هشدار دبیرکل سازمان ملل: خطر بحران منطقه‌ای با تداوم درگیری در غزه وجود دارد

هشدار دبیرکل سازمان ملل: خطر بحران منطقه‌ای با تداوم درگیری در غزه وجود دارد
جمعه 8 دی 1402 - 22:09

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: با توجه به خطر تشدید و محاسبه اشتباه توسط بازیگران متعدد، در صورت ادامه درگیری ها در غزه، خطر بحران منطقه‌ای وجود دارد.

العالم - آمریکا

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: درمیان تشدید درگیری ها میان اسرائیل و حماس و سایر گروهها در غزه، دبیرکل به شدت نگران گسترش بیشتر این درگیری است که می‌تواند پیامدهای ویرانگری برای کل منطقه داشته باشد.

دوجاریک تصریح کرد: با توجه به خطر تشدید و محاسبه اشتباه توسط بازیگران متعدد، در صورت ادامه درگیری ها در غزه,، خطر ادامه بحران منطقه‌ای وجود دارد. تشدید خشونت ها در کرانه باختری اشغالی، از جمله افزایش عملیات نیروهای امنیتی اسرائیل، تعداد بالای تلفات، خشونت شهرک نشینان و حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها، بسیار نگران کننده است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: تبادل روزانه آتش در سراسر مرزهای لبنان و اسرائیل خطر تشدید تنش گسترده‌تر تنش را به دنبال دارد و بر ثبات منطقه تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل به طور فزاینده ای نگران اثرات حملات مداوم گروه های مسلح در عراق و سوریه و همچنین حملات حوثی ها (انصارالله) به کشتی ها در دریای سرخ است که در روزهای اخیر تشدید شده است.

دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند و گام‌های فوری برای کاهش تنش‌ها در منطقه بردارند.

این سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل مجددا از همه اعضای جامعه بین‌المللی می‌خواهد که هر آنچه در توان دارند برای استفاده از نفوذ خود بر طرف‌های مربوطه جهت جلوگیری از تشدید اوضاع در منطقه انجام دهند.

وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها می شود.

پیش از این، رئیس امدادرسانی سازمان ملل ناامیدی از دریافت کمک‌ها به غزه را تشریح کرد و با بیان اینکه بحران شدید گرسنگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است، گفت که غزه در «وضعیتی غیرممکن »قرار دارد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری گفت: «این یک وضعیت غیرممکن برای مردم غزه و کسانی است که سعی در کمک به آنها دارند.»

گریفیتس چالش‌های ارائه کمک به مردم غزه را «بمباران‌های مداوم، جاده های آسیب دیده، تیراندازی به کاروان ها و تاخیر در ایست های بازرسی » را دانست و گفت: « کمک رسانی به غزه اصلا کار آسانی نیست. سه لایه بازرسی قبل از ورود کامیون‌ها انجام می‌شود.»

آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های امدادی می گویند که تعداد کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند برای رفع نیازهای اولیه مردم کافی نیست. پیش از جنگ، بر اساس گزارش سازمان ملل، به طور متوسط روزانه ۴۵۵ کامیون حامل کالاهای تجاری به غزه تحویل داده می شد.

این در حالی است که روز پنجشنبه در مجموع ۱۰۳ کامیون از طریق گذرگاه رفح از مصر وارد غزه شد که ۸۰ کامیون کمک رسانی و ۲۳ کامیون حامل کالاهای تجاری بودند.

همزمان ارتش اسرائیل روز پنجشنبه از ساکنان بیشتری خواست تا با ادامه حملات خود، بخش‌هایی از مرکز غزه را تخلیه کنند. گریفیتس افزود: "جمعیت آسیب دیده و خسته در منطقه کوچکتری جمع شده اند. جنگ باید متوقف شود."

بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون ۲۱ هزار و ۳۲۰ فلسطینی بر اثر حملات رژیم اسرائیل به شهادت رسیده و تعداد مجروحان نیز به ۵۵ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها