هشدار دانشمندان آلمانی:

بیماری فلج اطفال در سوریه، اروپا را تهدید می کند

بیماری فلج اطفال در سوریه، اروپا را تهدید می کند
جمعه 17 آبان 1392 - 10:44

العالم - دانشمندان آلمانی هشدار دادند که واکسینه کردن پناهندگان سوری در برابر بیماری فلج اطفال، ممکن است برای جلوگیری از بازگشت بیماری های ویروسی به اروپا پس از چندین دهه ریشه کن شدن آن، کافی نباشد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، دانشمندان آلمانی در مطلبی که در مجله پزشکی "لانست" انگلیس درج شده با تاکید بر نگرانی اروپا از ظهور مجدد بیماری فلج اطفال در سوریه، تصریح کردند که این بیماری در مناطقی از سوریه شیوع پیدا کرده که بیشتر کودکان سوری یا قطره فلج اطفال دریافت نکرده اند و یا فقط یک بار واکسینه شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مجله انگلیسی می نویسد: عامل پیدایش فلج اطفال ویروسی است که از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می شود و این بیماری در میان کودکان شمال شرقی سوریه در ماه گذشته و پس از 14 سال از ریشه کن شدنش برای نخستین بار دیده شد.

در همین زمینه، سازمان بهداشت جهانی با هشدار درباره اینکه شیوع فلج اطفال در سوریه میلیون ها کودک را در سراسر خاورمیانه تهدید می کند، از احتمال انتقال این ویروس از پاکستان به سوریه و اروپا هشدار داد.

پاکستان یکی از سه کشوری می باشد که هنوز فلج اطفال در آن ریشه کن نشده است؛ و این درحالی است که بر اساس گزارشها پاکستان یکی از کشورهایی است که از آنجا تروریست به سوریه اعزام می شود.

فلج اطفال به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و به سرعت در میان کودکان گسترش می یابد؛ این بیماری به ویژه در شرایط غیربهداشتی آوارگان سوری در اردوگاه های پر جمعیت پناهندگان در کشورهای همسایه این کشور، به راحتی تسری می یابد.

این بیماری با حمله به سیستم عصبی فرد می تواند فلج درمان ناپذیری را در عرض چند ساعت رقم بزند.

سازمان بهداشت جهانی بارها هشدار داده که حضور یک کودک مبتلا به فلج اطفال می تواند سلامت کودکان را در هر جایی که باشند، به خطر بیاندازد.

با وجود آنکه واکسن فلج اطفال در پیشگیری از این بیماری تا حدودی موثر است اما در صورت گسترش ویروس این بیماری، فلج اطفال بار دیگر فعال می شود.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به آمار بالای پناهجویان سوری و تلاش آنها برای پناهندگی در کشورهای همجوار و اروپا این احتمال وجود دارد که ویروس فلج اطفال بار دیگر در مناطقی که طی دهها سال گذشته خبری از آن نبوده، فعال شود.

این کارشناسان واکسینه کردن این پناهجویان را کافی نمی دانند بلکه معتقدند که باید تدابیر بیشتری از نظر بهداشتی در مناطق استقرار آوارگان صورت گیرد و اوضاع کاملا بررسی شود.

بنیامین نیومن، ویروس شناس دانشگاه ردینگ انگلستان، با اذعان به اینکه ظهور بیماری فلج اطفال در سوریه به منزله تهدیدی جدی برای کشورهای همسایه بشمار می آید، خاطر نشان می کند: هر نوزاد تازه متولد شده تا زمانی که واکسینه نشود در معرض خطر عفونت فلج اطفال قرار دارد، پس باید تا زمان ریشه کنی کامل این بیماری همچنان به واکسینه کردن کودکان خود ادامه دهیم.

نکته قابل تامل این که اروپاییان نگران بیماری فلج اطفال در سوریه نیستند و فقط به خاطر پیامد و ورود این بیماری به اروپا نگرانند که موجب آسیب دیدن کودکانشان نشود.

با توجه گزارشها در خصوص  خطر شیوع بیماری های واگیر دار و همچنین بازگشت تروریستها از سوریه، غربی ها و همچنین کشورهای عربی که جنگ غیر انسانی را به مردم سوریه تحمیل کرده اند، در آینده ای نه چندان دور پیامد این اقدام غیر انسانی خود را خواهند دید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها