جولان ترکيه روي تيغ سپر موشکي آمريکا

جولان ترکيه روي تيغ سپر موشکي آمريکا
جمعه 11 شهريور 1390 - 17:08

درحالي وزارت امور خارجه روسيه بار ديگر استقرار سپر موشکي آمريکا در اروپا را براي روسيه خطرناک توصيف کرد که خبرها از موافقت ترکيه با استقرار رادارهاي آمريكايي براي اجراي اين طرح در خاک اين کشور حکايت دارد.

اين اقدام ترکيه در حالي صورت مي گيرد که آمريکا آشکارا قصد خود را از اجراي چنين طرحي مقابله با جمهوري اسلامي ايران مطرح کرده است و در چنين شرايطي توجيه آنکارا براي موافقت با اين طرح به مثابه جولان بر روي لبه تيغي است که واشنگتن آن را تدارک ديده است.

با وجود اين که ايران و ترکيه به عنوان دو کشور دوست، به ويژه با روي کار آمدن اسلام گرايان، مناسبات خود را بيش از پيش گسترش داده اند؛ بي شک استقرار سپر موشکي آمريکا و ناتو در خاک ترکيه گامي معکوس در روند مناسبات روبه رشد کنوني خواهد بود و در راستاي ملاحظات منافع کشورهاي همسايه نيست و با اعتراضات جدي در اين خصوص همراه خواهد بود.

اخبار موافقت ترکيه با استقرار سپر موشکي آمريکا در شرايطي مطرح شده است که پيشتر رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه سال گذشته (آبان ماه 89) در ديدار با رييس جمهور آمريکا در نشست سران گروه 20، 5 شرط را براي اين منظور اعلام کرده بود.

1) سيستم سپر موشکي نبايد يک کشور مشخصي را هدف قرار دهد.
2) همه اقدامات بايد در چارچوب ناتو صورت گيرد .
3) محل استقرار سيستم دفاع موشکي مساله حايز اهميتي است که بايد لحاظ شود.
4) اين که فرماندهي آن به عهده چه کسي خواهد بود.
5) اين طرح بايد شامل کل ترکيه باشد نه يک منطقه آن.

اگر چه اين شروط دغدغه هاي کشورهاي همسايه را مرتفع نمي کند و به نظر مي رسد تلاشي بوده است براي کم کردن اين دغدغه ها، با اين وجود اين پرسش پيش مي آيد که آيا خواسته هاي ترکيه دراين زمينه کاملا برآورده شده است يا اين که آنکارا در نهايت در برابر واشنگتن دستان خود را به علامت تسليم بالا برده و ملاحظات کشورهاي همسايه را نايده گرفته است.

در چنين شرايطي منابع خبري ترکيه روز جمعه (11 شهريور) اعلام کردند که سلجوق اونال سخنگوي وزارت خارجه تركيه اعلام كرده است كه آنکارا در طرح سپر موشكي ناتو مشاركت خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه خاطرنشان کرد که تصميم به اجراي طرح سپر موشكي در نشست ليسبون اتخاذ و برنامه ريزي در اين زمينه نيز آغاز شده و بر اساس اين تصميم رادارهايي كه از سوي آمريكا براي اجراي طرح سپر موشكي در اختيار ناتو قرار داده شده در تركيه مستقر خواهد شد.
 
وي در توجيه موافقت ترکيه با طرح سپر موشکي عنوان کرده است که استقرار اين رادارها در تركيه در راستاي عضويت آنکارا در ناتو صورت مي گيرد و قدرت دفاعي کشور را افزايش خواهد داد.
 
اين درحالي است که يك مسوول نظامي آمريكا پيش از اين در گفت وگو با روزنامه "وال استريت ژورنال" اعلام كرده بود كه آمريكا در سال جاري قصد استقرار رادارهاي متعلق به طرح سپر موشكي در تركيه را دارد.

بر اساس برنامه ايجاد سپر موشکي تا سال 2018 آمريکا قصد دارد که تجهيزات اطلاع رساني و آتشباري خود را در کشورهاي اروپايي مستقر کند.

روسيه: سپر موشكي آمريكا خطرناك است

در همين حال "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه کماکان در واکنش به استقرار سپر موشكي آمريكا گفت: اين اقدام ايالات متحده براي روسيه و نيروي راهبردي هسته اي اين كشور خطر جدي محسوب مي شود.      
   
لاوروف افزود: آمريکا در نظر دارد سامانه موشكي اروپا را با مشخصاتي كه واشنگتن تعيين كرده است، ايجاد کند كه براي نيروي هسته اي راهبردي روسيه خطرآفرين خواهد بود.

گسترش نامحدود امكانات پدافند موشكي يك طرف، نياز براي اقدامات جبران كننده را براي طرف ديگر بوجود مي آورد تا خطر كاهش توانمندي نيروي بازدارنده خود را از بين ببرد و اين مساله بي شک به زيان منطقه و از جمله باعث دامن زدن به مسابقه هاي تسليحاتي مي شود.
 
از اين روز مساله امنيت موشكي قاره اروپا با توجه به طرح سپر موشكي آمريكا كه قرار است در قاره اروپا مستقر شود، مهم ترين مساله مورد اختلاف مسكو و واشنگتن است.

مقامات روس، استقرار سيستم پدافند موشكي آمريكا در مجاورت مرزهاي روسيه را تهديدي براي امنيت راهبردي خود مي دانند و به طور مكرر هشدار داده اند كه در صورت استقرار تسليحات آمريكايي در كشورهاي مجاور، تدابير متقابل را اتخاذ خواهند كرد.

همچنين "دميتري راگزين" نماينده ويژه روسيه در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي "ناتو" اعلام کرده است که روسيه با استقرار تسليحات راهبردي آمريکا در درياي سياه مخالف است و آن را غيرقابل قبول مي داند.

راگزين در جمع خبرنگاران گفت: با استقرار سامانه پدافند موشکي آمريکا در منطقه درياي سياه حتي در صورت اينکه منافع راهبردي ما را هدف نگيرد، مخالف هستيم.

نماينده روسيه در ناتو

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها