فروپاشی امپراطوری آمریکا در خاورمیانه

فروپاشی امپراطوری آمریکا در خاورمیانه
چهارشنبه 30 شهريور 1390 - 10:51

"رابرت فيسک" نويسنده و روزنامه نگار معروف انگليسي تاکيد کرد، امپراطوري آمريکا در خاورميانه به دليل حمايت از رژيم صهيونيستي در حال فروپاشي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "رابرت فیسک" در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت، نوشت: فلسطيني ها معتقدند حتي اگر نتوانند آراي لازم در مجمع عمومي سازمان ملل را کسب کنند ، اگر محمود عباس در برابر نفوذ آمريکا و اسراييل تسليم نشود، قادر به ايجاد کشور مستقل خواهند بود، و به همه عرب ها خواهند فهماند که آن چه را اسراييل سعي دارد عمل انجام شده قلمداد کند ، قابل نقض است.

وي افزود : به اين صورت نه آمريکا و نه اسراييل نخواهند توانست بار ديگر سلطه خود را بر اعراب بگسترند. آمريکا نفوذ خود در منطقه را از دست داد بنابراين بايد با روند سازش و نقشه راه و پيمان اسلو و .. خداحافظي کرد زيرا اين طرح ها به تاريخ پيوسته اند.

فيسک ايجاد کشور مستقل در شرايط کنوني را نوعي توصيف کرد و گفت: ايجاد کشور مستقل فلسطين غيرممکن است زيرا اسراييل بسياري از اراضي اشغالي عربي را براي ايجاد شهرک هاي خود به کار گرفته است؛ اما اينک صحبت از مساله اي بسيار بزرگ تر است. راي مثبت مجمع عمومي سازمان ملل يا شوراي امنيت ، به ايجاد دودستگي در ميان قدرت هاي غربي منجر خواهد شد، آمريکا و اروپايي ها از يک طرف و اعراب و آمريکا از سوي ديگر، به بروز دودستگي گسترده ميان اتحاديه اروپا منجر خواهد شد و اروپا را به دو گروه اروپاي شرقي و اروپاي غربي تقسيم خواهد کرد و فرانسه و آلمان را از هم جدا خواهد کرد و در سوي ديگر اتحاديه اروپا و اسراييل دچار همين مساله خواهند شد.

فيسک در ادامه با بيان اينکه بخش اعظم مصيبتي که قرار است اتفاق بيفتد بر شانه هاي رژیم اسراييل سنگيني خواهد کرد ، خاطر نشان کرد : اسراييل با مخالفت وقيحانه خود با عذرخواهي از کشتار 9 تن از فعالان ترک که سرنشين ناوگان آزادي بودند و همچنين با خودداري از عذرخواهي از مصر به سبب کشتن سربازان مصري دو تن از هم پيمانان خود را در منطقه در مدت کمتر از يک سال از دست داد؛ در حالي که حتي سزاوار تاواني بيشتر از اين است.

اين نويسنده انگليسي افزود : ممکن است برخي معتقد باشند که اسراييل " ظالمانه " تاسيس شد، اما  مشروعيت خود را از سازمان ملل گرفت. در آن زمان در 29 نوامبر 1947 سازمان ملل براي مشخص کردن سرنوشت فلسطيني ها تشکيل جلسه داد، و اسراييل را به رسميت شناخت. آمريکايي ها نخستين کساني بودند که به تاسيس اسراييل راي مثبت دادند و اينک مسخره است که مي بينيم اسراييل سعي دارد جلوي راي دادن سازمان ملل به کشور فلسطين را بگيرد، و علاوه بر آن آمريکا نخستين کشوري است که براي جلوگيري از به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين به دنبال استفاده از حق وتو است.

وي سپس با اشاره به اينکه خاورميانه جديد که بيداري عربي و انقلاب ملت ها براي دستيابي به عزت و آزادي آن را فراگرفته است تاکید کرد که این موضوع، موجب خواهد شد درخواست به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل راي بياورد هر چند آمريکا پيشاپيش سعي دارد با تهديد به وتو کردن اين درخواست جلوي آن را بگيرد؛  اين مساله يک اتفاق ساده نخواهد بود ، و این صفحه اي نيست که بتوان آن را بست و به فراموشي سپرد، بلکه اتفاقي است که موجب سقوط يک امپراتوري خواهد شد.

فيسک تاکيد کرد : اخلاص شديد وزارت خارجه آمريکا به رعايت منافع اسراييل ، ايالات متحده را وادار خواهد اين هفته در نقش کشوري ديگر ظاهر شود. نه آن کشوري که وودرو ويلسون و اصول 14 گانه آن را ايجاد کرد و بر عزم و پايداري تاکيد داشت و نه آن کشوري که چندين دهه با نازي ها و فاشيست ها جنگيد و نه حتي کشوري که " تنديس آزادي " خوانده مي شود ، بلکه در نقش کشوري " خودخواه " و " وحشت " زده ظاهر خواهد شد که رييس جمهور آن پس از آن متعهد شده بود چهره تازه اي از عطوفت به جهان اسلام نشان دهد ، اينک اقدام به حمايت از نيروهاي اشغالگري مي کند که حق ملتي را سلب کرده که چيزي جز حق قانوني داشتن کشوري مستقل نمي خواهد.

وي سپس باراک اوباما را " پيرمرد " و " بيچاره " توصيف کرد و گفت : رييس جمهور آمريکا در موضع گيري هاي خود در سازمان ملل در هفته آينده تاکيد خواهد کرد که انتخاب او براي دوره دوم رياست جمهوري آمريکا از اهميتي بيشتر از آينده خاورميانه برخوردار است، و فراتر از آن اين که چشمداشت او براي ماندن در قدرت از بدبختي و بيچارگي ملتي رنج ديده و تحت اشغال برايش مهم تر است.

فيسک در عين حال تاکيد کرد که در خاورميانه جديد عرب ها از همان حقوق و آزادي هايي برخودار خواهند بود که آمريکا و اسراييل هميشه به داشتن آن فخرفروشي کرده اند.

اين نويسنده انگليسي تاکيد کرد : آمريکا در ايستادگي در برابر اسراييل و اصرار بر محقق

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها