واترگیت جدید در رسانه های انگلیس

واترگیت جدید در رسانه های انگلیس
شنبه 9 مهر 1390 - 07:15

نويسنده و خبرنگار روزنامه واشنگتن پست آمريکا تاکيد کرد، رسوايي جاسوسي تلفن ها که غول رسانه اي "روپرت مورداک" (Rupert Murdoch) با آن دست به گريبان است، مي تواند به "واترگيت" در انگليس تبديل شود که پيامدهاي آن ده ها سال طول خواهد کشيد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "کارل برنستاین" از افشا کنندگان واترگیت که در گذشته توانسته بود با مقاله های خود در روزنامه واشنگتن پست، سرنگونی ریچارد نیکسون را در دهه هفتاد رقم بزند؛ تاکید کرد که بین پرونده واترگیت و رسوایی مورداک در انگلیس شباهتهای فراوانی وجود دارد.

برنستاین تاکید کرد: این دو پرونده با فساد مسئولان رده بالا مرتبط است که موجب بی اعتمادی مردم به دستگاه های ملی بویژه دولت شد.

برنستاین در همایشی که بوسیله روزنامه گاردین در انگلیس برگزار شد، خاطرنشان کرد: شباهتها بسیار شگفت انگیز است. هردو پرونده ضربه ای بزرگ در سطح فرهنگی بوده، و پیامدهایی بسیار سنگین دارند که برای چند نسل با ما باقی خواهند ماند.

این نویسنده و خبرنگار آمریکایی اظهار داشت که همواره سعی کرده است، رسوایی واترگیت را با دیگر حوادث مهم مقایسه نکند. ولی این بار حقیقت دارد، و شباهت بسیار شگفت انگیز است.

درپی افشای اقدام یکی از روزنامه های وابسته به مؤسسه "نیوز کورپ" متعلق به مورداک در ژوئیه گذشته، در زمینه جاسوسی پیامها و شنود تلفن همراه افراد مشهور و شخصیت های سیاسی و قربانیان جنایات قتل، رسوایی بسیار بزرگی در این کشور بوجود آمد که در نتیجه آن مسئول ارشد پلیس انگلیس استعفا کرد.

این گزارشها حاکی از ارتباط تنگاتنگ رسانه ها و مسئولان و شخصیتهای ارشد سیاسی و امنیتی انگلیس بود.

پرونده جاسوسي نشريه "نيوز آو د ورلد" كه در ابتدا تصور مي شد فقط عليه افراد مشهور انجام شده با افشاگري هاي ماه هاي گذشته وارد مرحله تازه اي شد و به يك بحران ملي و رسوايي بزرگ در انگليس تبديل گرديد.

افشاگري هاي اخير نشان داد كه علاوه بر افراد مشهور تعداد زيادي از مردم عادي و بويژه قربانيان حوادث جنايي و تروريستي و بستگان نزديك آنان هدف جاسوسي و استراق سمع كاركنان ‘نيوز آو د ورلد’ قرار داشته اند. همچنين تلفن ها، صندوق هاي صوتي و ايميل هاي تعدادي از اعضاي خانواده نظاميان كشته شده در عراق و افغانستان نيز توسط عوامل اين نشريه هك شده بود.

رسوايي شنود تلفني نشريه "نيوز آو دي ورلد" حدود سه ماه پيش ابعاد گسترده اي در انگليس يافت و اين كشور را با يك بحران بزرگ مواجه نمود كه در نهايت با موافقت و حمايت همه احزاب و شخصيت هاي سياسي براي بررسي ريشه هاي اين موضوع، يك كميته تحقيق قضايي به رياست قاضي لويسون تشكيل شد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها