"خزانه روز قیامت" به خطر افتاده است!

يکشنبه 31 ارديبهشت 1396 - 12:45

روزنامه ایندیپندنت، هشدار داد خزانه بذر روز قیامت نزدیک قطب شمال، به دلیل ذوب یخ در معرض سیل قرار گرفته است.

العالم - اروپا

این روزنامه می نویسد انبار "سوالبارد" نروژ نزدیک قطب شمال ساخته شده است و به نوعی بیمه جهانی برای تضمین بقای انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کره زمین یا اشتباهات انسانی محسوب می‌شود.
به گفته این روزنامه درهای این خزانه در سال 2008 بسته شد و انتظار نمی رفت که تا چند نسل بعد باز شود اما به دلیل وقوع سیل ناشی از ذوب شدن یخ های قطب شمال در کمتر از 10 سال باز شد.
در این گزارش آمده است به دلیل افزایش دمای هوا مقدار زیادی آب در تونل منتهی به در این مخزن جمع شده و حتی به داخل آن راه یافته است. این مخزن در عمق کوهی در منطقه ای در نروژ نزدیک قطب شمال ساخته شده است.
این روزنامه تشریح کرده است که در سال جاری بیشترین میزان افزایش دمای در تاریخ بشر ثبت شده است. لذا این منطقه بیش از آنکه شاهد تشکیل یخ باشد شاهد بارش باران بوده است. آب باران به داخل تونل راه یافته و به انبار دانه ها نفوذ کرده اما در همانجا منجمد شده و آسیبی به بذرهای انبارشده نرسانده است.
در این گزارش آمده است با اینکه آسیبی به بذرها نرسیده است اما اکنون توان مقاومت این انبار در برابر حوادث بزرگ طبیعی – که در واقع هدف اصلی ساخت این انبار است – زیر سئوال می رود.
این روزنامه در پایان آورده است دانشمندان اکنون می خواهند با اندکی درنگ بدانند که آیا افزایش دمای هوا در اواخر سال 2016 پدیده ای زودگذر بوده است یا اینکه مقدمه یک پدیده درازمدت است و اینجاست که این انبار در معرض خطر خواهد بود.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها