افزایش چشمگیر واردات مغرب از "اسرائیل"

افزایش چشمگیر واردات مغرب از
دوشنبه 29 ارديبهشت 1393 - 16:36

براساس آمارهای منتشر شده، میزان مبادلات بازرگانی بین مغرب و رژیم صهیونیستی در سه ماهه نخست امسال به 4.5 میلیون دلار رسیده و واردات اسرائیل از مغرب 80 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، میزان مبادلات بازرگانی بین مغرب و اسرائیل در سه ماهه نخست امسال به 4.5 میلیون دلار رسید. این رقم در مدت مشابه سال 2013، 7.1 میلیون دلار بود از این رو میزان مبادلات بازرگانی بین دو طرف 37 درصد کاهش یافته است.

در حالی که براساس آمارهای منتشر شده دفتر مرکزی آمار اسرائیل، صادرات اسرائیل به مغرب از 5.9 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال 2013 به 2.6 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2014 رسیده و حدود 60 درصد کاهش داشته، واردات اسرائیل از مغرب به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است.

واردات اسرائیل از مغرب در سه ماهه نخست امسال به حدود 2 میلیون دلار رسیده است. واردات اسرائیل از مغرب در مدت مشابه سال 2013 به 1.2 میلیون دلار رسیده بود که نشان می دهد واردات اسرائیل از مغرب 80 درصد افزایش یافته است.

در ماه مارس بیشترین معاملات در سطح صادرات مغرب به اسرائیل ثبت شده و از مجموع 1.9 میلیون دلار در ماههای ژانویه، فوریه ومارس سال 2014 به 900 هزار دلار رسیده است. این میزان در مارس 2013 به 300 هزار دلار رسیده بود.

در سال 2013 ارقامی در سطح مبادلات بازرگانی بین مغرب و اسرائیل به ثبت رسیده که بی سابقه بوده و به 60.7 میلیون دلار رسیده است.

دفتر آمار اسرائیل در رابطه با صادرات مغرب به اسرائیل، اعلام کرد این میزان در سال 2013 به حدود 6.2 میلیون دلار رسیده که یک درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2012 افزایش داشته است.

دفتر مرکزی آمار اسرائیل اعلام کرد، مغرب در سال گذشته 4.5 میلیون دلار کالای تولید شده از اسرائیل وارد کرده است. مغرب در فهرست مشتریان اسرائیل در آفریقا، پس از آفریقای جنوبی، نیجریه، مصر، بوتسوانا، کنیا و سنگال در جایگاه هفتم قرار دارد.

مسئولان دولتی مغربی می گویند، دفاتر مربوط به کل فرایند تجاری مغرب با خارج، خالی از آمار و ارقام مربوط به مبادلات مغرب با اسرائیل است. این مسئولان می گویند، نبود آمار و ارقام منتشر شده از سوی دستگاه های رسمی مغربی و نبود چارچوب قانونی برای روابط تجاری با اسرائیل نشان می دهد که مقامات این کشور اجازه بازاریابی علنی برای کالاهای اسرائیلی را نمی دهند.  

مسئولان مغربی تاکید کردند که برخی از صادرکنندگان اسرائیلی، کانال های تجاری غیر مستقیم و پیچیده ایجاد می کنند. این مسئولان می افزایند: برخی طرف ها شرکت های دو ملیتی در خاک اروپا تاسیس می کنند تا منبع اصلی کالاها نامشخص شود و گواهی اروپایی به دست آورند و در نتیجه به بازار مغرب راه پیدا کنند.

پربیننده ترین خبرها