گزارش العالم از بروکسل درباره برده داری نوین قطر

گزارش العالم از بروکسل درباره برده داری نوین قطر
چهارشنبه 15 آبان 1392 - 21:11

بروكسل (العالم)- شبکه بین المللی حقوق و توسعه با برگزاری نشستی در بروکسل، اقدامات غیر انسانی قطر در تعامل با کارگران خارجی را بررسی کرد.

خبرنگار شبکه خبری العالم در بروکسل گزارش داد، شبکه بین المللی حقوق و توسعه در نشستی که در شهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد ، شرایط سخت کارگران خارجی به ویژه کارگران نپالی در قطر را که از آن به عنوان "بردگی مدرن" یاد می شود، بررسی کرد.
در نشست بروکسل، اشکال مختلف کار در شرایط سخت و اجباری در قطر، در شرایطی بررسی شد که این کشور به " بردگی مدرن" و سوء استفاده از کارگران متهم شده است.
به گفته حاضران دراین نشست ، تحقیقات به عمل آمده درباره شرایط کارگران خارجی در قطر و گزارش های مطبوعاتی دراین باره، جای شکی باقی نمی گذارد که قطر با تحمیل شرایط کاری سخت ، از کارگران خارجی بهره برداری می کند و تعدی های بسیاری را علیه کارگران خارجی به ویژه کارگران نپالی مرتکب می شود ، این اقدامات در شرایطی است که این کشور قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 شود.
" علاء أبو دقه" عضو شبکه بین المللی حقوق و توسعه به شبکه العالم ، گفت: از دولت قطر و مسئولان این کشور می خواهیم که به اجرای اصلاحات فوری در طرح های خود به ویژه طرح های مربوط به کارگران خارجی اقدام کنند تا حقوق آنان رعایت شود.
در نشست بلژیک همچنین واقعیت های "بردگان جام جهانی در قطر" که کارگران نپالی ، 40 درصد از مجموع 90 درصد کارگران خارجی را تشکیل می دهند، از جمله نپرداختن حقوق به کارگران، تعویق چند ماهه حقوق آنان و توقیف گذرنامه هایشان مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت کنندگان دراین نشست همچنین درباره احتمال مرگ چهار هزار کارگر نپالی در قطر در نتیجه کار سخت و شرایط دشوار کاری تا سال 2022 هشدار دادند.
تا کنون ده ها کارگر نپالی بر اثر شرایط کاری سخت و ناعادلانه در قطر جان خود را از دست داده اند.
" کومار راج خاریل" کنسول سفارت نپال در بروکسل به شبکه خبری العالم ، گفت: ما در تلاش برای تضمین حقوق کارگران نپالی از طریق کانال های دیپلماتیک با دولت قطر هستیم که تا کنون هیچ علاقه ای برای توقف اقداماتش در زمینه نقض حقوق کارگران نشان نداده است.
حاضران درنشست بروکسل درباره سرنوشت حدود یک و نیم میلیون کارگر خارجی در قطر که این کشور از آنان برای تکمیل طرح های جنجال برانگیزش در زمینه میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 بهره برداری می کند، ابراز نگرانی کردند.
حاضران دراین نشست همچنین تاکید کردند که سياست های دوحه با ادعای مسئولان این کشور در خصوص دفاع از حقوق بشر در داخل کشور مغایر است ؛ شعاری که قطر از آن به بهانه دخالت در امور کشورهای دیگر منطقه استفاده می کند.
نشست شبکه بین المللی حقوق و توسعه درحالی برگزار می شود که دولت قطر با تهدیدات و هشدارهایی درخصوص نحوه تعامل با کارگران خارجی روبرو است و اقدامات این کشور طبق اعلام سازمان بین المللی کار با معیارهای بین المللی مغایرت دارد.
شرکت کنندگان در نشست بلژیک از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خواستند که به مسوولیت های خود دراین زمینه عمل کند.
فیفا پیشتر هشدار داده بود که نمی توان در برابر "بردگی" در قطر سکوت اختیار کرد و این مساله موجب شد که برخی ها آنرا تهدیدی برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال از سوی قطر به شمار آورند.
AM – 06 – 11:04

پربیننده ترین خبرها