جزئیات جدید از دیدار جنجالی بندر با پوتین

جزئیات جدید از دیدار جنجالی بندر با پوتین
چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 14:53

جزئیات جدیدی از دیدار اخیر رئیس دستگاه اطلاعات عربستان با رئیس جمهور سوریه منتشر شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر با انتشار این گزارش تأکید کرد، بندر بن سلطان با هماهنگی آمریکایی ها و برخی از شرکای اروپایی به ملک عبد الله  پادشاه عربستان پیشنهاد سفرش به مسکو را می دهد، تا با استفاده از سیاست چماق وهویج در مقابل پیشنهاد مشوق های فریبنده سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی دستاوردهایی را در زمینه پرونده های متعدد منطقه بویژه در رابطه با سوریه و ایران کسب کند.
ملک عبد الله باپیشنهاد بندر موافقت می کند و صبح روزسه شنبه 30 جولای با ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه تماس می گیرد. آن دو پس از گفت وگویی چند دقیقه ای توافق کردند که رئیس سازمان اطلاعات عربستان عازم روسیه شود ولی محتوای این دیدار افشا نشود..
پس از رسیدن بندر به مسکو  نشستی مقدماتی با ژنرال ایگور سرگون مدیر اداره کل اطلاعات نظامی روسیه درباره همکاری امنیتی میان دو کشور برگزار شد.
بندر سپس به یکی از خانه های پوتین در حومه مسکو منتقل شد و در آنجا دیداری دو جانبه و غیر علنی درباره موضوعات بین دو کشور و تعدادی از پرونده های منطقه ای و بین المللی مشترک انجام شد. این دیدار 4 ساعت طول کشید.

روابط دوجانبه و سیاست وعده و تهدید:

بندر پس از ابلاغ سلام پادشاه عربستان به پوتین و پیام وی مبنی بر اهمیت توسعه روابط دو جانبه گفت: ملک عبد الله از هر گونه تفاهمی که در این دیدار حاصل شود استقبال می کند.
بندر می افزاید: "هر تفاهمی که در این نشست به دست آید صرفا میان روسیه و عربستان نبوده، بلکه تفاهم میان روسیه و آمریکا خواهد بود و من (بندر) قبل از این سفر، با آمریکایی ها گفت و گو کردم و آن ها قول دادند که به تفاهمات ما بویژه اگر درباره بررسی پرونده سوریه توافق کنیم متعهد باشند."
بندر در این دیدار براهمیت توسعه روابط میان دو کشور تاکید می کند و می گوید "زبان منافع" عرصه های همکاری فراوانی را فراهم می کند؛ وی در ادامه نمونه های متعددی را در حوزه های اقتصادی، نفت، سرمایه گذاری و نظامی مطرح می کند.
بندر بن سلطان خطاب به پوتین می گوید: "هنجارها و اهداف مشترک زیادی میان ما وجود دارد و مهم ترین آن ها مبارزه با تروریسم و تندروی در سراسر دنیاست. روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا و سعودی ها در زمینه تقویت و تحکیم امنیت و صلح جهانی با هم اشتراک نظر دارند. خطرتروریسم با وجود پدیده های ناشی از «بهار عربی» رو به افزایش است؛ نظام هایی را از دست دادیم و با توجه به عملکرد اخوان المسلمین در مصر و گروه های تندرو در لیبی تجاربی را در زمینه تروریسم کسب کردیم".
بندر افزود: "تنها به عنوان یک نمونه می توانم حفظ امنیت مسابقات زمستانی سال آینده شهر "سوشی" در ساحل دریای سیاه را تضمین کنم. گروه های چچنی که امنیت این دوره از مسابقات را تهدید می کنند درکنترل ما قرار دارند و صرفا با هماهنگی با ما در خاک سوریه فعالیت می کنند.این گروه ها برای ما نگران کننده نیستند. ما از آن ها ضد نظام سوریه استفاده می کنیم و آنها نقش یا تاثیری در آینده سوریه نخواهند داشت."
با این حال پوتین به بندر می گوید: "می دانیم که شما طی یک دهه از گروه های تروریستی چچنی حمایت کردید و این حمایت که لحظاتی پیش هم به صراحت از آن سخن گفتید به هیچ وجه با آنچه درباره اهداف مشترک برای مبارزه با تروریسم جهانی گفتید، سازگار نیست. ما خواستار توسعه روابط دوستانه بر پایه های روشن واستوار هستیم."
بندر خاطرنشان کرد: "این مسئله فقط درباره عربستان صدق نمی کند بلکه کشورهای دیگری هم هستند که از حدود خویش عبور کرده اند. به عنوان نمونه قطروترکیه."

بندر بن سلطان تأکید کرد: ما بطورمستقیم به قطر وترکیه این موضوع را گفتیم و با حمایت نامحدود آن ها از اخوان المسلمین مصر و دیگر کشورها مخالفت کردیم. نقش ترکیه امروز، مانند نقش پاکستان در زمان جنگ افغانستان شده است. ما از نظام های دینی تندرو استقبال نمی کنیم و خواستار شکل گیری نظام های میانه رو در کل منطقه ایم. آنچه در مصر رخ داد بسیار قابل توجه و پیگیری است و حمایت ما از ارتش ادامه دارد و از ژنرال عبد الفتاح السیسی حمایت خواهیم کرد زیرا او تمایل فراوانی به روابط حسنه با ما و شما دارد؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم که با او ارتباط داشته باشید و از او حمایت کنید و همه شرایط [لازم] را برای موفقیت این تجربه فراهم کنید. ما نیز آماده انعقاد قراردادهای [خرید] سلاح با شما به نفع  حمایت از این نظام ها بویژه نظام مصر هستیم.

وعده همکاری در حوزه اقتصادی و نفت:

بندربن سلطان درباره جنبه های همکاری میان دو کشور - در صورت تفاهم بر سر تعدادی از پرونده ها بویژه سوریه - بطورمبسوط به موضوع همکاری در حوزه نفت و سرمایه گذاری پرداخت.
وی در این زمینه گفت: بیایید با هم نحوه تعیین راهبردی واحد میان دو کشور را در رابطه با موضوع نفت بررسی کنیم. هدف مان نیزتوافق درباره بهای نفت و میزان تولید آن برای حفظ ثبات بهای جهانی نفت خواهد بود.
وی افزود: ما توجه زیاد روسیه به پرونده نفت و گاز دریای مدیترانه از "اسرائیل" و قبرص گرفته تا لبنان وسوریه را درک می کنیم. ما همچنین اهمیت حیاتی لوله های انتقال گاز روسیه به اروپا را درک می کنیم و قصد رقابت [با مسکو ] را هم نداریم. از نظرما می توان در این عرصه نیز مانند حوزه های ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی همکاری کرد. عربستان توان فراهم کردن سرمایه گذاری های عظیم میلیاردی در عرصه های مختلف در بازارهای روسیه را دارد. آنچه اهمیت دارد این است که درباره شماری از پرونده ها بویژه پرونده سوریه و ایران به تفاهم های سیاسی برسیم.
پوتین نیز در پاسخ گفت: ایده های مطرح شده درباره همکاری در حوزه های نفت، گاز، اقتصاد و سرمایه گذاری را می توان از طریق وزارتخانه های ذیربط دو کشوربررسی کرد.

سوریه:
بندر درباره سوریه مدعی شد: نظام سوریه از نظر ما و اکثریت مردم سوریه تمام شده است ومردم سوریه به بشار اسد اجازه نخواهند در راس قدرت باقی بماند.کلید روابط میان دوکشور (عربستان وروسیه) با تفاهم ما بر سر پرونده سوریه آغاز می شود. لذا شما باید حمایت سیاسی از نظام سوریه بویژه در شورای امنیت و نیز حمایت نظامی و اقتصادی از آن را متوقف کنید. ما نیز تضمین می کنیم که منافع روسیه در سوریه و ساحل دریای مدیترانه ذره ای آسیب نبیند. حکومت آتی سوریه نظامی دمکراتیک ومیانه رو با نظارت مستقیم ما خواهد بود و به نفع این حکومت خواهد بود که منافع روسیه ونقش این کشور را در منطقه درک کند.

سرسختی روسیه به نفع ایران

بندر همچنین به بررسی نقش ایران در منطقه پرداخت. وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد که "روس ها این واقعیت را درک کنند که منافع آن ها ومنافع کشورهای [عربی] خلیج فارس در مقابل «چالش های» هسته ای ایران یکی است.
با این حال پوتین درباره موضع کشورش درقبال تحولات در کشورهای عربی بویژه حوادث لیبی گفت: ما درباره مصر بسیار نگرانیم. ما اقدامات ارتش مصر را درک می کنیم اما بیم آن را داریم که جنگ داخلی در مصر رخ دهد زیرا این امر برای مصری ها و اعراب و جامعه بین المللی هزینه بر خواهد بود. من تمایل داشتم دیداری فوری از مصرداشته باشم .. وموضوع همچنان در دست بررسی است.
پوتین در رابطه با ایران نیزگفت: ایران کشور همسایه ماست و قرن ها با یکدیگر رابطه داشته ایم و منافع مشترک و در هم تنیده ای داریم. "ما از دستیابی ایرانی ها به سوخت هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز حمایت می کنیم و به آن ها در توسعه تاسیسات شان در این مسیر کمک کردیم. طبیعتا ما مذاکرات را با آن ها در چارچوب گروه 1+5 از سر خواهیم گرفت و در حاشیه نشست کشورهای آسیای میانه با حسن روحانی رئیس جمهوراین کشور دیدار خواهم کرد و پرونده های بسیاری را درباره همکاری های دوجانبه و منطقه ای و بین المللی بررسی خواهیم کرد. ما مخالفت کامل روسیه را با اعمال هر گونه تحریم جدید علیه ایران در شورای امنیت به ایشان ابلاغ خواهیم کرد. ما براین باوریم که تحریم های پیشین ضد ایران و ایرانی ها اجحاف آمیز بود و این تجربه را دوباره تکرار نخواهیم کرد.
 
سفر اردوغان به مسکو در سپتامبر

پوتین درباره ترکیه نیز بااشاره به دوستی اش با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: ترکیه کشورهمسایه ما است و ما دارای منافع مشترک هستیم وتمایل زیادی به توسعه روابط  در عرصه های مختلف داریم. ما در دیدارهای دوجانبه مسائل مورد اختلاف وتوافق میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و معلوم شد که موارد مورد توافق بیش از موارد اختلافی است. من به ترک ها گفتم و دوباره به دوست خود اردوغان خواهم گفت که آن ها درباره تحولات سوریه لازم است تجدید نظر کنند. ترکیه از حمام خون سوریه در امان نخواهد بود. آن ها باید شتاب بیشتری برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه داشته باشند. ما یقین داریم که بحران سوریه از طریق سیاسی حل خواهد شد لذا آنها لازم است از حجم خسارت ها بکاهند. اختلاف نظرسیاسی ما برسر پرونده سوریه البته به موضوعات دیگر در حوزه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری آسیب نمی زند و ما به تازگی به آن ها ابلاغ کرده ایم که آماده همکاری با آن ها برای ساخت دو نیروگاه هسته ای هستیم و این موضوع در دستورکار دیدار نخست وزیر ترکیه از مسکو در سپتامبر آینده خواهد بود.

موضع روسیه درباره اسد تغییر نخواهد کرد

رئیس جمهور روسیه در واکنش به سخنان بندر درباره سوریه گفت: موضع ما درباره نظام سوریه هرگز تغییر نخواهد کرد. ما معتقدیم که بهترین سخنگو [ونماینده ] ملت سوریه همان نظام سوریه است نه تروریست های جگر خوار. در نشست "ژنو 1" با آمریکایی ها توافقاتی کردیم و آمریکایی ها پذیرفتند که نظام سوریه در هرگونه راه حلی حضورداشته باشند. اما آن ها بعدا ضد ژنو1 اقدام کردند...

بندر بن سلطان به محض پایان سخنان پوتین درباره سوریه مدعی شد که روند مذاکرات نشان می دهد که اوضاع بویژه در عرصه سوریه بحرانی تر خواهد شد. وی البته از این که روس ها موضع عربستان را در قبال مصردرک می کنند و با وجود نگرانی درباره این کشور از آینده مصر حمایت می کنند، قدر دانی کرد.
رئیس سازمان اطلاعات عربستان همچنین گفت: اختلاف نظر درباره پرونده سوریه ما را به این نتیجه می رساند که " گریزی از گزینه نظامی به عنوان تنها گزینه موجود با توجه به بن بست در دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه نیست؛ و ما معتقدیم که برگزاری ژنو 2 با وجود جو  پر تنش فعلی، بسیار دشوار (وبعید) خواهد بود."
دوطرف در پایان مذاکرات بر ادامه رایزنی ها توافق کردند و قرار شد این دیدار فاش نشود.. تا این که یکی از دو طرف از طریق مطبوعات روسیه دست به افشاگری زد.

پربیننده ترین خبرها