حضور سؤال‌برانگیز مستشاران آمریکایی درعراق+ویدیو

يکشنبه 26 بهمن 1393 - 16:36

بغداد، (العالم)- کارشناس عراقی مسایل راهبردی، حضور 2700 مشاور نظامی آمریکایی در عراق را سؤال برانگیز توصیف کرد.

"جاسم حنون" کارشناس نظامی و امور راهبردی عراق درباره حوادث منطقه "دجله- البغدادی" به شبکه خبری العالم گفت: شورای عشایر الانبار در سفر به آمریکا درباره واگذاری پایگاه های الاسد و الحبانیه و پذیرفتن نیروهای بیگانه با آنان مذاکره کرد.

حنون با اشاره به حوادث منطقه دجله-البغدادی گفت: مدت طولانی است که تروریست ها خود را برای حمله به پایگاه عین الاسد و تسلط بر زرادخانه موجود در این پایگاه آماده می کردند.

درهمین خصوص یکی از فرماندهان نظامی در الانبار عراق تاکید کرد که نیروهای ارتش این کشور پس از 24 ساعت از سیطره تروریست های داعش بر شهرک البغدادی، کنترل این شهرک را به دست گرفتند، این درحالی است که "قاسم المحمدی" فرمانده عملیات الانبار اظهارات مقامات آمریکایی درباره سلطه داعش بر شهرک البغدادی را رد و تاکید کرد که مرکز شهرک البغدادی و تمام ادارات دولتی آن در کنترل نیروهای عراقی است.

شبکه العراقیه نیز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که نیروهای عراقی کنترل بیشتر مناطق شهرک البغدادی را به دست گرفته اند و تا کنون 46 تن از عناصر تروریستی داعش به هلاکت رسیده اند و تعداد زیادی از خودروها و تجهیزات آنها منهدم شده است.

جاسم حنون با اشاره به موفقیت های ارتش عراق در نبرد با گروه های مسلح افزود: نیروهای عراقی حمله عناصر انتحاری با 12 خودرو به این پایگاه را دفع کردند.

حنون در ادامه به سوال برانگیز بودن ضرورت وجود 2700 مشاور نظامی آمریکایی با مجموعه ای از بالگردهای آپاچی در این منطقه اشاره کرد و گفت: تعداد حدود 3 هزار مشاور نظامی با توجه به حضور فقط 4 هزار نظامی در این مناطق همخوانی ندارد و از سویی مشاوران آمریکایی هنوز بخش زیادی از ماموریت خود را انجام نداده اند.

این کارشناس امنیتی عراقی، با اشاره به این که مدیریت درگیری ها در این مناطق برای مشاوران آمریکایی بسیار مهم تر از توجه آنها به مساله آموزش نیروهای غیر نظامی و جذب آنها در نیروهای نظامی است، گفت: اهالی الانبار متفرق شده اند و در میان رهبران سنی و مردم این منطقه انسجام و وحدت دیدگاه وجود ندارد بویژه از زمانی که اعضای شورای استانداری الانبار و برخی سران عشایر به عنوان نماینده دولت برای گفت وگو به آمریکا رفتند، این امر تشدید شده است.

حنون تصریح کرد که اعضای هیات الانبار درباره واگذار کردن پایگاه های الاسد و الحبانیه و پذیرفتن نیروهای بیگانه مذاکره کردند و این مساله آمریکایی ها را در تنگنا قرار داده زیرا نمی دانند آیا با نیروهای سیاسی موجود در پارلمان مواجه هستند یا سران عشایر یا بزرگان و ائمه جماعت و یا با شورای نظامی.

کارشناس عراقی در امور راهبردی در پایان گفت: امروز بسیاری از تشکل های الانبار تک‌روی می‌کنند و شورای نظامی به داعش گرایش دارد، اما از نظر سیاسی برای این مناطق برنامه‌ریزی می‌کند و حتی هیاتی که به آمریکا رفت با پارلمان و نیروهای سیاسی عراق هماهنگ و هم‌عقیده نبود.

پربیننده ترین خبرها