال ارتکاب است و با سابقه‌ای که از جنایات و تهدید این رژیم علیه کشورهای منطقه وجود دارد و اینکه در طول تاریخ تاسیس نامشروع و منحوس ۷۵ ساله بیش از ۲۰ جنگ را علیه کشورهای منطقه تحمیل کرده است و این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال دارد و همواره اقدامات ضد امنیتی علیه امنیت دیگر کشورهای منطقه را مرتکب شده و پشتوانه بسیاری از اقدامات و تحرکات تروریستی در منطقه بوده قابل پیش بینی است که همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با نسبت‌های متفاوت این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

انتقال پیام ایران به آمریکا در باره خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه

وی ادامه داد: این رژیم در صورت پیروزی در غزه که محقق نخواهد شد تهدیدهای خود را متوجه دیگران می‌کند. ذات این رژیم تهدیدآفرین و تهدیدزاست. در صورت تداوم این جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. این پیام را مکررا منتقل کرده‌ایم و این دیدگاه را به آمریکا منتقل کردیم. دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست این رژیم را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد. جریان‌های مردمی و مقاومتی در منطقه واضح است به صورت جدی اقدام کنند.

کنعانی خاطرانشان کرد: در صورتی جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی انجام ندهد همه احتمالات وجود دارد. ارسال پیام از سوی آمریکا به دیگران که خویشتنداری کنید با آنچه در عمل در حال انجام هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را آمریکایی‌ها باید درک کنند.
رایزنی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در تهران با موضوعات آتش بس و پایان محاصره یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران نیز گفت: حفظ آتش بس و پایان بخشیدن به جنگ در یمن یک موضوع کاملا مورد توجه و اهتمام برای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. سفری که انجام شد در استمرار مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین ایران و سازمان ملل و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به تکمیل روند سیاسی و حفظ و تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن و حمایت از روند سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی برای پایان کامل جنگ در یمن و شکل گیری روند سیاسی و تشکیل دولت مردمی یمنی در این کشور است. این مشورت‌ها در این چارچوب انجام شد.

وی ادامه داد: اینکه در ارتباط با تحولات غزه، یمن و انصارالله و جریان مقاومت مردمی در یمن به دلیل نوع رویکرد اصولی که در حمایت از مسأله فلسطین دارند در کنار مردم غزه و فلسطین قرار دارند امری واضح است و انصارالله دیدگاه خود را به صورت واضح و صریح بیان کرد که در کنار مردم فلسطین و غزه و مقاومت ضد صهیونیستی ملت فلسطین است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی گفت: آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شده است کمتر از دو ماه پیش بود که در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد و آخرین اطلاعات بین دستگاه دیپلماسی و دیگر وزارتخانه‌های ذیربط تبادل شد. این موضوع در دستورکار بوده و در دستورکار مستمر وزارت خارجه بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور نیز بیان کرد: موضوعی است که در چارچوب مناسبات پاکستان و افغانستان باید دیده شود و اینکه مقامات دولت پاکستان در این خصوص باید اظهارنظر کنند. آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که موضوع آوارگان افغانستانی موضوعی است که نتیجه سال‌ها اقدامات متجاوزانه و اشغالگرانه خارجی و 20 سال اشغالگری رژیم آمریکا در افغانستان است و با وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی و تخریب زیرساخت‌های افغانستان مردم این کشور مجبور شدند تحت شرایط سخت برای پیدا کردن شرایط بهتر برای زندگی ولو موقت سرزمین و وطن خود را ترک کنند. ایران به این موضوع به عنوان موضوعی انسانی نگاه کرده و در این چارچوب با این مسأله تعامل کرده است.

شرایط افغانستان باید به گونه‌ای رقم بخورد که مهاجران به خانه و کاشانه خود برگردند

وی گفت: موضوع مهاجران افغانستان یک مسؤولیت بین‌المللی است. بیش از هر طرفی در ارتباط با جبران این خسارت و اینکه شرایط افغانستان باید به گونه‌ای رقم بخورد که مردم افغانستان و مهاجران به خانه و کاشانه خود برگردند دولت آمریکاست که باید غرامات وارده به مردم افغانستان را بپردازد. این موضوع محل گفت‌وگوی ما با مقامات افغانستان بوده است و دیروز در نشستی که در وزارت خارجه انجام شد این موضوع مطرح شد که لازم است موضوع مهاجران مدیریت و تدبیر شود. هم شرایط در افغانستان به گونه‌ای رقم بخورد که مهاجران به وطن خود بازگردند و در حوزه داخلی ما به دلیل جمعیت زیاد آوارگان در ایران باید با تبادل نظر مشترک اقداماتی انجام شود که مشکلات ناشی از آن کاهش یابد و موانع بازگشت آنها به وطنشان در افغانستان برطرف شود.
سفر علی باقری به ژنو و دیدارش با انریکه مورا با تمرکز بر تحولات فلسطین

کنعانی همچنین درباره سفر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ژنو و دیدارش با انریکه مورا معاون بورل نیز گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپایی و مسؤولان سیاسی اتحادیه اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و تحولات غزه و نقش و مسؤولیتی که متوجه اتحادیه اروپاست، صورت گرفت که با توجه به دیدگاه‌هایی که اروپایی‌ها در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعات حقوق بشری دارند، باید در مورد غزه به مسؤولیت خود عمل کنند.

وی ادامه داد:‌ اتحادیه اروپا در این رابطه مسؤولیت دارد که تلاش لازم را برای توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه انجام دهد و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. به صورت جدی و تفصیلی گفت‌وگو شد و ایران دیدگاه‌های خود را بیان کرد و دیدگاه‌های طرف اروپایی هم اخذ شد.

کنعانی همچنین گفت: در مورد موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها این تبادل نظرها برقرار است و از این فرصت‌ها برای اینگونه تبادل نظرها استفاده خواهد شد. چنانچه تحول قابل ذکری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد، اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده در خصوص اینکه قرار است در برنامه هفتم توسعه یکسری از دستگاه‌ها از همکاری با وزارت خارجه معاف شده و مستقل عمل کنند نیز بیان کرد: براساس قوانین بالادستی و شرح وظایف و مسؤولیت‌های دستگاه دیپلماسی، این دستگاه مسؤول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و در این خصوص هیچ تردیدی نیست و هیچ گونه نگاه و دیدگاه یا قصدی برای محدود کردن وظایف و اختیارات و مسؤولیت‌های مصرح و مصوب مرتبط با این دستگاه وجود ندارد.

وی گفت: درباره برنامه هفتم که اشاره کردید، اینها تفاسیر و جزییات برنامه است که دیدگاه‌هایی در این زمینه مطرح شده و دستگاه دیپلماسی هم دیدگاه خودش را مطرح کرده است. در چارچوب تنظیم روابط بین وزارتخانه‌های دولتی، این موضوع در حال پیگیری است. دیدگاه وزارت خارجه در این رابطه روشن است و اعلام شده و در چارچوب مصوبات و قوانین بالادستی، هیچگونه قصدی برای محدود کردن شرح وظایف و اختیارات دستگاه‌ دیپلماسی وجود ندارد.

سفر هیأت طالبان به تهران

وی درباره سفر هیأت افغانستان به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون نخست‌وزیر دولت سرپرستی افغانستان و دیدار با وزیر امور خارجه گفت: موضوع عمده این دیدار مباحث اقتصادی بود. روابط اقتصادی و تجاری ایران دیرپاست. رفت و آمد مقامات اقتصادی در سطوح مختلف در راستای تقویت و تحکیم این روابط قدیمی بوده است. موضوعات مرزی، حق‌آبه و کنسولی هم در گفت‌وگوهای دوجانبه مدنظر بوده و خواهد بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در گفت‌وگوهای دیروز موضوع حق‌آبه و مشکلات مرزی مطرح شد. در خصوص درگیری‌های مرزی در سایه تبادل نظرها و اتفاق نظر بین طرفین، مدت قابل توجهی است که شاهد کمترین رخدادهای ناگوار در طول مرزهای مشترک هستیم. در مورد فعال سازی مرزها و گذرگاه‌های تجاری دو کشور نیز گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و اتفاق نظر وجود دارد که زمینه فعال سازی گذرگاه‌های تجاری با هدف گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری انجام شود. درباره استفاده از کریدورهای ترانزیتی ایران و بنادر ایران هم گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.

مقاومت ملت فلسطین حق مسلم آنان است

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران مقاومت ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر را حق مسلم این ملت می‌داند. از منظر حقوق بین‌الملل مبارزه ملت‌ها علیه اشغال و اشغالگری به رسمیت شناخته شده است. به عنوان ایران همواره از این حق مشروع ملت فلسطین با تمام قوت قدرت و شجاعت حمایت کردیم و این حمایت را تا زمان تحقق آرمان ملت فلسطین ادامه خواهیم داد. این موضع صریح و واضح ماست.

آمریکا بخشی از جنگ و نه راه حل آن است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت آمریکا در موضوع بحران مزمن و ریشه دار فلسطین یک دولت بی طرف نیست و در طول سالیان متمادی نشان داد یک طرف بحران و بخش استمرار دهنده این بحران است. این دولت نشان داده با تمام قوا در همه حوزه‌های سیاسی،‌ امنیتی و نظامی در کنار این رژیم ایستاده است و دولت آمریکا بخشی از این جنگ است و نه بخشی از راه‌حل.

وی ادامه داد: اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است باید رفتار عملی خود را عوض کند. دولت آمریکا تا این لحظه بخشی از جنگ است و مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای پایان بخشیدن به جنایات صهیونیستی شده است. دولت آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند. دولت آمریکا یک طرف مسؤول است و باید به افکار عمومی پاسخ دهد و به عنوان مسؤولیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت عمل کرده و پاسخ دهد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، دولت آمریکا در قبال جنایات در فلسطین مسؤولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با پیام‌هایی که آمریکا برای ایران فرستاده، پاسخ را از همان طریق اعلام کرده‌ایم.

به دوستان و متحدان خود امر و نهی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بلینکن به بغداد و اظهاراتش در باره ایران گفت: ایران به دوستان و متحدان خود در منطقه امر و نهی نمی‌کند و هیچگاه چنین رابطه‌ای با دوستان خود و مقاومت در منطقه ندارد. در عملیات طوفان الاقصی هم تصمیمی کاملا مرتبط با مقاومت فلسطین هم در اجرا و هم در طراحی و تصمیم بوده است. دولت آمریکا از این اتهام زنی‌ها طرفی بر نخواهد بست و ذره ای از مسؤولیت دولت آمریکا در ارتباط با تحولات جاری و بحران‌های منطقه‌ای کم نخواهد شد. دولت آمریکا نباید اقدامات ملت‌ها و جریان‌های مقاومت در منطقه علیه خود را ریشه‌ای را احیانا در ارتباط با دولت‌های دیگر جستجو کند.

به گفته کنعانی، دولت آمریکا ریشه این واکنش‌ها از سوی ملت‌ها و جریان‌های مقاومت را در نوع رفتار خود و تعامل با ملت‌های منطقه جستجو کند.

وی گفت: جنایات صهیونیست‌ها که با حمایت آمریکا در حال انجام است، جلوی دیدگان ملت‌ها و آزادیخواهان دنیاست. اگر دولت آمریکا رفتار درستی با ملت‌های منطقه داشت وزیر خارجه این کشور مجبور نیست که بر کت خود جلیقه ضد گلوله ببندد و وارد بغداد و از آنجا خارج شود. رئیس جمهور آمریکا مجبور نیست شب هنگام و با چراغ‌های خاموش هواپیما وارد فرودگاه نظامی در منطقه و شبانه خارج شود. دولت آمریکا رفتار خود را بازبینی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت آمریکا بهتر است به رفتار خود با ملت‌های دنیا توجه کنند و به اقداماتی که در منطقه انجام داده و در حال انجام و ارتکاب آن هستند، توجه کنند.

تعامل و همکاری با افغانستان

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پایبندی طالبان به تعهداتش از جمله حق‌آبه هیرمند که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است تحکیم ثبات و آرامش برای افغانستان و کمک به رفاه مردم این کشور است. تعامل و همکاری ما با افغانستان در این چارچوب در حوزه‌‌های سیاسی و اقتصادی و امنیت مرزها و موضوع حق‌آبه در جریان است. در این خصوص در حال حرکت هستیم و همکاری‌های متقابل در همین چارچوب شکل گرفته است و معتقدیم همه کشورها باید به تثبیت شرایط در افغانستان کمک کنند و اینکه ملت افغانستان شرایط بهتری را در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی تجربه کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو ملت از همدیگر قابل تفکیک نیست و نمی‌توانیم بین مرزهای دو کشور دیوار بکشیم و متناسب با مصالح دو ملت تلاش و کار کنیم. دولت ایران و دستگاه دیپلماسی تلاش‌های خود را انجام می‌دهد. هدف ما کمک به شکل گیری شرایط بهتر سیاسی و اقتصادی و امنیتی در داخل افغانستان و کمک به مردم افغانستان است.

تشکیل کمیته تخصصی حقیقت‌یاب

وی همچنین در پاسخ به سؤالی افزود:‌ حتما باید کمیته تخصصی حقیقت یابی برای مستندسازی جنایات صهیونیست ها تشکیل شود و مقامات نظامی این رژیم به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده و مورد محاکمه و پیگرد قرار بگیرند.

تبادل اسرا

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران و سفر امیرعبداللهیان به قطر و موضوع تبادل اسرا هم بیان کرد: ما به عنوان کشور طرف گفت‌وگو و طرف درخواست از سوی برخی کشورها که شهروندانشان به عنوان نیروی کار در سرزمین‌های فلسطینی حضور داشتند، درخواست‌هایی را دریافت کردیم که ایران به آزادی آنها کمک کند. قطر هم در این خصوص درخواست‌های مشابهی را دریافت کرده است.

کنعانی بیان کرد:‌ در این خصوص در گفت‌وگوهایی که داشتیم درخواست‌های این کشورها را به مقامات حماس و هنیه منتقل کردیم و طرف حماس با نگاه انسانی آماده کمک است. این تبادل نظرها در خصوص نحوه اجرا وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم وضعیت بحرانی در غزه و بمباران این منطقه است. این افراد در مکان‌های امن قرار دارند. براساس اعلام مقامات حماس تاکنون ۶۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی که در اختیار مقاومت بودند، در نتیجه بمباران‌ها و موشک باران‌های این رژیم کشته شدند. این رژیمی که از کشتن اسرا و نظامیان خودش ابایی نمی‌کند، از کشتن شهروندان دیگر کشورها هم ابایی نخواهد کرد و تاکنون کاروان مجروحان را مورد هدف قرار داده است.

کنعانی گفت: حماس به ما اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان بررسی و نقل و انتقال‌ها به دلیل تهدید و نگرانی مورد هدف قرار گرفتن آنها نیست.

واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا و محکوم کردن اشغال سفارت آمریکا و اینکه نسبت به سفر شهروندان آمریکایی به ایران هشدار داده و ایران را به بازداشت اتباع آمریکایی و خارجی متهم کرده است، گفت: دولت آمریکا حدیث نفس می‌کند. آنچه سابقه نشان می‌دهد نمونه بارزی از انواع نقض حقوق بشر و حقوق شهروندان دیگر کشورها از جمله شهروندان جمهوری اسلامی ایران است. آنچه این دولت مطرح می‌کند، روایتی است از آنچه خود انجام می‌دهد و اتهاماتی که به دیگران مطرح می‌کند و این اتهامات فاقد ارزش است.

کوچاندن ساکنان غزه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان فلسطینی از شمال غزه گفت: یکی از جنایات رژیم صهیونیستی و از موارد بارز نقض قوانین بین‌المللی و تلاش این رژیم برای کوچاندن انبوه فلسطینی‌های ساکن شمال نوار غزه است.

وی ادامه داد: ملت فلسطین و به ویژه مردم صبور و مقاوم غزه نشان دادند به رغم این همه جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی این رژیم که در یک ماه گذشته انجام شده، همچنان صبورانه در سرزمین‌های خود و خانه و کاشانه ویران شده خود در شمال غزه حضور دارند و حاضر به ترک شمال غزه و شهر خود نیستند. براساس آمار آنورما تا این لحظه، حدودا ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان غزه همچنان در شمال نوار غزه حضور دارند. تلاش این رژیم برای کوچاندن جمعیت فلسطینی‌ها از شمال غزه نقض فاحش حقوق و مقررات و قوانین بین‌المللی است.

کنعانی ادامه داد: تلاش این رژیم برای گسترش سرزمینی و حضور در غزه با هر شعار و انگیزه‌ای که اعلام می‌کند، براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه‌های ۴۶۵ و ۴۷۶ و ۴۷۸ و ۲۳۳۴ غیرقانونی است و به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. در این خصوص رژیم صهیونیستی، به صورت فاحش و بارز مرتکب نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. دنیا به این موضوع باید توجه کند.

وی گفت: تهاجم سراسری این رژیم در نوار غزه و تلاش‌ها برای تسلط سرزمینی بر آنجا، براساس کنوانسیون لاهه سال ۱۹۰۷ و کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل اول الحاقی این کنوانسیون که در زمره حقوق بین‌الملل عرفی قرار می‌گیرد، نقض آشکارا حقوق بشردوستانه و نقض آشکار حقوق مرتبط با عدم تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان و عدم توازن و تناسب در حملات و تحمیل شرایطی است که برای مردم غزه تحمل آن غیرممکن است.

کنعانی تصریح کرد: این یک نسل کشی آشکار و جنایت جنگی است که باید مورد توجه جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار بگیرد.

گسیل ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های آمریکا صرفا با هدف کمک به رژیم صهیونیستی

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تحرکات نظامی آمریکا از جمله گسیل زیردریایی اتمی به غرب آسیا و همچنین سفر رئیس سیا به منطقه و سرزمین‌های اشغالی گفت:‌ تحرکات آمریکا در منطقه در استمرار تلاش این کشور برای ایجاد پوشش نظامی و سیاسی برای باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی در تداوم ارتکاب جنایات و دستیابی رژیم به یک پیروزی ملموس است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا درک می‌کند رژیم صهیونیستی دچار شکست فاحش و تمام عیار شده است و با ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی به دبال دستیابی نتیجه ملموسی هستند که موازنه را به نفع خود تغییر دهند. دولت آمریکا در پرتو همه تحرکات و تحولات، در کنار این رژیم و به دنبال فضای لازم تنفسی و ایجاد شرایط مانور و شرایط لازم برای اینکه خاطر صهیونیست‌ها را از ادامه جنایاتشان جمع کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تحرکات در منطقه و گسیل ناوگان‌ها و ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌ها صرفا با هدف کمک به رژیم صهیونیستی است و هدف دیگری در ورای آن وجود ندارد.

سفر امیرعبداللهیان به آنکارا

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که در تحولات منطقه نقش‌های اثرگذاری ایفا کرده‌اند. این سفر با تمرکز بر تحولات فلسطین وشرایط اسفناک جاری در غزه بود و دو کشور تبادل نظر خوب و تفصیلی داشتند و اتفاق نظر داشتند آنچه در صحنه غزه از سوی رژیم صهیونیستی در حال انجام است به هیچ وجه قابل تحمل نیست و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید اقدامات جدی برای توقف این جنایات انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و قرار شد مشورت‌ها و تلاش‌های مشترک ناظر بر سه موضوع اساسی توقف حملات، ارسال کمک‌های انساندوستانه و پایان بخشیدن به محاصره و ممانعت از کوچاندن شهروندان ساکن در شمال غزه صورت بگیرد.

نگاه ایران به تحولات افغانستان از روی خیرخواهی و مصلحت اندیشی است

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سفر ملا عبدالغنی برادر به تهران آیا ایران مواضع سیاسی خودش را درباره آینده افغانستان و خنثی شدن توطئه انجام شده در مرزهای دو کشور مطرح کرد؟‌ نیز عنوان کرد: دو طرف منافع مشترکی برای همکاری دارند. موضوعات امنیتی و تامین امنیت مرزهای مشترک و امنیت مشترک دو کشور و همکاری و گفت‌وگوها با توجه به وجود بقایای داعش در منطقه و در بخش‌هایی از افغانستان و برخی کشورهای منطقه و هسته‌های آزاد و رها شده از این جریان تروریستی، همکاری و گفت‌وگوها در چارچوب منافع مشترک است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا با تداوم حمایت و استفاده ابزاری از گروه‌های ترویستی از جمله داعش به دنبال دامن زدن به ناامنی در منطقه است. در همین راستا و در وجه دیگر کار،‌ ما به عنوان دو کشور همسایه نیازمند گفت‌وگو و همکاری و تبادل نظر با یکدیگر هستیم. نگاه ایران به تحولات افغانستان نگاه از روی خیرخواهی و مصلحت اندیشی و کمک به برادران و خواهرانی است که در جغرافیای مشترک و در حوزه فرهنگ و تاریخ و تمدن مشترک قرار دارند. در چارچوب نگاه خیرخواهانه و مصلحتی که برای خواهران و برادران در افغانستان می‌خواهیم و این حسن نیت را همواره نشان داده‌ایم و دیدگاه‌های سیاسی خود را راجع به شرایط سیاسی افغانستان به برادران افغانستانی منتقل کردیم و این موضوع در گفت‌وگوها مورد تبادل نظر و مشورت قرار می‌گیرد.

توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها جزو اولویت‌های مهم دولت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه کنگره آمریکا درباره فروش نفت ایران نیز اظهار داشت: موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها جزو اولویت‌های مهم دولت است و در این خصوص هیچگونه غفلتی انجام نمی‌شود و کلیه ارتباطات و تحرکات و نشست‌های دوجانبه و چندجانبه موضوع اقتصادی و گشایش‌های اقتصادی و توسعه در روابط تجاری و اقتصادی ایران از اولویت‌های اساسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در نشست اخیر نخست‌وزیران شانگهای در قرقیزستان که مخبر حضور یافت این اولویت مورد توجه و اهتمام بوده است. هم در قالب مصوبات این نشست و هم ابتکارات ایران، بحث توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اولویت مدنظر بوده است از جمله دو مصوبه مهم در آنجا؛ یکی توسعه تجارت دیجیتالی و دیگری ارتباط خریداران و تجار به صورت آنلاین.

وی گفت: دو پیشنهادی که ایران در این نشست ارائه کرد یکی برای میزبانی وزرای صنایع کشورهای عضو شانگهای و نشست کارگروه سرمایه گذاری کشورهای عضو به میزبانی ایران، که هر دو مصوب شد. اینها نشانگر اهتمام جدی ایران به حفظ و ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری با دیگر کشورهاست. در بحث کمیسیون‌های مشترک با دیگر کشورها این موضوع مورد توجه و اهتمام قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها