"پرونده سوریه" سران سعودی را به جان هم انداخت

دوشنبه 30 دی 1392 - 14:36

ترس سران سعودی از انزوا در مجامع بین المللی به دلیل رسوایی سیاستهایشان به ویژه در زمینه حمایت از تروریستها و گروه‌های مسلح، اوضاع داخلی این کشور را در سطوح مختلف آشفته کرده است؛ مواضع مطرح شده اخیر در رسانه‌های عربستانی از اختلافات سران این کشور در خصوص تعامل با پرونده‌های مهم منطقه خبر می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبكه العالم، "داود الشریان" مجری سرشناس عربستانی در اظهاراتی بی‌سابقه "جهاد در سوریه" را ادعایی دروغ توصیف كرد كه حتی مفتیان و مبلغان این کشور حاضر نیستند فرزندان خود را به چنین جهادی بفرستند.
مجری برنامه "الثامنه" در شبکه "ام بی سی"؛ با استناد به فتوای "صالح الفوزان" از اعضای هیأت علمای ارشد سعودی، تحولات سوریه را "فتنه‌ای" توصیف كرد كه " انسان، نباید درگیر آن شود."
الشریان در یكی از پست های خود در تویتر، "جهاد" در سوریه را "دروغ" خواند. این در حالی است كه العرعور از مفتیان وهابی و مورد حمایت عربستان سعودی یكی از مهم ترین تحریك كنندگان مردم برای شرک رفتن به سوریه و جنگ در این کشور است.
الشریان سپس خطاب به العرعور نوشت: "اگر تو و امثال تو واقعا به وجود جهاد در سوریه ایمان دارید، چرا پیش از هركسی، فرزندان خود را برای جهاد نمی فرستید؟"
الشریان تاكید كرد: این مفتی جوانان را برای رفتن به سوریه تحریك می كند، زیرا جنگ در این کشور او را معروف کرده است؛ به همین سبب همواره به دمیدن در آتش این جنگ ادامه خواهد داد تا همچنان به عنوان ستاره ای تلویزیونی و جمع آوری كننده كمك های مردمی باقی بماند.
"صالح فوزان" عضو هیأت علمای ارشد سعودی، پیش از این در یك برنامه رادیویی با موضوع فتوا، در پاسخ به شخصی درباره حكم "جهاد در سوریه" گفت: آن چه در سوریه می گذرد، فتنه است و انسان نباید خود را درگیر فتنه كند؛ بلكه باید از آن دوری ورزد و برای پیروزی و فرج مسلمانان دعا كند.
وی افزود: از آن جا كه مسلمان خانواده دارند جایز نیست به این جهاد برود؛ زیرا رفتن به جهاد نیازمند اجازه پدر و ولی امر است و چنین مساله ای فتنه است و باید از آن دوری كرد.
در این میان تحلیل گران، از رویكردهای تازه عربستان سعودی درشگفت مانده اند و احتمال می دهند كه جنگی داخلی بر سر قدرت در میان خاندان حاكم درگرفته است كه بازتاب آن به تغییر مواضع در رسانه ها انجامیده است. این تحلیل گران می پرسند"آیا تغییری در سیاست خارجی عربستان سعودی به وجود خواهد آمد؟" و علت مطرح شدن این سئوال آن است كه عربستان، حامی و پشتیبان اصلی همه جریان های تكفیری است.
"داود الشریان" همچنین دیشب در برنامه "الثامنه" در شبکه سعودی "ام بی سی" در اقدامی بی‌سابقه برای نخستین بار به موضوع تحریک جوانان عربستانی برای جنگ در سوریه پرداخت.
اقدام بی سابقه این شبکه سعودی در مطرح کردن این موضوع جنجالی، درحالی است که این کشور یکی از حامیان اصلی گروه‌های مسلح و تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره در سوریه است.
دکتر "ابراهیم المیمن" از مسئولان دانشگاهی عربستان در این برنامه اذعان کرد، کسانی که جوانان سعودی را برای اعزام به سوریه فریب می‌دهند، افراد کم سن و سال را انتخاب می‌کنند، زیرا به سادگی می توانند بر آنان تأثیر بگذارند.
وی افزود: این افراد نیازهای روانی جوانان را تأمین می‌کنند، ولی در مقابل آنان را تحت فشار قرار داده و برای انجام کارهای مشخصی آموزش می‌دهند .. به آنان وعده بهشت و حورالعین می‌دهند و برای آنان مثالهایی را از رهبران تاریخ اسلام در دوران جوانی می‌آورند.
این مسئول سعودی خاطرنشان کرد، بیشتر آنهایی که از سوریه بازگشته اند، کسانی که آنان را برای رفتن به جنگ در سوریه تحریک کرده‌اند، نفرین می کنند.
* نحوه تحریک جوانان عربستانی برای رفتن به سوریه
وی تأکید کرد: تحریک به صورت مستقیم از طریق دعوت یا صدور فتوا یا نشستها صورت می گیرد و یا به صورت غیر مستقیم از طریق شبکه ها، فیلم ها و یا تصاویر جنگ در سوریه. بنابراین کسانی هستند که جوانان را با تأثیرگذاری عاطفی برای جنگ تحریک می کنند.
این مسئول دانشگاهی سعودی اذعان کرد: جهاد اصول و قواعدی دارد که باید به آنها پایبند بود.
در ادامه این برنامه "داود الشریان" به شدت از مطالب مطرح شده از سوی مبلغان در شبکه‌های اجتماعی "توییتر" انتقاد کرد و گفت که مبلغان سعودی مانند "سلمان العوده"، "محمد العواجی" و "محمد العریفی" فرزندانمان را به افغانستان، عراق و سوریه می فرستند درحالیکه فرزندان خود آنان در رفاه زندگی می کنند.
وی خطاب به مفتی‌های وهابی سعودی افزود: "اگر بهشت را می خواهید خودتان به سوی آن بروید ما نیز به دنبال شما می آییم".
الشریان همچنین به "عدنان عرعور" پدر معنوی تروریستها در سوریه که در عربستان زندگی می‌کند گفت: "تو ای عرعور از کجا به کشور ما آمده ای ؟! .. ما را از شر خودت راحت کن".

26

پربیننده ترین خبرها