چرا رفح نقطه عطفی در جنگ غزه محسوب می‌شود؟

چرا رفح نقطه عطفی در جنگ غزه محسوب می‌شود؟
دوشنبه 7 اسفند 1402 - 08:34

آمریکا و اروپا به این امید که تهاجم مرگبار رژیم اشغالگر به باریکه غزه در نهایت به نابودی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) منجر می‌شود تا حد زیادی از درخواست برای برقراری آتش‌بس انسانی اجتناب کرده‌اند.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش القدس العربی، مجله "تایم" آمریکا در مقاله‌ای به قلم "یاسمین سرحان" تحت عنوان "چرا رفح نقطه عطفی در جنگ غزه محسوب می‌شود؟" نوشت: ماه‌هاست که همپیمانان اسرائیل در ایالات متحده و اروپا تا حد زیادی از دعوت برای برقراری آتش‌بس اجتناب کرده‌اند؛ زیرا به زعم آنان این امر به منزله محروم کردن این رژیم از حق درخواست برای ریشه‌کن کردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از غزه بعد از عملیات ۷ اکتبر گذشته (15 مهر/ عملیات طوفان الاقصی) است. ولی با توجه به وخامت اوضاع انسانی در این باریکه، افزایش درخواست‌ها برای توقف جنگ و با نزدیک شدن شمار شهدا به ۳۰ هزار نفر، فشارها بر رژیم اشغالگر و حامیانش برای تغییر روند تشدید شده است.

نویسنده با تأکید بر اینکه "حمله زمینی اسرائیل به رفح ویرانگر خواهد بود"، نوشت: اولین تحرکات دیپلماتیک، از استرالیا، کانادا و نیوزیلند انجام شد که در ۱۵ فوریه جاری در بیانیه‌ای مشترک، خواستار "آتش‌بس انسانی فوری‌" شدند.

همچنین ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، به استثنای مجارستان، با تکرار نگرانی‌های مشابه، برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در باریکه غزه را که به آتش‌بس پایدار منتهی شود، خواستار شده‌اند.

در ادامه این مقاله آمده است: همزمان با این تحرکات، حزب اپوزیسیون "کارگر" در انگلیس که انتظار می‌رود دولت بعدی را تشکیل دهد، اعلام کرد که از "آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه" حمایت می کند و حمله به رفح "نباید اتفاق بیفتد". این در حالی‌ است که حزب محافظه‌کار حاکم به رهبری "ریشی سوناک" نخست‌وزیر بر مخالفت با آتش‌بس تأکید کرده است.

نویسنده در بخشی از این مقاله به اظهارات "حسام زملوت" سفیر فلسطین در انگلیس اشاره کرده که گفته است: بسیاری همچنان باید گفتارشان را با کردارشان یکی کنند به‌ویژه آمریکا و انگلیس که در حالی از عدم ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ابراز تاسف کرده‌اند که همزمان کمک‌های مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین ( آنروا) را به حال تعلیق درآورده‌اند.

در این نوشتار تأکید شده است: تهاجم قریب‌الوقوع به رفح چنین واکنش‌هایی را به همراه داشت که نشان‌دهنده نگرانی بسیاری از کشورها، نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه درباره تحولاتی است که احتمالا در ادامه نبرد رخ خواهد داد.

طبق این گزارش، این هشدارها اسرائیل را متقاعد نکرد که تهدیدش برای حمله به رفح را عملی نکند. "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اشغالگر این حمله را برای دستیابی به هدف "پیروزی کامل اسرائیل" ضروری توصیف کرده است.

در آمریکا نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره تاثیر جنگ و نحوه تعامل "جو بایدن" رئیس‌جمهور با آن و نیز تاثیرگذاری‌اش بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وجود دارد. در انگلیس رای‌گیری در مورد قطعنامه غیرالزام‌آور آتش‌بس، در روز چهارشنبه در نهایت به تنش سیاسی در پارلمان تبدیل شد.

سفیر فلسطین در انگلیس در این‌باره گفته است: اکنون زمان مناسبی برای سیاست داخلی نیست ما شاهد مانورهای سیاسی زیادی میان احزاب و امتیازگیری هستیم در حالی‌که در باریکه غزه، صدها و هزاران کودک سلاخی می‌شوند. ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

به عقیده "حسام زملوت" سفیر فلسطین در انگلیس و بسیاری از ناظران، شکست پایتخت‌های غربی در اتخاد تدابیری سریع‌تر جهت برقراری آتش‌بس، نه تنها جان غیرنظامیان فلسطینی در غزه را تهدید می‌کند بلکه نظم بین‌المللی موجود را نیز تهدید می‌کند.

سفیر فلسطین در انگلیس تأکید کرد: نظام مبتنی بر قوانین پس از جنگ جهانی دوم در معرض بزرگ‌ترین تهدید وجودی از زمان تاسیسش قرار دارد و من معتقدم که اگر غرب اقدام فوری انجام ندهد، دوام نخواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها