کابینۀ جدیدِ تونس، بدون حزب النهضه

کابینۀ جدیدِ تونس، بدون حزب النهضه
شنبه 4 بهمن 1393 - 11:08

نخست وزیر جدید تونس، کابینه ای خالی از نمایندگان"جنبش نهضت" را که دومین فراکسیونِ بزرگ پارلمان به شمار می رود، ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "الحبیب الصید" روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی درباره کابینه اش گفت: این یک "کابینۀ فن سالار ملی" است و اعضای آن، پس از دیدارها و رایزنی های فراوان با نمایندگان احزاب سیاسی و سازمان های ملی و طیف های جامعه مدنی برگزیده شدند.
وی افزود: این کابینه، شخصیت هایی اداری و سیاسی از جامعه مدنی و کارشناسان و متخصصانِ کشور را در بر می گیرد.
الصید در ادامه گفت: برنامه دولت، برخاسته از برنامه حزب ندای تونس و پیشنهادات دیگر احزاب و سازمان های ملی و طیف های اجتماعی تونسی است.
نخستین کابینه، در دوره جمهوری دومِ تونس، شامل 24 وزیر و 15 وزیر مشاور است که از این تعداد 3 وزیر و 6 مشاور وزیر، زن هستند.
نخست وزیر تونس، چندین وزارتخانه را به اعضای حزب خود، یعنی ندای تونس سپرد که از میان آن ها می توان به وزارت امورخارجه اشاره کرد.
الصید، همچنین پست وزارت کشور را به ناجم الغرسلی سپرد که پیش از این استاندار المهدیه بود. وزارت دفاع را نیز به "فرحات الحرشانی" استاد دانشگاه تونس و رئیس جمعیت تونسیِ قانون اساسی واگذار کرد. وزارت "دادگستری امور املاک" را نیز به "محمد صالح بن عیسی" و وزارت دارایی را به "سعد زروق" مدیرکل سابق "صندوق ملی بیمه خدمات درمانی" سپرد.
کابینه الصید، هیچ یک از اعضای جنبش النهضه یا جبهه خلق که شامل احزاب چپ گراست و همچنین حزب لیبرال آفاق تونس را در خود جای نداد و این در حالی است که این گروه ها به ترتیب، دارای رتبه های دوم، سوم و چهارم در میان سایر احزاب تونسی هستند و جنبش النهضه 69 کرسی، جبهه خلق 15 کرسی و آفاق تونس 8 کرسی در پارلمان دارند.
بر اساس قانون اساسی جدیدِ جمهوری دوم تونس، کابینۀ الصید باید بتواند رأی اعتمادِ اکثریتِ مطلق پارلمان، برابر با 109 رأی از 217 نماینده پارلمان را کسب کند.
این در حالی است که حزب ندای تونس، با داشتنِ تنها 86 کرسی، قادر به کسب اکثریتِ مطلق و تشکیل کابینۀ تک حزبی نخواهد داشت به همین سبب ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود تا بتواند اکثریتِ لازم را به دست بیاورد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها