دشمنان کهنه جنگ سرد؛ دست در دست هم

سه شنبه 19 آذر 1392 - 21:06

دست دادن باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا به سوژه رسانه های جهان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، باراک اوباما در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا، رهبر فقید ‌آفریقای جنوبی با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا دست داد. این دو در حالی با هم دست دادند که کشورهایشان بیش از 52 سال است که هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارند. 

این صحنه به صورت زنده از بسیاری از تلویزیون های جهان پخش شد.اوباما هنگام عبور از کنار جایگاه مخصوص میهمانان با رائول کاسترو که در کنار دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل نشسته بود، دست داد و چند کلمه ای بین دو طرف رد و بدل شد.

اما واکنش دولت کوبا به این اقدام در خور توجه بود، کوبا این اقدام را به فال نیک گرفت و دولت در سایت خود نوشت: ممکن است این آغازی برای پایان تجاوزات آمریکا باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از اینکه اوباما تلفنی با آقای روحانی رئیس جمهوری ایران گفتگو کرد، دست دادن با کاسترو شاید جامه عمل پوشاندن به وعده سال 2007 اش باشد که گفته بود با دشمنان آمریکا به صورت مستقیم به تعامل می پردازد.

این اقدام اوباما قطعا با مخالفت هایی در این کشور روبرو خواهد شد، مثل کوبایی آمریکایی های مخالف کاسترو در فلوریدا که رایی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری دارند. اوباما هم اکنون به دلیل تغییر سیاست های این کشور در سوریه و توافق هسته ای با ایران به اندازه کافی از نظر داخلی و خارجی تحت فشار است.

اما دست دادن رئیس جمهوری آمریکا با رئیس جمهوری کوبا اتفاقی غیرمنتظره نبود. سیزده سال پیش در سال 2000 بیل کلینتون با فیدل کاسترو رئیس جمهوری کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل دست داد.اما تصویری گرفته نشد و کاخ سفید این موضوع را رد کرد.

کوبا و آمریکا از سال 1961 ، زمانی که فیدل کاسترو در کوبا به قدرت رسید ، هیچ ارتباط دیپلماتیکی با هم ندارند ؛اما با به قدرت رسیدن اوباما، تنش ها بین دو کشور کاهش یافت، گرچه هیچ ارتباطی برقرار نشده است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها