رویکرد صهیونیستی شارلی ابدو و ضدیت بامسلمانان

رویکرد صهیونیستی شارلی ابدو و ضدیت بامسلمانان
پنج‌شنبه 25 دی 1393 - 12:36

العالم - مجله شارلی ابدو فرانسه درشرایطی بر ادامه توهین به مقدسات مسلمانان به بهانه آزادی اصرار می کند ، که در پرونده آن سابقه اخراج یک کاریکاتوریست به اتهام " یهودی ستیزی " وجود دارد.

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از پایگاه اینترنتی هسپرس، در جریان اعلام همبستگی کشورهای جهان با مجله طنز " شارلی ابدو" که چهارشنبه گذشته 12 نفر از کارکنان آن  در یک حادثه خونین کشته شدند، بار دیگر نام "سینی" کاریکاتوریست اخراج شده این مجله در 2008 بر سر زبانها افتاد .

"سینی" ستونی در این مجله برای مسخره کردن جان سارکوزی پسر نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه اختصاص داده بود به گونه ای که مدیر مسئول روزنامه آن را قابل قبول ندانست و گفت امکان دارد آن را به یهودی ستیزی ربط دهند.

جزئیات این پرونده که دادستانی، مجله "شارلی ابدو" را به اتهام اخراج مستبدانه یک کارمند محکوم کرده بود، به دوم ژوئیه 2008 بازمی گردد ، زمانی که "موریس سینی" در ستون خود نوشت پسر سارکوزی پیش از ازدواج با نامزد یهودی خود که از وارثان  یکی از بنیانگذاران شرکت تولید کننده لوازم منزل و اطلاعاتی است ، تمایل داشت دین یهودی را برگزیند.

وی نوشته بود این ازدواج مسیر زندگی پسر سارکوزی را تغییر خواهد داد.

"فیلیپ فاب" مدیرمسئول این مجله چند روز بعد و بطور مشخص در تاریخ  16 ژوئیه به این بهانه که ممکن است نوشته های وی بیانگر ارتباط میان پذیرفتن دین یهود و موفقیت اجتماعی باشد که از نظر وی قابل قبول نیست و نمی توان در دادگاه از آن دفاع کرد، از پایان همکاری خود با مورسی سینی خبر داد.

در واقع فاب برای اینکه مجله توسط دادستانی به ویژه پس از انتقادات زیاد گروههای یهودی از سینی مورد مجازات قرار نگیرد، موریس سینی را اخراج کرد .

اما دادستانی فرانسه دیدگاه دیگری دارد. سینی در سال 2008 علیه کارفرمای خود شکایت کرد و دادگاه تا نوامبر 2010  شکایتش را مورد رسیدگی قرار داد و در نهایت به نفع وی مجله را به پرداخت 40 هزار یورو به او به عنوان غرامت  محکوم کرد.

قاضی پرونده در توضیح حکم یاد شده گفت : مدیر مسئول باید ستون وی را بار دیگر مطالعه می کرد زیرا در نوشته های موریس سینی نشانه ای از یهودی ستیزی نیست و نمی توان با چنین اتهامی وی را تحت پیگرد قرار داد.

دادگاه درباره تعیین مبلغ  40 هزار یورو به عنوان خسارت گفت : درج خبر اخراج این کاریکاتوریست در مجله و توهین روا داشته شده علیه وی در برابر افکار عمومی و آسیب های روحی که به وی وارد شد ، باعث شد تا مبلغ غرامت دو برابر شده و از 20 هزار به 40 هزار یورو افزایش یابد.

دادگاه از مجله شارلی ابدو خواست تا خبر محکوم شدن سینی را در صفحات این نشریه درج کرده و اعلام کند که دادستانی هیچ درخواستی از سینی مبنی بر عذرخواهی بابت نوشته هایش ندارد.

سینی از این معرکه بر ضد شارلی ابدو پیروز بیرون آمد و تعدادی از فعالان اینترنتی فرانسه که معتقد بودند وی فقط حق خود را در طنز ادا کرده  با وی اعلام همبستگی کردند وهمه مجلات و نویسندگانی که در صدد اتهام زنی به وی بوده تا دولت فرانسه را محکوم کنند نیز ناکام ماندند و سینی اقدام به انتشار نشریه ای با عنوان ماهنامه سینی کرد.

اما این حادثه باعث نشد تا سینی موضع تهاجمی علیه روزنامه سابق خود بگیرد بلکه برای اعلام همبستگی با شارلی ابدو پس از حادثه خونبار اخیر شماره ویژه ای منتشر کرد و در مقدمه آن نوشت :" آنچه  بین ما و شارلی بود دوستی ها ، دیدارها ،خاطرات و حتی برخی بگو مگوها بوده است ."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها