جنگهای پنهان آل سعود علیه انقلابها

جنگهای پنهان آل سعود علیه انقلابها
دوشنبه 28 شهريور 1390 - 14:05

نويسنده و پژوهشگر معروف عربستاني، جنگهاي پنهان سعودي ها عليه انقلابهاي عربي را موجب تضعيف و منزوي شدن آنها در منطقه و جهان دانست.

خانم مضاوی الرشید در مقاله ای که امروز در روزنامه القدس العربی منتشر شد، تاکید کرد: در کشورهاي عربي که اخيرا در آنها انقلاب صورت گرفته است، رویدادها بسیار سريع اتفاق مي افتد؛ رویدادهایی که بر انزواي بين المللي رژيم صهيونيستي افزوده و زمينه را براي به رسميت شناخته شدن کشور مستقل فلسطين فراهم کرده است و تنها تهديد به وتوي امريکا در اين زمينه به عنوان يک مانع باقي مانده است.

وی افزود: در قاهره، حمله به سفارتخانه رژيم صهيونيستي و آتش زدن پرچم اين رژيم يک پيام قوي بود که در زمان آغاز انقلاب مصر مخابره نشد. اما ملت مصر در مقابل به شهادت رسيدن نيروهايش در مرز اين کشور با سرزمين هاي اشغالي سکوت پيشه نکرد و مانند دوره مبارک منتظر انجام تحقيقات! در اين زمينه نماند.

مضاوی الرشید خاطرنشان کرد: سفارت رژيم صهيونيستي در امان نيز با دخالت نيروهاي امنيتي اردن از عمليات مشابهي در امان ماند، و تلاش مردم براي تسخير آن به نتيجه رسيد. با اين وجود همگان به اين نتيجه رسيده اند که تا زماني که قضيه فلسطين به صورت معلق باقي بماند و ملت فلسطين تحت اشغال باشد حضور رژيم صهيونيستي در پايتخت کشورهاي عربي امري غير مقبول است.

وی تاکید کرد: در چنين وضعيتي و به دنبال پيروزي انقلاب هاي عربي، عربستان نيز همانند رژيم اشغالگر قدس روابط خود را با کشورهاي عربي و به ويژه کشورهاي انقلابي در پايين ترين سطح مي بيند. علت اين امر متهم بودن عربستان از چند جنبه است.

مضاوی الرشید، شانه خالی کردن عربستان سعودی از معرفي رژیم اسرائيل به عنوان خطري براي منطقه را بعنوان نخستین دلیل عنوان کرد و گفت: هيچ اظهار نظری از سوي مقامات اين کشور مبني بر دشمن دانستن رژيم صهيونيستي شنيده نشده است. بلکه مسئولان عربستاني به جاي اين واقعيت، مدعي هستند که دشمن حقيقي که منطقه را تهديد مي کند ايران است.

وی دومین دلیل را کودتای عربستان علیه انقلابها دانست و تاکید کرد:  پس از مرحله همدردي و برادري ميان آل سعود و حسني مبارک، رياض به عنوان رهبر کودتا عليه انقلاب مردم مصر شناخته مي شود و اين کشور تلاش مي کند تا روابط رياض - قاهره را به وضعيت قبل از سقوط مبارک يعني دنباله روي مصر از عربستان و همپيماني اعلام نشده ميان دو کشور در مقابل برخي کمک هاي مادي بازگرداند.

وی استقبال عربستان از زين العابدين بن علي ديکتاتور سرنگون شده تونس را سومین دلیل دانست و تاکید کرد: عربستان با این اقدام احترام و جايگاه خود را در ميان مردم اين کشور از دست داد. به ويژه اينکه موضوع بازگرداندن بن علي به تونس به يک مسأله معلق تبديل شده است که با وجود اظهار دوستي فراوان از سوي وزير امور خارجه عربستان در ديدار از تونس، مردم اين کشور از اين خواسته دست برنخواهند داشت.

مضاوی الرشید بحران روابط یمن و عربستان را چهارمین دلیل عنوان کرد و گفت: به دنبال تلاش عربستان براي بازيچه قرار دادن سرنوشت ملت يمن و استقبال از ديکتاتور زخمي اين کشور که منجر به تأخير در پيروزي انقلاب مردم شد، روابط عربستان و يمن بحراني گرديد و رياض به طور جدي در راستاي يافتن جايگزيني براي علي عبدالله صالح تلاش مي کند و در صورتي که مجبور شود براي پايان دادن به جدال ميان نظام و ملت به نفع ديکتاتور نيمه سوخته اين کشور از دخالت نظامي در اين کشور دريغ نخواهد کرد.

این نویسنده عربستانی، ناتوانی سعودي ها در تعامل با نظام سوريه را پنجمین دلیل دانست و تاکید کرد: عربستان نه از شورشيان حمايت کرد و نه به خروج نظام از مشکلات کنوني کمک کرد. بلکه در اتخاذ تصميم متردد باقي ماند تا اينکه با چراغ سبز امريکا آن موضع عجيب را اتخاذ کرد.

مضاوی الرشید اظهار داشت: در سايه روابط پرتنش عربستان با کشورهاي عربي، به نظر مي رسد آل سعود روز به روز منزوي تر مي شود، و جنگ هاي کوچک و توطئه هاي پنهان آل سعود عليه انقلاب هاي عربي، باعث تضعيف عربستان شده است. به همين دليل سعودی ها بار ديگر مدافع امنيت کشور و چاههاي نفت شان را مورد تهديد قرار دادند. آنها حتي نتوانست اين تهديد را توسط سعود الفيصل وزير امور خارجه شان اعلام کنند. بلکه تهديدات مذکور را در قالب يک مقاله به قلم ترکي الفيصل برادر وزير امور خارجه که به سخنگوي غير رسمي وزارت امور خارجه عربستان تبديل شده است، در يک روزنامه آمريکايي منتشر کردند.

مضاوی الرشید خاطرنشان کرد: اين پيام تهديد متضمن نکات متعددي بود که مهم ترين آنها پايان دادن به همکاري صميمانه و روابط ويژه ميان عربستان و امريکا بود که بيشتر رنگ و بوي دنباله روي رياض از واشنگتن گرفته است. به طوري که تصميم امريکا در شوراي

پربیننده ترین خبرها