اعتراضات درعربستان فراگیر می شود

نگرانی آمریکا از انقلاب علیه آل سعود

نگرانی آمریکا از انقلاب علیه آل سعود
چهارشنبه 13 مهر 1390 - 15:05

روزنامه انگليسي " اينديپندنت" به گسترش دامنه اعتراضات درعربستان بدنبال استفاده نيروهاي نظامي و امنيتي سعودي از خشونت فزاينده و گلوله هاي جنگي عليه تظاهرکنندگان درشهرک العواميه، اشاره کرد و نوشت که آمريکا از وقوع يک انقلاب مردمي در اين کشورعليه خاندان سعودي نگران است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این روزنامه انگلیسی، افزود، امکان وقوع انقلاب در عربستان سعودی که بزرگترین کشور صادرکننده نفت عضو اوپک است، مقامات آمریکایی را بشدت نگران و مضطرب کرده است.

ایندیپندنت با اشاره به روند شعله ور شدن آتش خشم مردم عربستان در منطقه العوامیه ، افزود: ناآرامی ها در عربستان هنگامی آغاز شد که نیروهای امنیتی سعودي پيرمردي سالخورده را بازداشت کردند تا فرزندش را که يک فعال سياسي است وادار به تسليم کنند.

سخنگوي جمعيت توسعه و تغييرعربستان در این باره گفت: نيروهاي امنيتي سعودی ، تظاهرکنندگان خشمگين در شهرک العواميه را که به بازداشت یک پيرمرد سالخورده معترض بودند، به گلوله بستند و شمار زيادي را زخمي کردند.

" احمد الرياح " برای اینکه بتواند آزادانه اظهارنظر کند و با رسانه ها ارتباط داشته باشد، کشورش را ترک کرده و در بیروت سکنی گزیده است.

این روزنامه انگلیسی که بارها تلاش کرده " تظاهرکنندگان خشمگین عربستانی را فقط شیعیان "معرفی کند، نوشت: شیعيان عربستان از تبعيض نژادي اعمال شده از سوي رژيم حاکم در رنج هستند، آنان برغم اینکه در منطقه اي نفت خیز ساکن می باشند اما از سهم بسيار کمي از اقتصاد عربستان برخوردارهستند.

ایندیپندنت در چارچوب طرح شیعه و ایران هراسی و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در منطقه، می افزاید: اعتراضات در بحرين و سرکوب اکثريت شيعي مردم بحرين توسط خانواده حاکم بر اين کشور که سني مذهب است يکي ديگراز علل خشم شيعيان عربستان است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشت : در بیانیه وزارت خارجه عربستان درباره ناآرامی های منطقه العوامیه بدون اشاره به نام کشوری، طرفی خارجی عامل بی ثباتی درعربستان خوانده شده است، اما می شود حدس زد که طرف موردنظر ریاض، " ايران " باشد زيرا حکام عربستان همواره بدون هيچ دليلي ايران را متهم مي کنند.

ایندیپندنت سپس به نقل از" حمزه الحسن " از مخالفان رژیم سعودي که در انگليس سکونت دارد ؛ مي نويسد : عامل اصلي آغاز اعتراضات بازداشت دو تن بود ، يکي از آنها بيماري قلبي داشت و هنگامي که مردم منطقه العواميه قصد داشتند براي گفت وگو با مسوولان به سمت مرکز پليس حرکت کنند ناگهان نيروهاي امنيتي آنان را آماج رگبار گلوله قرار دادند و مردم نیز نيروهاي پليس را سنگ باران کردند.

الحسن از امکان گسترش اعتراضات مردم عربستان در قبال اقدامات ظالمانه رژیم سعودی علیه مردم منطقه الشرقیه خبر داد و تاکید کرد: بسياري از مردم عربستان از يمن و عراق سلاح تهيه کرده اند و در صورت تاریک بودن آینده سیاسی کشورشان علیه رژیم سعودی مسلحانه اقدام خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها