نخستین جلسه شورای امنیت درباره فلسطین

نخستین جلسه شورای امنیت درباره فلسطین
دوشنبه 4 مهر 1390 - 04:19

شوراي امنيت امروز نخستين جلسه خود را براي بررسي درخواست پيوستن کشور فلسطين به سازمان ملل متحد برگزار مي کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، درپی درخواست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، 15 عضو شورای امنیت از امروز مذاکرات خود را درباره این موضوع آغاز می کنند؛ مساله ای که پیش از این با تهدید وتوی آمریکا مواجه شده بود.

به اعتقاد منابع دیپلماتیک، رسیدن این موضوع به مرحله رای گیری در شورای امنیت، دست کم 4 هفته طول خواهد کشید.

آمریکا پیش از این هشدار داده بود که در صورت لزوم برای متوقف کردن این درخواست، طرح عباس را وتو خواهد کرد؛ امری که به نظر می رسد برای چهره تخریب شده آمریکا در خاورمیانه پیامدهای مثبتی را به همراه نخواهد داشت.

کمیته چهارجانبه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) نیز در این بین بیکار ننشسته، و پیش از برگزاری جلسات شورای امنیت، بیانیه ای را درباره جدول زمانی از سرگیری مذاکرات مستقیم بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان صادر کرد. براساس این بیانیه مذاکرات بین طرفین تا یک ماه آینده آغاز می شود تا بتوانند قبل از پایان سال 2012 به نتیجه برسند.

تشکیلات خودگردان امیدوار است که حداقل به 9 رای در شورای امنیت دست یابد، امری که بعنوان صدور مجوز برای مطرح شدن درخواست این تشکیلات در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود؛ البته در چنین وضعیتی آمریکا با توجه به تهدید قبلی، این طرح را وتو خواهد کرد.

پیش از این 6 عضو شورای امنیت یعنی چین، روسیه، برزیل، هند، لبنان و آفریقای جنوبی موافقت خود را با طرح عباس اعلام کرده اند.

محمود عباس اعلام کرده است درصورت شکست رای گیری در شورای امنیت، به راه حل جایگزین، یعنی درخواست رای گیری مستقیم در مجمع عمومی سازمان ملل روی خواهد آورد، تا پس از بدست آوردن اکثریت آرا، بعنوان یک "کشور ناظر و غیر عضو" در این مجمع پذیرفته شود؛ و از وضعیت کنونی خود یعنی یک "نهاد ناظر" خارج شود.

 

از سوی دیگر، مطرح شدن درخواست محمود عباس در سازمان ملل متحد با واکنش مختلف گروه های فلسطینی مواجه شده است. این گروه ها معتقدند عباس از سر ناچاری و پس از شکست دو دهه مذاکرات، به چنین طرحی روی آورده است. امری که در نهایت موجب تضییع حقوق فلسطینی ها و بویژه آوارگان و رسمیت بخشیدن به اشغال سرزمینشان منجر خواهد شد.

 داوود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین

طرح عباس الزام آور نیست

"داوود شهاب" سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين در این رابطه تاکيد کرد، طرح "محمود عباس" جهت به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، براي مردم این سرزمین الزام آور نیست.

وی به شبکه العالم گفت: مراجعه محمود عباس به سازمان ملل جهت درخواست به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، اقدامي حساب نشده و برداشت شخصي او و چند گروه فلسطيني بود؛ بنابراين اين طرح از مقبوليت فراگير ملي در میان فلسطينيان برخوردار نيست.

داوود شهاب خاطرنشان کرد: عرصه فلسطین در واقع با این کار محمود عباس در برابر تلاشي تازه براي تحميل نظرات شخصي برخي افراد و گروههاي مشخص برملت فلسطین قرار گرفته است.

داوود شهاب تاکید کرد: اين طرح تشکیلات خودگردان طرح همه ملت فلسطين نيست زيرا بخش اعظم ملت با کوتاه آمدن درقبال حتي يک وجب از خاک فلسطين مخالفند؛ بنابراين چطور مي توانيم فقط به 22 درصد از مساحت سرزمين تاريخي فلسطين اکتفا کرده، و از 78 درصد اين سرزمين صرفنظر کنيم.

داوود شهاب در ادامه، افزود: اين اقدام تشکیلات خودگردان یک امتيازدهي غيرقابل قبول است و طرح مزبور به هيچ وجه نمي تواند موافقت همه ملت فلسطين را جلب کند.

سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت، این جنبش راهکار برون رفت از بحران را، تشکيل رهبري ملي در فلسطین دانسته، که عهده دار تعيين برنامه کاري براي مرحله آينده باشد.

داوود شهاب تاکيد کرد که بايد بيشترين اهميت را براي آشتي ملي قائل شد، تا وضع داخلي فلسطيني سامان يابد و گزينه هاي آتي ملت فلسطين مشخص شود.

 اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس)

خطر طرح عباس برای فلسطین

"اسماعیل

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها