بشار اسد، گزینه مردم سوریه

بشار اسد، گزینه مردم سوریه
پنج‌شنبه 26 دی 1392 - 19:46

العالم - "بشار اسد" برنامه ای برای کناره گیری از قدرت در سوریه ندارد و به هیچ وجه قصد ندارد که مدت ریاست جمهوری خود را تمدید کند، وی در عین حال نامزدی خود را برای پست ریاست جمهوری سوریه منوط و مشروط به خواست مردم کرده است؛ با این حال همه اطمینان دارند مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری آتی از بشار اسد حمایت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سامی کلیب" نویسنده معروف لبنانی روز پنجشنبه در مطلبی در روزنامه "الاخبار" نوشت:
بی شک بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 این کشور نامزد می شود. کارشناسان آمریکایی معتقدند که در صورت نامزدی اسد در انتخابات 2014، وی پیروز خواهد شد.
روسیه بارها اعلام کرده که از شخصی خاص در سوریه حمایت نمی‌کند بلکه حامی این کشور است و فقط مردم آن باید سرنوشت خود را تعیین کنند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در تل آویو به وی گفت که "چرا اسد را به کناره گیری از قدرت وادار نمی کنی؟" که پوتین در جوابش گفت "این موضوع را از اسد پرسیدیم و به من گفت که نمی خواهد کناره گیری کند. لذا اسد حق ماندن در سمت ریاست جمهوری و نامزدی در انتخابات را دارد. خودت (نتانیاهو) تلاش کن او را به کناره گیری وادار کنی".
"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و "اخضر ابراهیمی" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز در دیدارهای خود مساله اجبار اسد به کناره گیری از قدرت را بررسی کردند، و ابراهیمی یک و نیم سال پیش برای اولین بار از اسد پرسید که آیا نمی‌خواهد از قدرت کناره گیری کند که وی در جواب وی نرمش از خود نشان داد و برای دومین بار در جواب ابراهیمی گفت که مردم سوریه باید تصمیم بگیرند، و ابراهیمی برای سومین بار این سؤال را از ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه پرسید و این جمله را از معلم شنید که شرط دیدار مجددش با اسد اجتناب از مطرح کردن چنین سؤالی است، لذا ابراهیمی از مطرح کردن مجدد این سؤال اجتناب کرد و ساکت شد.
این حرف و حدیث ها قبل از توافق غرب و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران، انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، حمله تروریستی ولگاگراد روسیه و توافق آمریکا و ایران درباره حمایت از دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق در مبارزه با تروریسم گفته و شنیده شد.
صورت مساله پس از وقوع این امور تغییر کرد و مبارزه با تروریسم در اولویت قرار گرفت و وزارت امور خارجه آمریکا علناً از سران کشورهای منطقه خواست که از رساندن سلاح و تجهیزات به تروریست‌های تکفیری فعال در سوریه امتناع کنند که برخی کشورها قبول کردند و برخی دیگر در حال بررسی این خواسته هستند.
به زودی دیدگاه ترکیه نیز در قبال بحران سوریه تغییر ریشه‌ای خواهد کرد و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور راهی تهران خواهد شد. اردوغان کشوری بغیر از ایران برای نجات دادن خود از شکست‌های خارجی و بحران داخل کشور و دشمنش "فتح الله گولن" پیدا نکرده است.
افرادی که خواهان کناره گیری اسد از قدرت هستند، در کنفرانس ژنو 2 سخنانی خواهند گفت ولی مساله کناره گیری اسد در دستورکار این کنفرانس گنجانده نخواهد شد و به مسائل مهمتری مانند آتش بس، رساندن کمک‌های بشردوستانه، مبارزه با تروریسم (روسیه مخالف استفاده از کلمه "خشونت" به جای کلمه "تروریسم" است)، آزاد کردن اسرای طرف های درگیر سوریه پرداخته خواهد شد. 
آمریکا و برخی متحدانش برای گنجاندن بیانیه کنفرانس ژنو 1 در دستورکار کنفرانس ژنو 2 بسیار تلاش می کنند ولی روسیه، ایران و سوریه با این امر مخالف هستند. آمریکایی ها گنجاندن بیانیه کنفرانس ژنو 1 در دستورکار کنفرانس ژنو 2 را به عنوان شرط دعوت ایران به کنفرانس ژنو 2 پیشنهاد کردند ولی ایران نپذیرفت همچنین پیشنهاد کردند که ایران در کمیته‌ای فرعی مشارکت کند ولی باز هم تهران نپذیرفت.
ایران اعلام کرده که اگر به کنفرانس ژنو 2 رسماً دعوت نشود در آن نشست حاضر نخواهد شد.
ایران در هر یک از دو حالت مشارکت یا عدم مشارکت در کنفرانس ژنو 2 بَرَنده خواهد بود.
**قانون اساسی سوریه چه می گوید؟
طبق تبصره 2 ماده 87 قانون اساسی مصوب سال 2012 سوریه، در صورت پایان یافتن دوره فعالیت رئیس جمهوری وقت و عدم انتخاب رئیس جمهوری جدید، رئیس جمهوری وقت به فعالیت خود تا انتخاب رئیس جمهوری جدید ادامه می دهد.
برخی می گویند که طبق قانون اساسی سوریه تمدید 2 ساله دوره ریاست جمهوری اسد قطعی است زیرا کنفرانس ژنو 2 باعث حصول فوری توافقاتی درباره انتخابات و قانون اساسی نخواهد شد . با این حال جار و جنجال درباره تمدید یا عدم تمدید دوره ریاست جمهوری اسد همچنان ادامه دارد.
قانون اساسی سوریه تصریح می کند که تعداد دوره های ریاست جمهوری نباید بیشتر از 2 دوره باشد ولی برخی معتقدند اسد که هم اکنون دومین دوره ریاست جمهوری اش را سپری می کند، طبق قانون اساسی سال 2012 اولین دوره ریاست جمهوری اش را می گذراند و تمدید دوره ریاست جمهوری اش مانع نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی می شود لذا بهتر است که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین خود برگزار شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها