عراقچی: تعارض ادعاها و رفتار غرب شگفت‌آور است

عراقچی: تعارض ادعاها و رفتار غرب شگفت‌آور است
دوشنبه 10 تير 1392 - 19:14

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حذف العالم و دیگر شبکه های برون مرزی ایران از ماهواره های اروپایی را اقدامی برخلاف مقررات و حقوق بين المللي دانست و تعارض موجود میان ادعاهای غربیان و رفتار و عمل آنان را "مضحک و شگفت آور" توصیف کرد.

عباس عراقچی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: ما این اقدام غیرقانونی را قاطعانه محکوم می کنیم. اينتل ست بخشي از سازمان بين المللي مخابرات ماهواره اي است كه وظيفه اصلي آن تامين خدمات ماهواره اي براي كشورهاي عضو بدون هيچگونه تبعيض است، اين اصل راهنماي فعالیت آن سازمان است، لذا كشورهاي عضو مانند جمهوري اسلامي ايران با اين درك از اهداف سازمان عضو آن شدند كه بدون هيچ تبعيضي بايد خدمات ماهواره اي به كشورهاي عضو ارائه شود، اينتل ست به عنوان يكي از طرفهاي عضو ايتسو (سازمان خدمات ماهواره اي) موظف است اين عدم تبعيض در ارائه خدمات را رعايت كند، جمهوري اسلامي ايران از سال 1351 عضو موثر و متعهد اين سازمان است و انتظار طبيعي ما عدم تبعيض در ارائه خدمات به جمهوري اسلامي ايران است.

عراقچی درباره اقدامات در دست انجام برای تغییر در این روند گفت: ما در حال گفت وگو با اين سازمان هستيم، رايزني هايي در حال انجام است، قرار است جلساتي برگزار شود كه اين سازمان با اينتلست موضوع را حل و فصل كند و بايد جلوي اين تبعيض را بگيرد. اگر در مراحل بعدي لازم شود ممكن است به داوري نيز مراجعه كنيم.

به گفته عراقچی، اين حركت و اينكه آمريكا يك سازمان بين المللي را به عدم ارائه خدمات ماهواره اي به يك كشور و قطع پخش برنامه هاي تلويزيوني آن وادار مي کند، با اصول مورد ادعاي خود آنان در تناقض و تضاد مستقيم قرار دارد؛ از جمله اصل اول حقوق بشر - كه غرب مدعي است باني و پشتيبان آن مي باشد – و عبارت است از اصل آزادي بيان، رسانه، مطبوعات و دسترسي آسان به اطلاعات. اینها جزء بديهياتي است كه خود آنان مبلغ آن هستند. اما به يك سازمان بين المللي بر خلاف مقررات بين المللي فشار مي آورند تا افكار عمومي دنيا را شنيدن از ديدگاههاي يك كشور ديگر و دسترسی به اطلاعات محروم كنند، اين واقعا مضحك است و جاي تعجب دارد. اما در مورد بخشي كه مرتبط با مسائل حقوقي است، ما از طريق سازمان بين المللي ماهواره اي در حال پيگيري هستيم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اكنون مذاكراتي انجام مي شود و قرار است جلسه اي بين ما و آن سازمان و برخي طرفهاي ديگر برگزار شود كه اميدواريم نتيجه آن جلسه به رفع اين تبعيض منجر شود و اگر چنین نشود ما اقدامهاي بعدي را مد نظر قرار خواهيم داد.

پربیننده ترین خبرها