ظریف: غنی سازی ادامه می یابد

ظریف: غنی سازی ادامه می یابد
يکشنبه 3 آذر 1392 - 07:57

وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر ادامه غنی سازی به شیوه فعلی به تشریح توافق ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم دکتر "محمد جواد ظریف" بامداد امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: برنامه غنی سازی به شیوه فعلی ادامه خواهد یافت و تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نخواهد شد، و تحریم های فعلی هم به تدریج کاهش خواهد یافت.
وی افزود: برنامه هسته ای ایران به سمت عادی شدن پیش می رود و یک بحران غیر ضروری که فقط بدخواهان به دنبال آن بودند، به سمت حل شدن پیش می رود.
ظریف خاطرنشان کرد: از مشتعل شدن آتش درگیری در منطقه جلوگیری شده و خواسته بدخواهان این مردم به سنگ خورده و دیدند که نمی توانند با دروغ، جو سازی و فریب مانع پخش واقعیتها درباره مردم بزرگ ایران شوند.
ظریف تأکید کرد: این به نظر من موفقیت بسیار بزرگی است که تمامی تلاشهای سردمداران رژیم صهیونیستی برای وارانه جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران و چهره ایران و مردم بزرگ ایران به تدریج درحال خنثی شدن است؛ و ما آثار اولیه آن را درحرکت امروز مشاهده کردیم و دیدیم که حتما این قدرتی که ادعا می کرد می تواند بر افکار عمومی کنترل داشته باشد، پوشالی بودن آن ثابت شد و به سمت مغایر با اهداف برنامه ریزی شده آنها پیش رفت.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: امیدوارم که همه مردم گروه‌های سیاسی، دیدگاه های مختلف، فرصت را فراهم کنند که به سمت پیگیری منافع و حقوق مردم ایران برویم، و برای رفع فشارهایی که به ناحق علیه مردم تحمیل شده تلاش کنیم و در این تلاشها یک لحظه هم از حقوق مردم ایران غافل نمانیم.
ظریف اظهار داشت: این توافقنامه به صورت یک متن است که در سه مرحله تدوین شده است.
ظریف ادامه داد: ضمانت اجرایی ساز و کاری است که در داخل این سند پیش بینی شده وکمیسیون مشترک ایران و 1+5 نسبت به اجرای این توافقنامه از سوی دو طرف نظارت خواهد کرد.
ظریف گفت: البته این یک قدم 6 ماهه است و ما این گام را به عنوان یک حرکت مقطعی شروع نکرده ایم بلکه یک حرکت دراز مدت است و هدف ما این است که از طرق گام اول زمینه برای حل و فصل کامل این موضوع و مشکل فراهم شود.
ظریف تأکید کرد: درصورتیکه ما هرگونه بدقولی و نقض عهد از طرف مقابل ببینیم که امیدواریم چنین نباشد امکان بازگشت وجود دارد، البته ساز و کار رسیدگی وجود دارد، به دلیل اینکه ما با حسن نیت وارد شده ایم.
ظریف اظهار داشت: همانطور که حق غنی سازی در ان پی تی به رسمیت شناخته شده، این سند غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسد و هرگونه راه حلی را شامل غنی سازی ایران می داند.
ظریف گفت: کشورهایی که فشارهایی را بر مردم ایران وارد کرده بودند در واقع این فشارها را متوقف کنند، و این سند نشان دهنده این است که این فشارها در سرآشیبی قرار دارد.
ظریف خاطرنشان کرد: هربرنامه و راه حلی شامل غنی سازی ایران خواهد بود.  و در راه حل نهایی به سوی برداشته شدن و لغو همه تحریم ها پیش می رویم.
ظریف تأکید کرد: قدم نهایی برنامه غنی سازی در ایران حفظ می شود و در عین حال همه تحریم ها برداشته می شود و این مسأله در سند ذکر شده است.

ی گفت: هیچ یک از مراکز غنی سازی تعطیل نمی شود و فردو و نطنز به کار خود ادامه می دهند و برنامه آب سنگین اراک با وضعیت کنونی ادامه می یابد و هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در کشور می ماند. تحریم های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت، هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد، منابع مالی ایران بازخواهد گشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها