هیکل: بارزانی درهای جهنم را گشود

هیکل: بارزانی درهای جهنم را گشود
سه شنبه 24 تير 1393 - 18:25

تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با اقدامات خود دروازه‌های جهنم را به روی کُردها گشوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد حسنین هیکل" نظریه پرداز و تحلیلگر بزرگ مصری در گفت وگو با روزنامه الاهرام، خاطر نشان کرد: ورود مسعود بارزانی به کرکوک، ورود صدام به کویت را برایم تداعی می کند.

وی پیش بینی کرد که دستاوردهای اقتصادی منطقه کردستان عراق، تا پیش از پایان سال جاری میلادی بر باد رود.

هیکل افزود: بارزانی درهای جهنم را به روی کردها گشود و پیش بینی می کنم که دستاوردهای اقتصادی کردستان تا پیش از 2014 بر باد رود و کردستان تقسیم شود و سلیمانیه و اربیل درگیر جنگ شوند.

این روزنامه نگار شهیر مصری درباره نیروهای پیشمرگه نیز گفت: پیشمرگه، نیروی ضعیفی است که فرماندهانی خانوادگی و فاسد دارد و خواهید دید که چگونه با نخستین جنگ از هم می پاشد.

گفتنی است که یک منبع آگاه پیش از این فاش کرده بود، مسعود بارزانی از مجلس کردستان درخواست کرده است که برای جدا شدن از عراق، کمیته ای جهت برگزاری همه پرسی تشکیل دهد.

پس از ورود نیروهای پیشمرگه به کرکوک، بارزانی با سوء استفاده از بحران امنیتی در شمال عراق، مدعی شد که «ماده 140 قانون اساسی عراق، با ورود نیروهای کرد پیشمرگه به مناطق ِ مورد اختلاف، و عقب نشینی ارتش و پلیس عراق از آن، به طور کامل "اجرا" شد و دیگر درباره آن صحبت نمی کنیم».

ماده 140 قانون اساسی عراق به تعیین تکلیف مناطق مورد مناقشه در شمال عراق مربوط می شود. طبق ماده 140 قانون اساسی عراق، ساکنین اخراجی استان کرکوک و چند منطقه مورد اختلاف میان دولت مرکزی عراق و دولت محلی منطقه کردستان عراق در استان های نینوا و دیاله باید به مناطق سکونت خود بازگردانده شوند، سپس سرشماری آغاز شود و سرانجام همه پرسی تعیین سرنوشت با دو گزینه استقلال اداری مناطق مورد اختلاف یا الحاق مناطق مورد اختلاف به منطقه کردستان عراق برگزار شود.

این ماده می بایست تا روز 31 دسامبر 2007 اجراء می شد، اما به دلیل اختلافات دو طرف اینگونه نشد.کُردهای عراق بر لزوم اجرای ماده 140 تأکید می کنند و عرب ها و ترکمن های ساکن کرکوک و مناطق مورد اختلاف دیگر مخالف اجرای این ماده هستند زیرا نگران الحاق مناطق نفت خیز به منطقه کردستان عراق می باشند. عرب ها و ترکمن ها احزاب کُرد را به اسکان صدها هزار کُرد در مناطق مورد اختلاف برای تغییر ترکیب جمعیتی آن متهم می کنند.

پس از حمله داعش به موصل و پیشروی به سوی کرکوک، ارتش عراق پایگاه های نظامی خود در کرکوک را تخلیه کرد و نیروهای پیشمرگه کرد این پایگاه ها را به تصرف خود در آوردند.
 

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها