رای الیوم:

"بهار اقتصاد ترکیه به پایان رسیده است"

دوشنبه 25 بهمن 1395 - 20:11

یک روزنامه عربی در تحلیلی در خصوص اقتصاد ترکیه نوشت، بهار اقتصاد ترکیه به پایان رسیده است.

العالم - ترکیه

روزنامه رأی الیوم در یادداشتی آورده است: گزارش های منتشر شده در برخی روزنامه های تخصصی نظیر فایننشال تایمز درباره اوضاع اقتصادی ترکیه و همچنین گزارش های صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که بهار اقتصادی ترکیه به پایان رسیده است و این کشور در آستانه فاجعه اقتصادی و پولی قرار دارد. لیر ترکیه در حال فروپاشی است و طی 20 ماه گذشته یک سوم ارزش خود را از دست داده است و وضعیت آن از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 تاکنون بی سابقه است. اکنون ارزش هر دلار معادل چهار لیر ترکیه شده و مداخله های بانک مرکزی ترکیه نظیر تزریق یک و نیم میلیارد دلار ارز به بازار برای مهار این روند، نیز نتیجه ای نداشته است.

صندوق بین المللی پول در گزارش ابتدای سال جاری میلادی اعلام کرد؛ اوضاع سیاسی ترکیه در هاله ای از ابهام است و گردشگری در این کشور حدود 35 درصد کاهش یافته و میزان بدهی شرکت ها بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشته است. بر این اساس پیش بینی می شود رشد اقتصادی ترکیه در سال 2017 معادل 2.99 درصد باشد. این درحالیست که رشد اقتصادی ترکیه در سال 2009 معادل 10 درصد بوده است. این کشور از زمان وقوع کودتای نظامی نافرجام در تابستان سال گذشته در آشوب قرار دارد و پس از بازداشت حدود یکصد هزار نفر و از جمله شماری از نمایندگان مجلس این کشور و محدود شدن آزادی بیان، اوضاع این کشور وخیم تر شده است.

بخش گردشگری که سالانه حدود 36 میلیارد دلار به خزانه این کشور وارد می کرد اکنون به سبب حملات تروریستی به پایتخت های سیاسی و اقتصادی ترکیه یعنی آنکارا و استانبول بیش از بخش های دیگر آسیب دیده است. این بخش 8 درصد از اشتغال کشور را در بر می گیرد و افزون بر این، حملات تروریستی موجب شده است که ترکیه دیگر برای سرمایه گذاری های خارجی مکان مطلوبی نباشد.

اردوغان اعتقادی به راه حل های پیشنهادی و از جمله افزایش نرخ سود (بانکی) برای نجات لیر ترکیه ندارد زیرا معتقد است که این اقدام منجر به کاهش درصد رشد خواهد شد اما واقعیت آن است که رشد اقتصادی این کشور در هر صورت چه نرخ سود افزایش یابد و چه افزایش نیابد، کاهش می یابد.

راه حل پیشنهادی اردوغان این است که شهروندان ترکیه طلاها و ارزهای خارجی خود را بفروشند و لیر ترکیه خریداری کنند و ایمان راسخ دارد که به رهبری غرب، توطئه ای بین المللی علیه ترکیه در جریان است و مهمترین سلاح آنها نیز کاهش ارزش لیر ترکیه است. وی همه کسانی را که دلار یا یورو ذخیره کرده اند، خائن توصیف و این تئوری را مطرح کرده است که: میان تروریستهای که سلاح به دست گرفته اند و تروریستهایی که دلار و یورو به دست دارند تفاوتی نیست زیرا هدف هر دوی آنها منحرف کردن ترکیه از اهدافش است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها