آمریکا در پس پرده بحران سودان

آمریکا در پس پرده بحران سودان
سه شنبه 7 تير 1390 - 07:28

يکي از رهبران حزب کنگره ملي سودان غرب را به ايجاد بحران در اين کشور جهت جلوگيري از پيشرفت سودان متهم کرد و اظهار داشت: آمريکا از عمل کردن به تعهداتش درباره سودان خودداري مي کند.

"موسی طه" در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: قطعنامه اخیر شورای امنیت در حقیقت اجرای توافق نامه آدیس آبابا درباره برخی از نقاط مورد اختلاف منطقه ابیه است، که براساس آن طرفین تا زمان حل نهایی این مسأله باید صلح را کاملا حفظ کنند.

طه با بیان اینکه غرب قدرتمند شدن سودان و ثبات و امنیت این کشور را برنمی تابد، افزود: غربی ها درصدند سودان را دچار بی ثباتی و جنگ های دائمی کنند. زیرا وضعیت سودان از زمان امضای پیمان صلح در حال بهبود است، و از منافع و توانایی هایش بهره می گیرد و به پیش می رود.

موسی طه خاطرنشان کرد: هر اندازه که دولت سودان در راه صلح گام بردارد، غرب بار دیگر آتش فتنه را برمی افروزد و بحران هایی مانند بحران ابیه و غیره را به وجود می آورد. از سوی دیگر خارطوم همواره تلاش می کند تا روابط میان شمال و جنوب براساس منافع برقرار باشد.

طه با پیش بینی اینکه دخالت های غربی ها در سودان ادامه داشته باشد اظهار داشت: آمریکا از عمل به وعده هایش مبنی بر بخشش بدهی های سودان، و توقف متهم کردن خارطوم به حمایت از تروریسم در صورت امضای پیمان صلح با جنوب سودان خودداری می کند.

موسی طه در پایان اظهار داشت: خارطوم توافق نامه صلح را امضا و همه پرسی و انتخابات آزاد و سالمی برگزار کرده، و به طور کامل به توافق نامه صلح پایبند بوده؛ این در حالی است که امریکا حتی به یک مورد از تعهداتش عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: خارطوم از سیاست های آمریکا به خوبی آگاه است و به هیچکدام از وعده های این کشور دل نمی بندد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها