پیش بینی ها درست بود

شرکت بسیارکم عربستانی ها در انتخابات

شرکت بسیارکم عربستانی ها در انتخابات
پنج‌شنبه 7 مهر 1390 - 09:28

تعداد راي دهندگان در انتخابات دومين دوره شوراهاي شهرعربستان سعودي که امروز( پنجشنبه) آغاز شد، همانطور که پيش بيني شده بود، بسيار کم است و مردم از اين انتخابات در اعتراض به سياست هاي داخلي و خارجي رژيم سعودي بويژه نقض حقوق شهروندان شرکت نکرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، برغم گذشت چند ساعت از شروع دومین انتخابات درتاریخ عربستان سعودی، مردم پای صندوق های رای حاضر نشده و حتی وعده های فریبنده پادشاه سعودی آنان را برای شرکت در این انتخابات ترغیب نکرده است.

ناظران اعلام کرده اند که شمار رای دهندگان در این دوره انتخابات در مقایسه با دوره اول نصف شده است.

در اين انتخابات 5324 نامزد مرد براي کسب 1056 کرسي شوراهاي شهر با يکديگر رقابت خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ساعاتی بعداز گشوده شدن درهای حوزه های اخذ رای ،تنها شمار انگشت شماري از راي دهندگان در یک مرکز اصلی راي گيري درمرکز رياض مراجعه کرده اند.

رای گیری در شعب اخذ رای در شهر جده نیز ناامید کننده است.

انتظار مي رود کمی بیش از یک ميليون عربستانی از واجدان شرايط شرکت در انتخابات براي برگزيدن نيمي از اعضاي شوراهاي شهر که از اختيارات چنداني نیز برخوردار نيستند ، شرکت کنند.

از میان جمعیت 27 میلیونی عربستان تنها یک میلیون و 200 هزار نفر برای رای دادن در این انتخابات ثبت نام کرده اند.

رژیم سعودی باردیگر به زنان عربستانی اجازه نداد که در انتخابات شرکت و از حق رای خود استفاده کنند و این در حالی است که پادشاه سعودی برای تشویق مردم به حاضر شدن در پای صندوق های رای وعده داد که زنان عربستانی در سال 2015 هم می توانند نامزد شوند و هم رای بدهند.

شمار واجدان شرايط  رای دادن در این انتخابات ، مشخص نيست اما کميته عمومي انتخابات شوراي شهر عربستان روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که شرکت کنندگان در دوره نخست اين انتخابات که  در انتخابات سال 2005 شرکت کرده بودند ، از شرکت در اين دوره از انتخابات منع نشده اند.

دور نخست انتخابات عربستان براي شوراي شهر سال 2005 برگزار شد که در سال 2009، اين دوره را دو سال ديگر تمديد کردند تا امسال دومين دور انتخابات برگزار شود.

 تبليغات نامزدهاي انتخابات از روز يکشنبه 18 سپتامبر آغاز و تا دیروز چهارشنبه ادامه يافت.

نتايج اين انتخابات قرار است 48 ساعت پس از پايان راي گيري يعني روز اول اکتبر اعلام  شود.

عربستان 285 شوراي شهر دارد و مردم فقط نيمي از اعضای آن را انتخاب مي‌کنند و رژیم سعودي نيمي ديگر را مستقيما منصوب مي‌کند.

 

پربیننده ترین خبرها