اوباما نخستین رییس‌جمهوری یهودی آمریکا

اوباما نخستین رییس‌جمهوری یهودی آمریکا
شنبه 2 مهر 1390 - 13:53

مجله آمريکايي "نيويورک " در مقاله اي در شماره اخير خود، اوباما را " نخستين رييس جمهور يهودي" آمريکا دانست.

به گزارش روز شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم ، اين مجله آمريکايي با چاپ عکسي از اوباما که در آن کلاه ويژه يهوديان را به سر گذاشته است، نوشت : اوباما که تشکيل دولت فلسطيني و تحقق صلح در منطقه را تاييد مي کرد ، اينک اعلام مي کند که در اعتراض به تشکيل کشور مستقل فلسطين از حق وتو استفاده خواهد کرد.

به نوشته اين روزنامه اوباما با تمام قوا براي اعتراض به پذيرش عضويت فلسطين در سازمان ملل راهي مجمع عمومي سازمان ملل مي شود، و از عباس مي خواهد که به جاي طرح به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين در سازمان ملل از طريق ميز مذاکرات به اين نتيجه برسد.

مجله " نيويورک " با اين مقدمه تاکيد کرد که اوباما در حال حاضر در هواداري از اسراييل، از همه روساي جمهور قبلی گوي سبقت را ربوده، و به دنبال آن است که همه دستاوردهاي ناشي از اين رفتار را از آن خود کند.

در اين ميان شماري از نويسندگان اسراييلي در حملاتي شديد ضد باراک اوباما ، اظهارات وي در سازمان ملل را بيش از هر چيزي شبيه فکسي از از دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي دانستند.

" اتان هابر " روزنامه نگار معروف روزنامه عبري زبان " معاريو " در مقاله اي نوشت : تنها نقص سخنراني اوباما عکس هرتزل ، موسس جنبش صهيونيسم بود. اگر عکس هرتزل پشت سر اوباما نصب مي شد با سخناني که وي بر زبان راند کاملا صهيونيست بودن او ثابت مي شد. اظهارات اوباما به گونه اي بود که در بخش هايي از صحبت هايش فکر کردم از روي متن اظهارات نتانياهو در سخنراني يک ماه پيش در برابر کنگره آمريکا ، روخواني مي کند.

هابر افزود : صلح بين اسراييل و فلسطين در نيويورک زخمي شد و اوباما پيکر زخمي روند صلح را در بيمارستان هداسا در عين کارم واقع در قدس بستري کرد تا تحت درماني طولاني مدت قرار گيرد.

اين نويسنده تاکيد کرد : رييس جمهور آمريکا براي فلسطيني ها توضيح داد که دست او به سمت اسراييلي ها دراز است نه فلسطيني ها. او در اين مجال بسيار روشن صحبت کرد و راي يهودي ها در اين زمينه تعيين کننده بود.

در اين ميان روزنامه عبري زبان " يديعوت احرونوت " هم با درج جملاتي از اظهارات اوباما آن ها را بيش از هر چيز به فکسي دريافت شده از دفتر نتانياهو شبيه دانست.

" ناحوم بارعام " و شيمون شيفر " دو خبرنگار روزنامه اسراييل در نيويورک نيز در گزارشي مشترک تحت عنوان " اوباما نماينده ما در سازمان ملل " به نقل از " ران درمر " مشاور اوباما در زمينه امنيت ملي نوشتند : ترييون سازمان ملل تاکنون اظهاراتي تا اين حد در حمايت از اسراييل به خود نديده است.

در این گزارش تاکید شده است، اوباما نه تنها همه ادعاهاي اسراييل ضد به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين را بر زبان راند بلکه ادعاي اصلي اسراييل را که توسط دشمنان محاصره شده تکرار کرد و  اسراييل را ملتي توصيف کرد که صدها سال است تحت پيگرد قرار دارد و به دنبال امنيت است.

روزنامه يديعوت احرونوت اوباما را ميراث خوار بوش پسر دانست که بر خلاف بوش پدر عاشق اسراييل بود. در واقع اوباما حل و فصل مساله نزاع با فلسطيني ها را راه حلي براي نجات صهيونيسم مي داند و به عکس آن اعتقاد ندارد.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها