موافقت ابومازن با شهردار شدن یک صهیونیست دربیت المقدس

موافقت ابومازن با شهردار شدن یک صهیونیست دربیت المقدس
جمعه 9 اسفند 1392 - 15:04

العالم - نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تصریح کرد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تعیین یک صهیونیست به عنوان شهردار بیت المقدس با هدف اداره امور پایتخت ادعایی رژیم صهیونیستی و پایتخت کشور مستقل فلسطین در آینده موافقت کرده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، ایهود اولمرت در مصاحبه با روزنامه عبری "جروزالیم پست" گفت: محمود عباس (ابومازن) در گفتگوهای طرفین که در سپتامبر سال 2008 پایان یافت، حتی درباره فردی که این سمت را به عهده خواهد گرفت رایزنی کرد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، اولمرت گفت: ابومازن موافقت کرد با وجود تقسیم شهر به دو پایتخت، یک شهردار برای آن تعیین شود و با توجه به اینکه یهودیان اکثریت ساکنان شهر را تشکیل می دهند بنابراین شهردار قدس، ترجیحا یهودی خواهد بود.

اولمرت یا ابومازن، ماهیت نقش و جایگاه شهردار کل بر دو پایتخت را تعیین نکرده اند و مشخص نیست که آیا جایگاه آن نمادین خواهد بود یا مسئولیت های اداری به عهده خواهد داشت.

در مذاکرات روز دوشنبه گذشته ایهود اولمرت پیشنهاد کرد که شهر قدیمی بیت المقدس تحت نظارت اسرائیل، دولت جدید فلسطین، امریکا، اردن و عربستان قرار گیرد.

اولمرت درباره پاسخ ابومازن به این پیشنهاد گفت: به نظر می رسد وی این پیشنهاد مبنی بر تعیین سه کشور مسلمان به عنوان طرف های ناظر بین المللی بر این شهر، را خواهد پذیرفت.

اولمرت درباره موضوع آوارگان فلسطینی گفت: من با بازگشت هر سال یک هزار آواره به مدت پنج سال براساس ارزش های انسانی و نه حق بازگشت فلسطینی ها موافقت کردم  و اگرچه محمود عباس خواستار تعیین عدد بیشتری در این زمینه بود، اما هیچگونه عدد مشخصی در این زمینه ارائه نکرد.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی افزود: ابومازن به من گفت که مایل به تغییر ترکیب سکانی اسرائیل نیست و به نظرم وی وضعیت را درک می کند.

اولمرت با دفاع از مخالفت محمود عباس با درخواست نتانیاهو مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک رژیم یهودی، گفت: چنین درخواستی باید در پایان مذاکرات و زمانی که عباس به تعهداتی از سوی طرف مقابل دست می یابد، مطرح شود.

یادآور می شود نتانیاهو روز چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست مشترک نخست وزیران آلمان و رژیم صهیونیستی در بیت المقدس اشغالی اظهار داشته بود که در صورتی که فلسطینی ها به یهودی بودن اسرائیل اعتراف نکنند هیچگونه مصالحه ای با آنها انجام نخواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها