روزنامه صهیونیستی هاآرتص :

هراس از لغو پیمان کمپ دیوید

هراس از لغو پیمان کمپ دیوید
پنج‌شنبه 10 شهريور 1390 - 09:41

روزنامه هاآرتص در گزارشي با اشاره به هراس سياستمداران صهيونيستي از احتمال لغو پيمان کمپ ديويد، اين امر را به معناي اعلان جنگ ميان مصر و رژيم صهيونيستي دانست.

پیمان کمپ دیوید در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ بین انور سادات، رئیس جمهور مصر و مناخیم بیگن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری ایالات متحده و با حضور جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در استراحتگاه کمپ دیوید به امضا رسید.

کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و  رژیم صهیونیستی بود که به صلح میان مصر و  صهیونیست ها انجامید.

روزنامه عبري زبان هاآرتص در گزارشی به قلم " تسيبي برائيل" تحليلگر سياسي و کارشناس امور عربي نوشت : حتي اگر صد سال از امضاي کمپ ديويد بگذرد، لغو آن تهدیدی برای اسرائیل و به معناي اعلام جنگ ميان مصر و اسراييل است.

نویسنده این مقاله می افزاید : " ما دچار شوک شديم، چرا که ناگهان امور مصر به دست شوراي نظامي افتاد و ما متوجه شديم که توافقنامه صلح که 33 سال پیش با انور سادات امضا شده، اينک در آستانه سقوط قرار دارد؛ زيرا سادات فوت شده، حسني مبارک ديکتاتور نيز برکنار شد و شوراي نظامي قدرت را در دست گرفته است.

برائيل در گزارش خود که در صفحه نخست هاآرتص چاپ شده است، راه حلي براي پايان دادن به ترس سياستمداران در تل آويو پيشنهاد داد و گفت: به جاي اینکه منتظر بمانید تا مصر تغيير توافقنامه صلح را اعلام کند، باید لغو توافقنامه صلح با اردن و مصر را اعلام و خود را براي حوادث آتي حتي اگر جنگ هم باشد، آماده کرد.

اين تحليلگر سياسي افزود: در قدرت ماندن شوراي نظامي تحت رهبري طنطاوي خطري براي اسراييل است،چرا که شوراي نظامي به آساني به صداي مردم گوش مي دهد و خواسته هايشان را اجرا می کند.

برائيل نویسنده عبری از سرنگوني حسنی مبارک رييس جمهور مخلوع مصر به شدت ابراز تاسف کرد و افزود: سرنگوني مبارک امنيت راهبري اسراييل را در معرض خطر قرار داد، زيرا مبارک از روابط آرام مصر و اسراييل طي سي سال گذشته محافظت کرده بود.

برائيل اظهار داشت: تل آويو از هيچ احترامي از سوي مردم مصر برخوردار نيست و مردم مصر همواره خواهان لغو کمپ ديويد و اخراج سفير اسراييل از قاهره هستند.

پربیننده ترین خبرها