تصاویری از دشمنی داعش با علم

تصاویری از دشمنی داعش با علم
دوشنبه 4 اسفند 1393 - 13:28

عناصر داعش، با منفجر کردن یک کتابخانه عمومی در منطقه الفیصلیه در شهر موصل،8 هزار کتاب فرهنگی، تاریخی، فلسفی، علمی، ادبی و همچنین صدها کتاب نایاب و ارزشمند را نابود کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عناصر داعش، در دسامبر گذشته نیز صدها کتابِ کتابخانه مرکزی را که در داخل دانشگاه موصل واقع شده بود، آتش زدند.
آن ها کتاب های فرهنگی و ادبی را از کتابخانه مرکزی جمع آوری کردند و آن ها را در برابر چشمان عابران آتش زدند و در توجیه این اقدام خود، ادعا کردند که این کتاب ها حاوی امور مربوط به جادوگری است.
کتابخانه عمومی مرکزی موصل، در سال 1921 تاسیس شده بود و حاوی چندین بخش از جمله بخش عمومی، بخش مرجع (شامل بخش عربی و بخش انگلیسی)، بخش کتاب های نایاب و بخش مجله ها بود. این کتابخانه همچنین میزبان برگزاری برنامه ها و فعالیت های دیگری از جمله آموزش کامپیوتر، ادبیات و رسانه بود و در آن به دانش آموزان، شیوه انتخاب کتاب برای خواندن آموزش داده می شود.
شمار کتاب ها و نشریات کتابخانه عمومی موصل،١١٢٧٠٩ کتاب و نشریه بود.

به گفته ساکنان منطقه، عناصر افراطی داعش، قفل های کتابخانه را شکستند و دو هزار کتاب را با شش کامیون منتقل کردند. کتاب های سوزانده شده، کتاب داستان کودکان، شعر و فلسفه و کتاب هایی درباره ورزش، بهداشت، فرهنگ و علوم بود. تنها کتاب هایی که به جا گذاشتند، کتاب های مورد توافق داعشی ها بود.

از میان مطبوعاتی که احتمالا در نابودی کتابخانه، نابود شدند می توان به روزنامه های عراقی اشاره کرد که تاریخِ آن ها به اوایل قرن بیستم مربوط می شود، از آن گذشته، نقشه ها و کتاب هایی به جا مانده از دوره امپراتوری عثمانی و مجموعه ای از کتاب ها که 100 خانوادۀ اصیل در موصل، آن ها را به کتابخانه اهدا کرده بودند.
یک روز بعد از غارت کتابخانه مرکزی، عناصر مسلح، به کتابخانه حمله کردند و صدها کتاب علمی و فرهنگی را در برابر چشمان دانشجویان، آتش زدند.

 

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها