در گفتگو با العالم مطرح شد؛

اظهارات سفیر فلسطین درباره جزئیات حضور هیئت فلسطین در دادگاه لاهه+فیلم

جمعه 6 بهمن 1402 - 17:42

سفیر فلسطین در آفریقای جنوبی به شبکه خبری العالم گفت که یک هیئت رسمی از فلسطین در جلسه دادگاه لاهه که برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شد، حضور یافت.

العالم - فلسطین اشغالی

حنان جرار، سفیر فلسطین در آفریقای جنوبی در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت که فلسطین از تصمیم آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی به جرم ارتکاب جنایت کشتار جمعی در غزه، استقبال کرده است.

جرار خاطرنشان کرد هفته پیش با طرح شکایت در دادگاه لاهه، از این اقدام که به خودی خودی بسیار ارزشمند و اقدامی قابل تقدیر است، از این اقدام تقدیر و تشکر کردیم. فلسطین رسما همواره از هر گونه اقدامی از سوی طرف سوم به خصوص دادگاه بین المللی لاهه استقبال می کند زیرا دادگاه لاهه یک مرجع رسمی در جهان است و احکام آن الزام آور است.

وی با اشاره به حضور هیئتی از وزارت امور خارجه فلسطین در دادگاه لاهه گفت که وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ریاست هیئت این کشور را بر عهده دارد و ما با خوشبینی و امیدواری منتظر نتایج مثبت جلسه این دادگاه هستیم.

جرار در ادامه گفت با در نظر گرفتن اوضاع کنونی در غزه تغییری را شاهد نبوده است و از 7 اکتبر تا کنون جنایات نسل کشی علیه ملت فلسطین تئوسط رژیم صهیونیستی ادامه داشته است، آفریقای جنوبی مجموعه ای اقدامات احتیاطی را پیشنهاد کرده است و از دادگاه لاهه خواسته است این اقدامات را مد نظر قرار دهد.

جرار خاطرنشان کرد که در حال حاضر مهمترین اقدام – از نظر ما و محافل بین المللی و ملت فلسطین - می تواند صورت بگیرد، توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی غیر قانونی و سپس بازگشایی گذرگاه ها و انجام برخی درخواست های دیگر است. وی ابراز امیدواری که حکم دادگاه به آتش بس فوری منجر شود. زیرا آتش بس، اساس هر اقدام دیگری است. همچنین به بازگشایی گذرگاه ها و اجرای تدابیر دیگر بینجامد.

وی تصریح کرد که این شکایت در دو بخش مطرح شده است؛ بخش اول اتخاذ تدابیر احتیاطی فوری است چون وضعیت موجود، وضعیت نسل کشی است و بخش دوم، زمان طولانی تری در حدود یک تا دو سال را می طلبد چون باید حقیقت آنچه که تا الان در غزه رخ داده است یعنی نسل کشی، اثبات شود.

دادگاه لاهه امروز رأی خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی در غزه صادر خواهد کرد. حماس متعهد شده است که در صورت صدور حکم دادگاه و تعهد رژیم صهیونیستی، به آتش بس متعهد باشد. در مقابل نتانیاهو برای بررسی سناریوهای احتمالی صدور حکم دادگاه لاهه جلسه مشورتی تشکیل داد. وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است اتهام "اسرائیل" به ارتکاب نسل کشی، اتهامی بی پایه و اساس است.

پربیننده ترین خبرها