امير قطر؛ عقب نشيني يا احساس مسئوليت

اتاق عملیات الجزیره و بحران سوریه

اتاق عملیات الجزیره و بحران سوریه
يکشنبه 6 شهريور 1390 - 18:40

يک نويسنده مشهور عرب در مقاله اي با اشاره به تاثير عمده فتنه انگيزي برخي کشورهاي عربي در حوادث سوريه، اظهارات امير قطر درباره سوريه را متناقض و برخلاف مواضع افراطي مسئولان و رسانه هاي اين کشور در قبال دمشق دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "غالب قندیل" در این مقاله با اشاره به اظهارات اخیر امیر قطر در سفر به تهران نوشت: امير قطر در تهران درباره سوريه چنين اظهار نظر کرد: "همه ما که در وضعيت دشوار کنوني سوريه از اين کشور دفاع کرده ايم تلاش کرديم تا دوستانمان در سوريه را به اتخاذ گامهاي حقيقي در راستاي اصلاحات واقعي تشويق کنيم و ملت سوريه يک قيام مردمي، مدني و حقيقي را جهت مطالبه تغيير، عدالت و آزادي آغاز کرده است و همگان مي دانند که شکست راه حل امنيتي به اثبات رسيده است و به نظر نمي رسد ملت سوريه پس از پرداخت هزينه مطالباتش، از خواسته هايش دست بردارد. اميدواريم نيروهاي تصميم گيرنده در سوريه به اين نتيجه برسند ايجاد تغييراتي که با خواسته هاي ملت اين کشور متناسب باشد ضروري است و ما بايد به آنها در اتخاذ چنين تصميمي کمک کنيم".

 

تناقض در مواضع امیر قطر

غالب قندیل در این مقاله تاکید کرد: در اين اظهارات، تناقض و مغالطه هاي فراواني به چشم مي خورد. زيرا گزينه امنيتي تروريستي، انتخاب برخي از نيروهاي مخالف دولت سوريه و نزديک ترين آنها به دولت قطر يعني سازمان اخوان المسلمين است که شيخ يوسف قرضاوي در تحريک آنها در زمينه فتنه مذهبي مشارکت داشت و در ابتداي حوادث سوريه از داخل قطر، خطبه هاي تحريک کننده ایراد مي کرد.

قندیل خاطرنشان کرد: تلاش ها براي برافروختن آتش فتنه در سوريه تاکنون به لطف بيداري ملت و اقدامات دولت و ارتش اين کشور براي پايان دادن به حوادث اخير و جلوگيري از تسلط نيروهاي شبه نظامي افراطي بر مناطق مختلف سوريه، به شکست انجاميد. اين همان موضوعي است که شيخ حمد از آن به عنوان راه حل امنيتي ياد مي کند، و در اظهاراتش دو حقيقت را از نظر دور مي دارد که اولا دولت سوريه روند سياسي را براساس قوانين اصلاح طلبانه و از طريق فراخوان غير مشروط براي گفتگو است، روندی که مخالفان از پذيرش آن خودداري کرده، و همه راههاي منتهي به آن را تاکنون مسدود کرده اند. در نتيجه زماني که امير قطر به سخنگوي ملت سوريه و مخالفان تبديل مي شود، پس بايد به "برهان غليون"، "هيثم المانع" و ساير مدعيان دمکراسي خواهي به خاطر حمايت از تروريسم و تسلط شبه نظاميان تحت فرمان افراطيون اخوان و تکفيري ها تبريک گفت!

 

دخالتهای آشکار قطر در سوریه

این نویسنده مشهور عرب تاکید کرد: دولت قطر مي تواند با پايان دادن به دخالت در امور داخلي سوريه به ملت اين کشور کمک شاياني بکند. در نتيجه نشانه عملي مواضع جديد قطر نيازمند گامهايي است که امير قطر مي تواند به جاي سخنراني درباره اصلاحات و دمکراسي و گوش فرادادن به خواسته هاي مردم به طور عملي در پيش بگيرد. زيرا امير قطر خودش حاکم خودکامه کشوری است که هيچ ارتباطي با دمکراسي و شنيدن صداي ملت ندارد. بنابراين وي به عنوان يکي از نمادهاي نظام هاي ديکتاتوري، شايستگي اندرز دادن به کشوري که در آن نظام جمهوري برقرار است و رئيس جمهور آن از سوي مردم انتخاب شده، و داراي پارلمان منتخب از سوي مردم است ندارد؛ و هر اندازه که انتقادات از نظام سوريه فراوان باشد باز هم ترديدي نيست که نظام اين کشور براساس همه معيارهاي قانوني و سياسي از اميرنشين قطر پيشرفته تر است.

 

اتاق عملیات الجزیره برای ایجاد بحران در سوریه

غالب قندیل تاکید کرد: امير قطر مالک عملي شبکه الجزيره و صاحب اختيار آن است، و اين شبکه در تعامل با حوادث سوريه به ابزاري براي ايجاد ناآرامي و تحريک مردم سوريه عليه نظام و شخص بشار اسد رئيس جمهوری تبديل شده است؛ اين شبکه در حقيقت در تعامل با حوادث سوريه همه اصول توازن سياسي و عرف هاي حاکم بر فعاليت حرفه اي بي طرفانه را زير پا گذاشته، و در نتيجه به ابزار اطلاع رساني گروه های افراطی و مخالفان نظام سوريه تبديل شده است.

قندیل در ادامه نوشت: شبکه الجزيره قبل از آغاز حوادث اخير سوريه، درحال زمينه سازي براي بروز ناآرامی ها در این کشور بود، و دوره هاي آموزشي خاصي را با هزينه آن شبکه يعني اموال امير قطر براي افرادي برگزار کرد که از آنها به نام فعال ياد مي شد، و يکي از آنها به طور مستقيم در تماس با اين شبکه به گوينده خبر الجزيره گفت: ما از دوربين ها و موبايل هاي ماهواره ای که شبکه الجزيره در اختيار ما گذاشته است، فعا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها