مرحله جدید جدال آنکارا و تل آویو

اسراییل به مخالفان ترکیه نزدیک می شود

اسراییل به مخالفان ترکیه نزدیک می شود
شنبه 19 شهريور 1390 - 15:27

روزنامه صهيونيستي يديعوت آحرونوت نوشت که " اسراييل در واکنش به مواضع رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه، تدابير بسيار سختي عليه اين کشور اتخاذ مي کند که از جمله آنها شناسايي کشتار ارامنه، همکاري با کردهاي مخالف و سازماندهي يک حمله ديپلماتيک عليه آنکارا است".

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ، این روزنامه صهیونیستی افزود: مهمترین این تدابیر، آموزش کردهای مخالف ترکیه در شرق این کشور و کمک تسلیحاتی به آنان است.

یدیعوت آحرونوت اضافه کرد:" اویگدور لیبرمن" وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دستور داده است تا این تدابیر سختگیرانه علیه ترکیه وضع و اعمال شود.

در بخشی از این تدابیر آمده است که " وزارت خارجه اسراییل در چارچوب طرح های دیپلماتیک و امنیتی علیه ترکیه ، از سفر اتباع  این رژیم به ترکیه جلوگیری و از اقدام مجلس سنای آمریکا در شناسایی کشتار ارامنه بدست ترک ها در حدود صدسال قبل حمایت می کند".

براین اساس " رژیم صهیونیستی قصد دارد از ترکیه به اتهام نقض حقوق شهروندان کرد این کشور به دادگاه های بین المللی شکایت و از جدایی طلبان ترکیه حمایت کند".

یدیعوت آحرونوت نوشت: انتظار می رود لیبرمن هنگان سفر به آمریکا در ماه جاری میلادی با لابی اسراییل دیدار تا زمینه همکاری با کنگره آمریکا علیه ترکیه را فراهم کند".

" لیبرمن قصد دارد با رهبران حزب کردستان ترکیه (پ ک ک) دراروپا دیدار و راههای همکاری با آنان علیه ترکیه و چگونگی حمایت از آنان در زمینه های مختلف را بررسی کند".

این در حالی است که يک وزير امنيتي رژيم صهيونيستي روزجمعه گذشته سخنان اخيرنخست وزير ترکيه " را جديد و خطرناک " خواند و درعين حال گفت که اسراييل خواستار فروکش کردن اين جنگ لفظي است.

اردوغان که قبلا بر ضرورت عذرخواهي رژيم صهيونيستي از ترکيه در خصوص قتل عام شهروندان ترک بدست ارتش اين رژيم  تاکيد کرده بود در جديدترين اظهاراتش گفت که نيروي دريايي ترکیه از اين پس کشتي هاي کمک رسان این کشور به نوار غزه را اسکورت خواهد کرد.

ارتش رژيم صهيونيستي قبلا در آب هاي بين المللي با حمله به يک کشتي ترکيه حامل کمک هاي انسان دوستانه براي مردم فلسطين در نوارغزه ، 9 شهروند ترک را کشت که اين مسئله اعتراض شديد مردم ترکيه را برانگيخت.

" دان مريدور" در گفت وگو با راديو نظامي رژيم صهيونيستي گفت: اسراييل بايد سکوت کرده و انتظار بکشد زيرا در اين مرحله جدال لفظي و پاسخگويي نفعي ندارد".

وي در عين حال افزود: اگر ترکيه بارديگر براي شکستن محاصره غزه و کمک رساني به مردم غزه اقدام کند، قوانين بين المللي را نقض مي کند.

خبرگزاري فرانسه به نقل از يک مقام ارشد رژيم صهيونيستي نيز اعلام کرد که " سخنان اردوغان بسيار خطرناک و تحريک آميز است".

اين مقام رژيم صهيونيستي که خواسته است به نامش اشاره نشود، افزود: بسيار سخت است که تصورکنيم ترکيه دست به اين اقدام بزند زيرا به پيمان آتلانتيک شمالي(ناتو) تعهداتي داده است.

اردوغان روز پنجشنبه گذشته گفت: کشتي هاي جنگي ترکيه مامور شده اند که از کشتي هاي ترک حامل کمک هاي انساندوستانه عازم نوار غزه حمايت کنند.

وي افزود: از اين پس اجازه نمي دهيم اسراييل به کشتي هاي ترکيه حمله کند، اجازه نمي دهيم براي ديگر کشتي ها مشابه آنچه براي کاروان دريايي آزادي اتفاق افتاد، رخ بدهد. اسراييل درصورت تکرار حمله پاسخ مناسبي دريافت خواهد کرد.

روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي پس از آنکه تل آويو حاضر به عذرخواهي از آنکارا نشد، بشدت بحراني شد.

اردوغان بعيد دانسته است که روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي به حالت عادي بازگردد.

ترکيه سفير رژيم صهيونيستي را اخراج و روابط نظامي با اين رژيم را قطع اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها