روسیه: جایگزینی برای ژنو 2نداریم /ایران باید باشد

روسیه: جایگزینی برای ژنو 2نداریم /ایران باید باشد
سه شنبه 14 آبان 1392 - 22:48

مسکو (العالم)ـ فضای رسانه ای مسکو روز سه شنبه تحت تاثیر سخنان وزیر خارجه روسیه در باره لزوم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 قرار گرفت.

خبرنگار العالم با ارسال گزارشی از مسکو اخبار مخابره شده از سخنان " سرگئی لاوروف" را متاثر از قاطعیت او در تاکید بر لزوم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 توصیف کرد وگفت: مواضع لاوروف درباره شرکت تهران در کنفرانس ژنو، پاسخ کوبنده ای به اظهارات اخیر "احمد جربا" رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در قاهره درباره مخالفت با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو-2 است.

دراین گزارش هدف وزیر امور خارجه روسیه از تاکید بر ضرورت شرکت نمایندگان تهران در کنفرانس ژنو-2  یادآوری جایگاه جمهوری اسلامی ایران، تأثیر آن بر پرونده سوریه و ضرورت ایفای نقش منطقه ای این کشور در مسیر حل سیاسی بحران سوریه ذکر شده است.

وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه در مسکو با ابراز شگفتي از درخواست ائتلاف مخالفان خارج نشين سوريه مبني بر عدم مشاركت ايران در كنفرانس ژنو2 بار ديگر بر ضرورت حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اين كنفرانس تأكيد كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم سرگئی لاوروف گفت: "احمد الجربا" رئيس ائتلاف مخالفان خواسته هاي ديگري را به عنوان پيش شرط شركت اين ائتلاف در كنفرانس ژنو تعيين كرده است كه از آن جمله مي توان به تعيين زمان كناره گيري بشار اسد از قدرت و تشديد روند ارائه سلاح به مخالفان مي باشد. اين در حالي است كه خواسته هاي مذكور كاملا عجيب به نظر مي رسند. زيرا برخلاف بيانيه ژنو هستند كه در كنفرانس اول صلح در ماه ژوئن در ژنو صادر شد.

لاوروف تأكيد كرد: طرف هايي كه در پي تغيير نظام در سوريه هستند تلاش مي كنند دولت دمشق را مسئول كامل وخامت اوضاع معرفي كنند. اين در حالي است كه نهادهاي امداد رسان به همكاري دولت سوريه در رساندن كمك هاي انساني به شهروندان اذعان دارند.

به دنبال دیدار وزرای امور خارجه روسیه و امریکا در چند ماه پیش و آغاز تلاش ها برای برگزاری کنفرانس ژنو-2، دو کشور در این باره به توافق رسیده و بر مشارکت چهار کشور مهم و تأثیرگذار ایران، ترکیه، مصر و عربستان در کنفرانس مزبور تأکید کرده بودند.

روسیه بر شرکت ایران در این کنفرانس اصرار دارد؛ زیرا ایران کشوری تأثیرگذار است که با روسیه و نظام سوریه درباره دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه همکاری و هماهنگی دارد.

لاوروف در اظهارات خود در دیدار با سفرای کشورهای مسلمان و نمایندگان سازمان های اسلامی در روسیه به مناسبت آغاز سال هجری قمری تأکید کرد: هیچ جایگزینی برای برگزاری کنفرانس ژنو-2 وجود ندارد؛ اما برخی از طرف ها از جمله حامیان مالی مخالفان مسلح سوریه، در راه برگزاری این کنفرانس مانع تراشی می کنند.

وی خاطرنشان کرد روسیه و امریکا بر برگزاری کنفرانس ژنو و ضرورت احترام همه طرف ها بر پایان دادن فوری به خشونت ها و شرکت در گفتگوها با هدف آغاز روند سیاسی براساس بندهای کنفرانس ژنو یک و شرکت طرف های تأثیرگذار و فعال در موضوع سوریه، از جمله ایران تأکید دارند.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که با توجه به اختلافات شدید میان امریکا و برخی از حامیان مخالفان سوریه، ما بر همکاری با سازمان کنفرانس اسلامی تأکید داریم و دیدار اخیر با جان کری نشان دهنده هماهنگی واقعی امریکا و روسیه درباره کنفرانس ژنو-2 است.
MKH-5-16:33
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها