سناریوی جدید آل سعود در یمن

سناریوی جدید آل سعود در یمن
يکشنبه 3 مهر 1390 - 09:31

روزنامه القدس العربي در سرمقاله خود، با اشاره به بازگشت ناگهاني عبدالله صالح از يمن برخلاف همه توقعات؛ از سناريوي جديد سعودي ها با حمايت کاخ سفيد در يمن براي ادامه بي ثباتي در اين کشور پرده برداشت.

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم ، روزنامه القدس العربي در سرمقاله خود درباره بازگشت دیکتاتور يمن ، نوشت: عبدالله صالح سه ماه بعد از حضور در عربستان به صنعا بازگشت. صالح که براثر انفجار دچار سوختگي شده بود، براي درمان به عربستان منتقل شده بود.  اکنون احتمال تشديد بحران در يمن، بيشتر شده است.

در این مقاله آمده است:  بازگشت عبدالله صالح به صنعا براي همه يمني ها غيرمنتظره و غافلگير کننده بود و با همه سناريوها تعارض دارد. در اين سناريوها پيش بيني مي شد که عبدالله صالح از سوختگي و بيماري خود براي کناره گيري از قدرت استفاده کند، و ساير مفاد طرح شوراي همکاري خليج فارس از جمله چشم پوشي از اختيارات خود به نفع معاونش عبد ربه منصور هادي و زمينه سازي براي انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در مدت دو ماه را بپذيرد.

القدس العربی می افزاید: عربستان که در سه ماه گذشته ميزبان عبدالله صالح بود، نخواست و شايد هم نتوانست مانع از بازگشت وي به يمن شود و آشکار بود که ديدار چند روز گذشته عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان با وي ديدار خداحافظي بود، که شامل توافق ضمني درباره حمايت نه فقط براي بازگشت بلکه براي ادامه حکومت و ماندن در حکومت ، مي شود.

القدس العربی تاکید کرد: مقامات عربستان از انقلاب هاي مردمي هر کجا که باشد بيزارند، و آن را منشا خطر براي امنيت و ثبات منطقه و نظام هاي حاکم در آن مي دانند، زيرا از رسيدن انقلاب به کشورشان بيم دارند به همين علت با انقلاب تونس و انقلاب ژانويه در مصر که رژيم حسني مبارک هم پيمان عربستان را سرنگون کرد، مبارزه کردند؛ و با استقبال از زين العابدين بن علي و خانواده وي و حمايت از آنها از انقلاب تونس ابراز نارضايتي کردند.

القدس العربی نوشت: منطقي است که مقامات عربستان از انقلاب يمن که در مرزهاي جنوبي آن رخ مي دهد احساس رضایت نمي کنند، همانطور که از انقلاب بحرين نزديک مرزهاي شرقي خود خرسند نشده؛ و مجبور شدند به منامه پايتخت بحرين نيرو اعزام کنند.

در ادامه این مقاله آمده است: مقامات عربستان نمي توانند براي جلوگيري از فروپاشي رژيم عبدالله صالح به يمن نيرو اعزام کنند، زيرا دخالت در يمن را در دهه نود تجربه کرده اند؛ دخالتی که از آن آسيب ديدند؛ سعودیها تلاش کردند در جنگ جدايي در سال 1994 با حمايت از جدايي طلبان جنوب دخالت کنند که شکست بزرگي متحمل شدند.

القدس العربی می افزاید: مقامات عربستان مي خواهند اوضاع کنوني در يمن به همين شکل ادامه پيدا کند؛ يعني رژيم حاکم سقوط نکند و انقلاب پيروز نشود، و در نهايت يمن به مدت طولاني ضعيف و بي ثبات باقي بماند و توان دو طرف درگير تحليل رود و سرانجام نظام ميانه ضعيف شکل گيرد.     

القدس العربی خاطرنشان کرد: آمريکايي ها از راهبرد عربستان در يمن راضي هستند و قصد ندارند هيچ دخالتي انجام دهند، که این امر ممکن است به زيان اين راهبرد تمام شود، و خشم مقامات عربستان را به  دنبال داشته باشد، به همين علت به درخواست کناره گيري عبدالله صالح بسنده مي کنند اما در عين حال با علاقه با رژيم و نيروهاي امنيتي وي همکاري مي کنند.

القدس العربی تاکید کرد: عبدالله صالح اين واقعيت ها را به خوبي مي داند به همين علت با تکيه بر حمايت هم پيمانان خود آمريکا و عربستان به ادامه حضور خود در قدرت اطمينان دارد، و بازگشت وي به يمن بيانگر اين واقعيت است. همچنين در دو روز گذشته عبد اللطيف الزياني دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس بعد از اينکه نتوانست معاون رئيس جمهور يمن را به امضاي طرح شوراي همکاري متقاعد کند ، دست خالي بازگشت.

در پایان سرمقاله القدس العربی آمده است: يمني ها که از نه ماه پيش براي برپايي تظاهرات مسالمت آميز به خيابان مي آيند، با توطئه طرفهاي منطقه اي و بين المللي عليه انقلاب شان مواجه هستند؛ و اين نگراني وجود دارد که ياس و نااميدي باعث شود مسالمت آميز بودن انقلاب خود را کنار بگذارند، و اين بدان معنا است که يمن وارد مرحله طولاني بي ثباتي و خونريزي خواهد شد.

 



پربیننده ترین خبرها