لاوروف خبر داد

تلاش روسیه و آمریکا برای حل سیاسی بحران سوریه

تلاش روسیه و آمریکا برای حل سیاسی بحران سوریه
جمعه 18 مرداد 1392 - 20:59

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در دیدار با جان کری همتای آمریکائی خود اعلام کرد که هدف مشترک مسکو و واشنگتن حل بحران سوریه به روش سیاسی و برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو 2 است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، لاوروف در این دیدار که وزرای دفاع روسیه و آمریکا نیز حضور داشتند، گفت: سوریه یکی از مهمترین موضوعات مطروحه در این دیدار بود و هدف مشترک روسیه و آمریکا حل بحران سوریه از طریق سیاسی و برگزار کردن کنفرانسی بین المللی درباره این کشور که ما آن را کنفرانس ژنو2 می نامیم، است.

وزیرخارجه روسیه با بیان این مساله که مهمترین مساله کنفرانس ژنو2 اجرای طرح سران کشورهای عضو گروه هشت در نشست ایرلند شمالی خواهد بود، گفت: وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در دیدارهای خود مهمترین مسائل جهان را مانند امنیت بین الملل، دفاع موشکی، وضعیت افغانستان، برنامه هسته ای ایران و مساله هسته ای شبه جزیره کره را بررسی خواهند کرد .

سران گروه هشت در نشست دو ماه پیش خود دولت و مخالفان سوریه را به همکاری با یکدیگر برای مبارزه با تروریسم و اخراج تروریست ها از سوریه فرا خواندند. 

لاوروف افزود: چند سند دو جانبه درباره گسترش همکاری های مسکو و واشنگتن آماده شده است که پیش بینی می شود رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار آتی خود این اسناد را امضاء کنند.

جان کری نیز اذعان کرد که روابط آمریکا و روسیه با مراحل سختی مواجه شد .

کری با ابراز امیدواری درباره اینکه مقامات آمریکائی و روس صراحتاً به تبادل نظر بپردازند، گفت: روابط آمریکا و روسیه بسیار مهم است و این دو طرف منافع مشترک و متضادی دارند.

گفتنی است روابط واشنگتن مسکو ابتدا زیر سایه مساله سوریه و حمایت آمریکا از گسترش ناتو به شرق و حیات خلوت روسیه قرار داشت اما با اعطای پناهندگی به افشاگر اسناد سازمان جاسوسی آمریکا توسط روسیه، این روابط به مرحله خاصی از تیرگی رسیده است و برخی از منابع از عدم دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست گروه20 در سن پترزبورگ در هفته های آینده خبر می دهند.

 
 

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها