روزنامه‌های آلمانی: کشورهای عربی وضعیتی شکننده‌ دارند

روزنامه‌های آلمانی: کشورهای عربی وضعیتی شکننده‌ دارند
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 - 14:22

روزنامه های آلمانی عقیده دارند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی باید از درون تغییر کنند و نباید به قدرت نظامی آمریکا برای حمایت از ثبات خود تکیه کنند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری العالم، روزنامه "تاگس اشپیگل" چاپ برلین نوشت: پادشاه نشین های حوزه خلیج فارس و امارات پس از چند دهه ثبات سیاسی به دنبال آغاز انقلابهای عربی دچار نوعی آشفتگی و بی ثباتی شدند، و حکام این کشورها با شیوه های مختلف از جمله اقدامات پلیسی و سرکوب در صدد مهار این وضعیت بر آمدند و اینک نتایج مثبت مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب خشم حکام عرب حوزه خلیج فارس را بر انگیخته است.

این روزنامه با اشاره به بروز تحول در روابط غرب و ایران، نوشت: ایران بار دیگر با اقتدار وارد عرصه روابط بین الملل شده و این درحالی است که جهان عرب از فروپاشی نظام های خود رنج برده و به سوی هرج و مرج و ناآرامی پیش می رود و به همین علت باراک اوباما سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای بررسی امکان همکاری امنیتی و راه های حل تنش های منطقه ای، به کمپ دیوید دعوت کرده است.

این روزنامه غیبت سران چهار کشور عربی به ویژه عربستان در نشست مشترک اوباما با سران کشورهای عربی در کمپ دیوید را بیانگر عمق نگرانی این کشورها از توافق هسته ای آمریکا و ایران و نتایج جنگ در سوریه دانست و نوشت: نشست کمپ دیوید به صراحت بیانگر وضعیت شکننده ای است که حکام عرب کشوروهای حوزه خلیج فارس در آن به سر می برند.

عربستان اوکراین نیست
روزنامه آلمانی "زود دویچه  تسایتونگ" نیز در این خصوص نوشت: عربستان سعودی به گونه ای رفتار می کند که گویی به زودی تبدیل به اوکراینی دیگر خواهد شد...گویی کشورهای غربی آن را به حال خود رها کرده اند و به زودی در چنگال قدرتی اتمی گرفتار خواهد شد و اقلیت سعودی بیشتر مناطق این کشور را تصرف کرده اند.

این روزنامه می افزاید: واقعیت این است که این سناریو بسیار مبالغه آمیز است زیرا ایران روسیه نیست و در عین حال عربستان نیز اوکراین نیست بلکه شریک راهبردی آمریکاست و این گونه باقی می ماند و موضع واشنگتن در قبال عربستان، "این کشور دیکتاتوری"، هر گونه که باشد، واقعیت این است که آمریکا برای ثبات و تضمین بهای پایین نفت به آن نیازمند است.

بنابراین این سوال مطرح است که با این وضعیت، چرا توافق احتمالی ایران و غرب حکام کشورهای حوزه خلیج فارس را نگران کرده است؟
این روزنامه با اشاره به توافق هسته ای احتمالی بین ایران و غرب و نزدیکی مسالمت آمیز بین غرب و ایران پس از چند دهه قطع رابطه، می نویسد؛ باید این توافق را نوعی شانس قلمداد کرد زیرا هیچ جایگزینی جز اقدام نظامی در منطقه  برای آن وجود ندارد و اگر دیکتاتورهای منطقه خواهان حمایت آمریکا برای برخورداری از ثبات در مقابله با ایران هستند، نباید فراموش کنند که هرج و مرج در خاورمیانه نتیجه طبیعی تغییرات این منطقه است که منشاء اصلی آن خود این کشورها هستند نه دشمنان خارجی.

این روزنامه در پایان نوشت: اگر عربستان خواهان تسلیح خود است باید بداند که برای تغییر نظام استبدادی خود نیازمند موشک های واشنگتن نیست بلکه پادشاه این کشور باید خودش به یاری خودش بشتابد.

پربیننده ترین خبرها