"کالیبر" یا "تام هاوک"؛ کدام برنده است؟

سه شنبه 22 فروردين 1396 - 10:53

موشک های تام هاوک آمریکا از مدت های مدیدی به عنوان پیشرفته ترین سلاح ها به شمار می رود اما با ظهور موشک های کالیبر روسی شک و تردیدهایی درباره پیشتازی موشک های تام هاوک ایجاد شده است.

العالم - آمریکا

کارشناسان بارها موضوع عملکرد موشک های تام هاوک را در جنگ های آمریکا بررسی کرده اند که نتیجه ناامید کننده بوده است. آنها به این نتیجه رسیده اند که عملکرد موثراین موشک ها متفاوت از آن چیزی است که در داخل آمریکا درباره آن تبلیغ می شود. این موشک ها در انهدام اهداف خود عملکرد موثری ندارند.

گواه این مدعا نیز بررسی حمله موشکی اخیر آمریکا با 59 فروند موشک توماهوک به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه است. نتایج شلیک این موشک ها و وضعیت پایگاه و باند آن بعد از این حمله ما را بر آن می دارد که درباره عملکرد موثر این موشک ها بیاندیشیم و تردید به خرج دهیم.

الکسی لیونکوف کارشناس نظامی روسیه به شبکه روسی "زویزدا" گفت: بگذارید از این واقعیت شروع کنیم که این موشک ها می توانند بدون استفاده از سامانه های ناوبری اصلی به هدف خود برسند اما این فناوری وقتی کارایی دارد که دشمن هیچ ابزاری برای شناسایی و کنترل نداشته باشد و از سامانه های دفاع جوی برخوردار نباشد اما دشمن برخوردار از سلاح های مدرن و بسیار کارآزموده تهدیدی برای این موشک ها خواهد بود.

وی سپس به شلیک موشک های کالیبر روسی از دریای خزر با عبور از چند کشور به مواضع تروریست ها در سوریه اشاره کرد و گفت: روسیه فناوری دارد که می تواند هرگونه هدفی را با طی مسیر چند کشور مورد اصابت قرار دهد و روش شده است که عملکرد موثر این موشک ها دو برابر موشک های تام هاوک آمریکا است.

این کارشناس افزود: آمریکایی ها برای انهدام یک هدف واحد به طور میانگین سه موشک  تام هاوک استفاده می کنند اما ما برای یک هدف واحد از یک موشک و در برخی موارد نادر از دو موشک استفاده می کنیم.

وی گفت: احتمال اصابت موشک های تام هاوک به هدف بین  0.8-0.9. و موشک های کالیبر روسی بین 0.9-1. است. برد موشک های آمریکایی 600 تا 1200 کیلومتر و برد موشک های روسی کالیبر 1500 کیلومتر است.

6

پربیننده ترین خبرها