ارتباط آمریکا با تغییر مدیرکل الجزیره قطر

ارتباط آمریکا با تغییر مدیرکل الجزیره قطر
دوشنبه 4 مهر 1390 - 19:39

يک نويسنده عرب، با اشاره به شباهت برکناري "وضاح خنفر" مديرکل شبکه الجزيره قطر با برکناري مديرکل قبلي اين شبکه، از دخالت آمريکا در پس پرده اين تغييرات ناگهاني خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "نضال حماده" در مقاله ای نوشت: با توجه به شباهت نحوه برکناري "محمد جاسم العلي" مديرکل اسبق شبکه الجزيره قطر با برکناري "وضاح خنفر "مديرکل سابق اين شبکه پس از اشغال ليبي؛ نگاه موشکافانه به اين موضوع خالي از فايده نخواهد بود.

نضال حماده افزود: محمد جاسم العلي در آن زمان به ارتباط با صدام متهم شد، و اين اتهام طي گزارشي در روزنامه " وال استريت ژورنال " انتشار یافت. به همين بهانه جاسم العلی را اخراج کرده و مبلغي هنگفت به عنوان پاداش به وي دادند، که جاسم العلی آن را در بورس به کار بست و طي چند سال به فردي ثروتمند تبديل شد. اينک پس از سال ها دقيقا همان سناريو براي "وضاح خنفر" اجرا شد. پس از آن که اطلاعاتي در پايگاه اينترنتي ويکيليکس درباره ارتباط او با سازمان اطلاعات نظامي آمريکا افشا شد، اين بار از طريق " استعفاي داوطلبانه" وي را کنار گذاشتند؛ و بي شک مبلغ هنگفتي به وي داده خواهد شد تا او نيز به تجارت خاص خود بپردازد، و چه بسا مانند سلف خود او نيز فعاليت در بورس را ترجيح دهد.

 

وضاح خنفر چرا برکنار شد ؟

نضال حماده تاکید کرد: اين مساله دو علت اصلي دارد: شبکه الجزيره در جنگ لیبی به عنوان نوک پيکان حمله به رژیم قذافی عمل کرد، و علت اين رويکرد آن بود که الجزيره مجري سياست هاي قطر است، که مالک و تصميم گيرنده اين شبکه به شمار مي رود. اين مساله پس از اشغال عراق نيز اتفاق افتاد و اين مساله مشخصا به نقشي مربوط مي شود که شبکه الجزيره پيش از اشغال اين دو کشور عربي داشت؛ که اين نقش هم پس از سقوط رژيم صدام به سال 2003 در عراق و هم به سال 2011 در ليبي تغيير يافت.

وی خاطرنشان کرد: اما دليل مستقيم و اصلي به مرحله پس از سقوط رژيم و کشوري مربوط مي شود که شبکه الجزيره در آن کشور عهده دار سرپوش نهادن بر اشتباهات اتفاق افتاده طي براندازي رژيم خواهد بود. شبکه الجزيره و قطر از پذیرش مسووليت همکاري با آمريکا و ناتو در اداره بحران ليبي و هر آن چه در اين کشور اتفاق افتاد ، شانه خالي خواهند کرد؛ چنين اتفاقي در عراق نيز رخ داد.

حماده درباره دومین دلیل گفت: دومين دليل در تغيير صورت گرفته ، به مساله مقابله با سوريه مربوط مي شود که قطر و الجزيره با مشارکت همان کشورهايي که به ليبي حمله کردند ، درگير آن هستند. سياست آمريکا در اين مجال تغيير يافت. آمريکا بنا به سفارش اردوغان و حمد بن جاسم ، اخوان المسلمين را تکيه گاهي مناسب براي براندازي نظام در سوريه مي دانست؛ اما ورود مستقيم اسلامگرايان به اين درگيري، اعتراض اقليت هاي اسلامي و غير اسلامي در سوريه و شامات، و شيعيان منطقه را برانگيخت و اين مساله موجب تثبيت نظام سوريه شد. حمایت بومي و منطقه ای از مخالفان در سوریه فضای لازم را براي الجزیره تامين کرد، که البته نظام سوریه از حمايت بين المللي چين و روسيه نيز بهره مند بود. در اين ميان پيوستن واتيکان به خط حاميان بقاي بشار اسد و اظهارات بشارة الراعي اسقف مارونيهاي لبنان در پاريس و دعوت از مسيحي هاي سوريه براي حمايت از بشار مساله را پيچيده تر کرد.

این نویسنده عرب تاکید کرد: اين جبهه به صورت خودجوش در برابر اسلامگرایان و جريان هاي سلفي هم پيمان با ناتو قرار گرفت، و از آن جا که اخوان المسلمين سوريه و سلفي ها به دنبال براندازي بشار اسد بودند، توطئه هاي آمريکا و کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس دچار سکته شد؛ به همين سبب و با توجه به اينکه شبکه الجزيره قطر به ابزاري اساسي در اقدامات تحريک آميز ضد سوريه تبديل شده بود ، تغيير در اين مرحله مستلزم نزديک شدن به اقليت هاي اسلامي و ديگر اقليت ها در سوريه و شامات بود تا از طريق جلب تاييد آن ها در مرحله آينده ، زمينه فروپاشي جبهه قدرتمند اسد فراهم شود و از آن جا که براي همه مسجل شده است که براندازي در سوريه به شيوه براندازي در ليبي غيرممکن است ، لازم است براندازي در سوريه از داخل صورت گيرد.

 

نضال حماده در ادامه سر نخ های مربوط به تغییر اخیر در الجزیره را اینگونه برشمرد:

1. اظهارات هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا درباره نگراني هاي بحق اقليت ها در خاورميانه از به قدرت رسيدن تندروها در کشورهايي مثل سوريه.

2. اظهارات بشارة الراعي اسقف ماروني هاي لبنان در پاريس که نشان دهنده رويکرد رسمي واتيکان در اين خصوص است.

3. دوري جستن قطر به طور ناگهاني و غافلگير کننده از اعلام موجوديت شوراي ملي سوريه در استانبول که اکثريت آن را اسلامگرایان تشکيل مي دادند اين در حالي است

پربیننده ترین خبرها