الازهر سکوت را شکست

حاکمان عرب تسلیم اراده ملت ها شوند

حاکمان عرب تسلیم اراده ملت ها شوند
پنج‌شنبه 14 مهر 1390 - 08:38

سکوت طولاني "الازهر" مصر نسبت به جنايات خونين رژيم آل خليفه در بحرين انتقادهايي تند و اعتراض هايي شديد را متوجه آن کرد اما سرانجام اين سکوت شکسته شد و شيخ "احمد الطيب " رييس الازهر با صدور بيانيه اي به نمايندگي از شورايعالي الازهر ازحاکمان کشورهاي عرب از جمله حاشيه خليج فارس خواست به مطالبات ملت هاي خود تن دهند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، در این بیانیه به حکام عرب توصیه شده است که با ملت های خود در باره امور مختلف که امروز جنجال برانگیز شده به گفت وگو نشسته تا مانع از توطئه چيني بيگانگان ضد وحدت ملت هاي عربي و اسلامي شوند.

شیخ احمد الطیب تاکید کرده است: آنچه امروز بویژه دربرخی کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس مي گذرد،  دل ها را خون مي کند و قلب تمام امت اسلامي را به درد مي آورد.

مردم بحرین که کشورشان توسط نظامیان سعودی اشغال شده است، با همدستی دو رژیم آل خلیفه و آل سعود، تنها به دلیل درخواست مطالباتی برحق و شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز سرکوب و قتل عام می شوند.

مردم عربستان سعودی نیز این روزها برای درخواست مطالبات قانونی خود و اعتراض به سیاست های رژیم دیکتاتوری سعودی به خیابان ها آمده اند، اما بجای دریافت پاسخ مطالبات خود با گلوله های جنگی نیروهای نظامی و امنیتی سعودی مواجه شده اند.

رییس الازهر در این بیانیه " غیرمنتظره" خاطرنشان کرده است که روند مقابله حکام برخی  کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با تحرکات مردم این کشورها بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به آموزه های پیامبر گرامی اسلام (ص) می افزاید: مايه نگراني است که برخي با دامن زدن به اختلافات مذهبي و قبيله اي و قومي ، ثبات و امنيت امت را به خطر مي اندازند و پرچم تعصب را صرفنظر از تعصب قومي يا مذهبي بلند می کنند.

شیخ احمد الطیب تاکید کرده است: اين خطر تنها اتحاد، همبستگی و امنيت جوامع ما را که صدها سال است برقرار مانده ، تهديد نمي کند بلکه مي تواند عامل جلب دخالت نيروهاي بيگانه و منطقه اي - غرب و رژيم صهيونيستي - باشد که مترصد هستند از درگيري هاي مذهبي و اختلالات اجتماعي براي دخالت در کشورهاي ما ، سلطه بر ما و به دست گرفتن سرنوشت منطقه ما سوء استفاده کنند.

دربیانیه شیخ الازهر تصریح شده است: به همه درباره رخدادهایی که به نفع هيچ کس نخواهد بود و جز پشيماني نتيجه اي نخواهد داشت، هشدار مي دهيم. به نمايندگي الازهر که از حوادث کنوني بشدت دردمند و نگران است ، توصيه مي کنم اختلافات و مشکلات از طريق گفت و گوي صريح و بي پرده حل و فصل شود.

وی خطاب به حکام عرب خاطرنشان کرده است: حاکم دانا و حکیم کسی است که راه حل هايي بيابد که  جلوي تهدید کشورهای عربی را بگیرد ، پس شما ای برادران برای حفظ حال و آینده کشورهای عربی ، وحدت و یکپارچگی خود را تقویت کنید.

براساس این گزارش، دبیرخانه الازهر اعلام کرد که شیخ احمد الطيب روز يکشنبه آينده با شيخ "صالح بن عبدالعزيز آل شيخ " وزير اوقاف عربستان سعودي ديدار خواهد کرد تا درباره چارچوبي کلي براي تحرک علماي عربستان و الازهر براي وحدت بخشي به صفوف مسلمانان گفت و گو کنند و خوني تازه در انديشه اسلامي به جريان اندازند که به جاي واگرايي به همگرايي منجر شود و ارزش هاي حق و تسامح و صلح را  رواج دهد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها