عبدالباری عطوان تحلیل کرد:

سه گزینه پیش روی قذافی

سه گزینه پیش روی قذافی
چهارشنبه 2 شهريور 1390 - 04:03

يك نويسنده و تحليلگر برجسته جهان عرب با اشاره به سه گزينه پيش روي "معمر قذافي" ديکتاتور ليبي هشدار داد که سازمان پيمان آتلانتيک شمالي "ناتو" بدنبال احداث پايگاههاي نظامي در ليبي بعد از سرنگوني کامل قذافي و روي کار آمدن نظام جديد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "عبدالباری عطوان" در سرمقاله امروز خود در روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" چاپ لندن با عنوان "گزینه های پیش روی قذافی" نوشت: قذافی سه گزینه پیش روی خود دارد که نخستین گزینه، عزیمت قذافی به سمت شهر "سرت" است که محل حضور هواداران سرسخت او است یا اینکه به سمت مناطق "سبها" و واحه الکفره حرکت کند که زادگاه و محل قبیله او است.

وي درباره دومین گزینه پیش روی قذافی نوشت: دیکتاتور لیبی ممکن است که همانند دوست مخلوع خود "زین العابدین بن علی" به محل امنی در یکی از کشورهای آفریقایی پناه ببرد که ملت ها و رهبران آنها در کمک های مالی او غرق شده اند.

این نویسنده افزود: سومین گزینه پیش روی قذافی این است که کار صدام دیکتاتور پیشین عراق را انجام دهد یعنی سازماندهی هواداران و اعضای قبلیه و قبایل هواداران خود را آغاز کند و جنگ های چریکی علیه نظام جدید لیبی به راه بیاندازد.

عبدالباری عطوان گفت: دشوار است که به طور قطع بگوییم قذافی کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد اما به احتمال زیاد او گزینه رجوع به قبیله خود و تلاش برای برانگیختن تعصب های قبیله ای را در دستور کار قرار دهد تا از این طریق برای نظام جدید لیبی مانع تراشی کند و معتقد نیستم که قذافی تا سرحد مرگ خواهد جنگید.

اين نويسنده و تحلیلگر عرب نوشت: اقدامات نیروهای پیروز در هفته ها یا ماههای آینده نقش اصلی را در ترسیم چهره آینده لیبی بعد از قذافی ایفا خواهد کرد و مرحله بعد از قذافی اوج دشواری و پیچیدگی خواهد بود.

وي همزمان درباره توطئه کشورهای غربی و ناتو علیه آینده لیبی هشدار داد و گفت: مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم که سخنان "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و "ولیم هیگ" وزیر امور خارجه این کشور درباره احتمال اعزام نیروهای غربی برای حفظ صلح و امنیت در مرحله آینده لیبی یکی از بزرگترین مین هایی است که ممکن است جلوی راه نظام جدید این کشور منفجر شود و این امر تن دادن به خواست ناتو برای احداث پایگاههای نظامی در خاک لیبی باشد.

عبدالباری عطوان افزود: "مصطفی عبدالجلیل" رئیس شورای انتقالی لیبی گفت که هرگز ایجاد هرگونه پایگاههای نظامی خارجی در لیبی را نمی پذیرد اما او رئیس موقت و شورای او نیز موقت است و بعید نمی دانیم که حتی قبل از آغاز مرحله انتقالی استعفا دهد بویژه که او در پی کشته شدن ژنرال عبدالفتاح یونس تهدید به استعفا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمی خواهیم جشن مردم لیبی درباره سرنگونی رژیم قذافی و تصرف کامل شهر طرابلس با کمترین خونریزی را برهم بزنیم اما نگرانی درباره آینده لیبی همچنان وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها